העיקר הבריאות: יבמ חושפת תוכנה אנליטית חדשה לשיפור הטיפול הרפואי

אחת מההכרזות המרכזיות בכנס IBM IOD 2012 היתה חבילת התוכנה החדשה, Patient Care and Insights, המבוססת על מאמצי פיתוח ושורת חידושים שנולדו במעבדות המחקר של יבמ ● חבילת התוכנה מאפשרת ניתוח מידת הדמיון בין מצבים רפואיים שונים ושל אפשרויות ניהול הטיפול הרפואי, על בסיס ההיסטוריה הרפואית האישית של המטופל

24/10/2012 14:41

אורח מקרי שיגיע לכנס Information On Demand 2012 של יבמ (IBM), המתקיים בימים אלו בלאס-ווגאס, שיתלווה לכמה שעות ל-12 אלף מומחי ניתוח הנתונים שממלאים כאן כל אולם כנסים ואינו מכיר את ההיסטוריה ואת פעילותיה המגוונות של החברה – יהיה בטוח שהענק הכחול הוא בעצם ספק מיחשוב המתרכז בתחום הבריאות.

תחום הבריאות (Health Care) הוא מושג המוזכר בכנס ללא הפסקה, לאורך עשרות הרצאות שונות. אין כמעט שיחה טכנולוגית, דיון על טכנולוגיה או חשיפה של מוצר חדש שתחום ה-Health Care אינו מוזכר כאן בהקשר אליו.

ארצות הברית, שוק מסורתי ענק עבור יבמ, עומד לעבור מהפכה גדולה בתחום הבריאות. נראה שתקציבים ממשלתיים רבים יופנו אל פתרונות המיחשוב החדשים להם יזדקקו המוסדות הרפואיים, שעשויים לסייע ברפורמת הבריאות האמריקנית, אך תחום הבריאות – בו נשמרות אינספור רשומות לאורך חיים שלמים של מאות מיליוני אנשים – הוא גם גן עדן של נתונים שכבר קיימים ורק מחכים לניתוח. כמות אינסופית של מידע היסטורי שנשמר בקפדנות, ונוגעת באופן ישיר למצב הבריאות העתידי של כל אחד מאיתנו.

אם אכן תתרחש מהפכת ה-Big Data, והדור החדש של ה-Data Scientists – תפקיד שיוקרתו הולכת וצומחת בקרב הארגונים הגדולים בעולם – יצליח לשנות את העולם דרך ניתוח הנתונים ההיסטוריים שצברנו במשך השנים, איתור מודלים מתאימים על המידע, ובניית מערכות אוטומטיות שיכולות להמליץ לבני האנוש אודות התרחישים הנכונים שאותם עליהם לאמץ בכל פעולה עתידית, אזי תחום הבריאות יהיה אחד המקומות הראשונים בהם עשויות טכנולוגיות האנלטיקס והפרדיטקטיב אנלטיקס להציג את המהפכה החדשה של עולם ה-IT – מערכת שאכן מסוגלת ללמוד מהעבר ולהמליץ לגבי אופן הפעולה הרצוי בעתיד. וכמו שיודע להגיד כל אחד, "העיקר הבריאות", ואין המלצה חשובה שיכולים המחשבים לתת לבני האדם מאשר זו העשויה לשפר את מצבם הבריאותי.

כאשר דיברתי עם ד"ר איה סופר, דירקטור עולמית של יבמ והמנהלת העולמית של תחום ניהול נתונים ומיחשוב אנליטי בחטיבת המחקר של יבמ, היא דיברה על העבודה שעושים היא ו-80 אנשי המחקר הנמצאים תחת ניהולה בתחומי ה-Big Data ובתחום האנלטיקס של ה-Health Care. כאשר דיברתי עם סטיבן גולד, מנהל השיווק העולמי של פתרונות ווטסון ביבמ, אותה מערכת לומדת שניצחה בשעשועון הג'פרדי של לפני כמה שנים והיום הפכה לחטיבה מסחרית של שירותי מיחשוב קוגנטיבי, הוא סיפר לי שהם מכוונים בעיקר לתחום הבריאות, לניתוח של מאגרים רפואיים ואנליזות רפואיות של רופאים. אין פלא שכאשר היו צריכים מנהלי השיווק של יבמ להחליט מי יהיה מנהל המיחשוב שיגיש את סיפור הלקוח הגדול של מליאת הפתיחה, הם בחרו בשני לקוחות בולטים בשני תחומים – אנרגיה ובריאות. תחומים בהם צפויים תקציבים גדולים ותחומים בהם יש המון עבודה עם Big Data.

סטיבן גולד, מנהל השיווק העולמי של פתרונות ווטסון, יבמואכן, אחת מההכרזות המרכזיות בכנס IOD 2012 היתה חבילת תוכנה חדשה בשם Patient Care and Insights, המבוססת על מאמצי פיתוח ושורת חידושים שנולדו במעבדות המחקר של יבמ.

חבילת התוכנה החדשה מאפשרת ביצוע ניתוח של מידת הדמיון בין מצבים רפואיים שונים (Similarity Analytics) ושל אפשרויות ניהול הטיפול הרפואי, על בסיס ההיסטוריה הרפואית האישית של המטופל. התקווה היא שניתוח שכזה יאפשר לזהות הזדמנויות להתערבות רפואית מוקדמת ככל האפשר, וזאת לצורך תיאום הטיפול בחולה בין שורת גורמים העשויים להיות מעורבים בשירות רפואי באותו מטופל.

פתרון ה-Patient Care and Insights מכיל כלים אנליטיים מתוחכמים וכלים לניהול תהליכי הטיפול הרפואי, וגם משלב אלגוריתמים הבוחנים אלפי רשומות ומאפיינים רפואיים, ובכלל זה מאפיינים דמוגרפיים, משתנים חברתיים וכלכליים – כמו גם מידע בלתי-מובנה דוגמת אותן הערות ואבחנות בלתי ברורות אותן רשם הרופא. כל זה בדרך להפקת תובנה נקודתית לגבי החולה המסוים הניצב לפני הרופא, ואולי אפילו הגעה של מערכת המיחשוב לתובנה (Insight) מסוימת, שתאפשר לחבילת התוכנה להעביר המלצה פרקטית לגבי קבוצת חולים מסוימת או אפילו חולה בודד.

כך, למשל, יכול הרופא להחליט ולבחור בין אופציות טיפול שונות על בסיס התוצאות הקליניות של טיפולים קודמים שנרשמו לחולים בעלי מאפיינים דומים. במקביל, ניתן גם לתאם ולהפגיש בין חולה ובין רופא המתמחה במאפיינים המיוחדים למחלה ממנה סובל אותו חולה. למעשה, מהווה המערכת מעין זיכרון שיתופי לתהליכי טיפול, המאפשר לרופאים לנהל את עבודתם העתידית על בסיס הניסיון ההולך ומצטבר של טיפולים בעבר.

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארה"ב

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים