ורד לוינשטיין, פורום HR: "השינויים במפת הכלכלה העולמית מחייבים ניהול ושימור הידע של העובדים"

"אי היציבות הכלכלית גורמת לחששות בארגונים, הן בהיבט הנאמנות והן בהיבט שימור הידע וניתוחו", אמרה לוינשטיין, יו"ר ועדת התכנים של פורום HR מבית אנשים ומחשבים ● לדבריה, "כל שינוי בזירה הכלכלית משפיע ישירות על ההון האנושי ואם משאבי האנוש והארגון לא יידעו להתאים את התהליכים הארגוניים לשינויים אלה הם ימצאו עצמם בבעיה"

מורכבות העולם התעסוקתי והטכנולוגיות החדשות, המשבר הכלכלי שהיה והחשש מפני זה שבדרך, משפיעים כולם גם על תחום משאבי האנוש, ועל השינויים שהוא נדרש לבצע. ורד לוינשטיין, יושבת ראש ועדת ההיגוי של פורום משאבי האנוש HR מקבוצת אנשים ומחשבים, מנתחת את המצב.

אילו שינויים נדרשים המנהלים לעשות בהתייחסות להון האנושי בעידן של עבודה בעולם גלובלי החשוף למשברים כלכליים?
"אני צופה שהמנהלים יפתחו יותר את הזהות הארגונית שלהם. ככל שלעובד תהיה זהות ארגונית רבה יותר ונאמנות לחברה, כך גם הפרודוקטיביות תגדל. אי היציבות הכלכלית גורמת לחששות בנושא זה, מכיוון שכל זעזוע בכלכלה משפיע מן הסתם על העולם התעסוקתי וגורם להאטה בתחום הקליטה והגיוס.

בנוסף, בעקבות השינויים במפת הכלכלה העולמית, ארגונים נדרשים היום לגמישות וליכולת לנהל ולשמר את הידע גם של עובדים שעוזבים. לעיתים בשל התחלופות, הארגון נאלץ לרכוש ידע רב בזמן קצר ולנהל אותו. לכן, כל הזמן נכנסות מערכות או"ש (ר"ת ארגון ושיטות) חדשות העוזרות לניהול הלמידה".

במפגש פורום HR שנערך בתחילת השנה ציינת את התחומים שיהיו על סדר יומם של מנהלי משאבי אנוש ב-2011, ביניהם המירוץ אחר טאלנטים, העמקת החיבור לטכנולוגיה ומעורבות ארגונית חברתית. האם אלו עדיין הנושאים שעל סדר יומו של מנהל משאבי האנוש?
"העולם התעסוקתי הולך ונהיה יותר ויותר מורכב. זה נובע מהתמורות במגזר העסקי-כלכלי ומשפיע ישירות גם על השינויים בארגון מבחינת המשאב האנושי והגמישות של הארגון כלפיו. הכל נהיה מדיד יותר, לרבות התפקיד והמשימות.

המירוץ אחר הטאלנטים עדיין נמצא על סדר יומם של מנהלי משאבי האנוש, בשל החיפוש אחר הנצילות המרבית של כל עובד ועובד. כל שינוי בזירה הכלכלית, בין אם הוא עסקי ובין אם הוא טכנולוגי, משפיע ישירות על ההון האנושי, ואם משאבי האנוש והארגון לא יידעו להתאים את התהליכים הארגוניים לשינויים אלה – בהיבט של התקשורת והעברת המסרים לעובדים, הם ימצאו עצמם בבעיה".

מה לגבי המעורבות החברתית? איך זה שאנו לא רואים ארגוני היי-טק מעורבים במחאה החברתית שהתפשטה כמעט לכל מגזר במשק?
"המעורבות החברתית נוגעת יותר לפעילות שמתבצעת במהלך השנה, בעיקר בלימוד הדור הבא. היא לא עוסקת בנושאים כמו דיור, לדוגמה. לדעתי, המעורבות החברתית של הארגונים אפילו התגברה השנה, בעיקר בפריפריה. עיקרה בשיעורי העשרה, בתרומות ובאיסוף מזון, בהקמת כיתות לימוד, באירוח בארגונים ובפעילות הקשורה להתנהלות ירוקה יותר. בכל ארגון יש אדם שתפקידו הייעודי הוא תרומה לחברה וכל גוף פועל בפני עצמו. אבל אם אני מסתכלת לאורך כל השנה, אז אפשר בהחלט להגיד שהפעילות הזו התעצמה.

יכול להיות שנראה בקרוב, במסגרת המחאה החברתית, גם התארגנות כלשהי של כמה חברות היי-טק, אבל כפי שאמרתי, התרומה של הארגונים מתמקדת בעיקר בתגבור הפעילות החינוכית במהלך השנה".

מה בדבר שיתוף הטכנולוגיות? כיצד הן באות לידי ביטוי בתחום של משאבי אנוש?
"אנשי משאבי אנוש – כמו גם אנשי הדרכה, גיוס ופיתוח ארגוני, מבינים כיום היטב את הצורך בהכרת העולם הטכנולוגי, אך יש עדיין מקום לשיפור ולתהליכי לימוד נוספים. יישור הקו הטכנולוגי בא לידי ביטוי במיכון תהליכי הגיוס, בשיתוף מידע ובניתוחו או באיתור מועמדים דרך הרשתות החברתיות. כך, יותר ויותר מנהלים מוצאים את הרשתות החברתיות כערוץ נוסף ויעיל לאיתור מועמדים. מנהלי משאבי האנוש מבינים את הצורך בחיבור לצד העסקי של הארגון ויודעים שהמחלקה שלהם הפכה למחלקת הון אנושי, בניגוד למחלקת משאבי אנוש. עם זאת, עדיין נדרש מהם לפצח את 'הקופסה השחורה' הזאת. יש עוד עבודה לעשות. חלק מהשיפורים וההתאמה לטכנולוגיה נעשים באמצעות תהליכי מדידה ובקרה ויצירת מפת ניודים וקישורים – לבקשת ההנהלות. מנהלי משאבי האנוש מדברים היום גם ROI וגם ביזנס".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים