תוכן שיווקי
בעקבות אירוע - IoT Startups Roadshow 2017

המהפכה התעשייתית הבאה מתחילה בשילוב בין מחשוב קוגניטיבי והאינטרנט של הדברים

12/01/2017 16:09
ערן גרי, CTO לעולם פתרונות האינטרנט של הדברים, יבמ. צילום: ניב קנטור

כתב : ערן גרי, CTO לעולם פתרונות האינטרנט של הדברים, יבמ (IBM)

כצרכנים, עיקר העיסוק שלנו בעולם האינטרנט של הדברים מתמקד בשאלה עד כמה תשנה הטכנולוגיה הזאת את חיי היומיום שלנו. מה תעשה לנו האפשרות לנטר באופן רצוף את לחץ הדם שלנו או איך ינהל המקרר המקושר לרשת את רשימת הקניות שלנו, ומה נוכל לעשות בעזרת המידע הנוסף אותו תציע המכונית שלנו לשימושנו?

אלא שהשילוב בין טכנולוגיות אינטרנט של הדברים ובין מחשוב קוגניטיבי פותח נתיב חדש לא רק בכל הנוגע למוצרים חכמים יותר – אלא גם ובמיוחד בדמותם של תהליכי ייצור חכמים – מה שמכונה "הדור הרביעי" של המיכון התעשייתי.

התקדמות טכנולוגית הנשענת על החידושים בתחום האינטרנט של הדברים, ובמיוחד ניתוח אנליטי קוגניטיבי, מחשוב ענן, קישוריות רחבה, וטכנולוגיית חיישנים – מאפשרת לארגונים לשפר תהליכי תפעול ולקצץ עלויות, לבנות מוצרים חדשים ומודלים עסקיים שלא היו אפשריים בעבר, ולקדם את הקשר עם הלקוחות תוך שיפור החוויה הכוללת שלהם.

שילוב מידע ממקורות מובנים ובלתי-מובנים

יבמ מביאה לתחום האינטרנט של הדברים פתרון כולל, המשלב שירותי קישוריות, ניהול האינפורמציה, אבטחת גישה, ואנליטיקה מתקדמת המשלבת את יכולות המחשוב הקוגניטיביות של מערכת ווטסון (Watson).

הפלטפורמה מאפשרת שילוב מידע ממקורות מובנים ובלתי-מובנים, כגון מידע ספרתי מחיישנים, מידע חזותי ממצלמות או מידע קולי ממקור אנוש . ממידע זה, יכולות הניתוח הייחודיות של ווטסון מאפשרות להפיק תובנות בזמן אמת, המבוססת על חישה מיידית וחיזוי אנליטי המאפשר ניטור אוטומטי של תהליכים ומכשירים.

פלטפורמת ווטסון-IoT מיושמת בסביבת ענן הפיתוח Bluemix המאפשר לבנות יישומי אינטרנט של הדברים תוך בחירה גמישה של שפת הפיתוח, וניהול כולל של מאמצי הפיתוח באמצעות כלי DevOps.

על גבי הענן הזה, מוצע קטלוג רחב ומקיף של ממשקי תכנות יישומים (API) המאפשרים בניה קלה ומהירה של יישומי אינטרנט של הדברים. בעזרת המכלול הזה, ניתן לבנות סביבות היברידיות, המקשרות בין מערכות ניהול הארגוניות הפועלות באתר הלקוח ומערכת ווטסון-IoT המאפשרת הנגשה של יישומי האינטרנט של הדברים לתוך המערכות הארגוניות הקיימות.

השירותים הקוגניטיביים הזמינים בסביבת ווטסון כוללים שירותי ניתוח טקסט בשפה טבעית, והמרת דיבור לטקסט וטקסט לדיבור. בנוסף קיימים שירותים לעיבוד מידע חזותי. המכלול הזה מאפשר תקשורת בשפה אנושית מדוברת. זמינות השרותים האלה על Bluemix מאפשרת שילוב יעיל של יכולות ניתוח קוגניטיבי אל תוך אפליקציות האינטרנט של הדברים.

אתגר משמעותי עבור החברות התעשיתיות

טכנולוגיות אינטרנט של הדברים של יבמ מיישמות את החזון של הדור הרביעי של האוטומציה התעשייתית המחולל תמורה משמעותית ברחבי העולם התעשייתי.

בעזרת היכולות הקישוריות והאנליטיות המתקדמות ניתן לשפר ולייעל את קווי וציוד הייצור על ידי מעקב וחיזוי של תקינותם. ניתן לנטר ולחזות את איכות תהליכי הייצור ולנתח מיידית סיבות העלולות לפגום באיכות הייצור ולהציע פעולות תיקון אופטימליות.

תחום נוסף הוא מהפכה בסביבת העבודה האנושית: מערכות מציאות רבודה מסייעות לעובדים בפתרון בעיות ומנחות אותם בזמן אמת בביצוע משימות טכניות מורכבות תוך ניצול של כל מאגרי המידע הטכניים הקיימים בארגון, כולל למידה ממידע הסטורי של תקלות ופתרונן. כל זה נעשה על ידי תקשורת קולית וחזותית שמאפשרות לעובד להשתמש בידיו לביצוע המשימה ללא הפרעה.

בנוסף מחשוב לביש מאפשר ניטור של בטיחות העובד ומצבו, תוך כדי זיהוי של מצבים בעייתיים ואפילו מסוכנים מבעוד מועד. בעיית בטיחות הנה אתגר משמעותי עבור החברות התעשיתיות.

כל אלה דורשים תשתיות הולמות בדמות פלטפורמות מחשוב התומכות במגוון רחב של שירותים. המערכות האלה נשענות על יכולות מחשוב וחיזוי אנליטי – בשילוב עם מומחיות ממוקדת בתחום תעשייה הספציפיים. יבמ נערכת לעידן החדש הזה, ומשקיעה בהתמדה בשיפור הכלים אותם היא מביאה לשוק ההולך ומבשיל.

אירועים קרובים