נחשף: האימפריה של מאסק נבנתה על גב כספי משלמי המסים

בזמן שיזם הטק מוביל קיצוצים בממשל טראמפ, כאחראי על מחלקת ה-DOGE, הוושינגטון פוסט מגלה כיצד סיוע ממשלתי עצום בסך 38 מיליארד ד' עזר לבנות את אימפריית הענק שלו, וספציפית את הצלחתן העצומה של טסלה ו-SpaceX

בזמן שהוא מקצץ בהוצאות ממשל, נחשף כי התקדם בזכות תמיכה פדרלית מאסיבית. אילון מאסק.
הנשיא דונלד טראמפ מינה אותו לעוד בראש מחלקת ייעול חיצונית. אילון מאסק.

הנשיא דונלד טראמפ מינה אותו לעוד בראש מחלקת ייעול חיצונית. אילון מאסק. צילום: עיבוד ממוחשב. מקור טראמפ: פליקר. מקור לתמונת מאסק: לכידת מסך מהציוץ של מאסק ב-X

אילון מאסק יליד דרום אפריקה,מולטי-מיליארדר שנוי במחלוקת והאיש העשיר בעולם – מוכר כיום לא רק בזכות חזון פורץ דרך וחדשנות טכנולוגית בתחומי הרכב החשמלי והחלל, בין השאר, אלא גם בגין מעורבותו הפוליטית המשמעותית בממשלו של דונלד טראמפ. מאסק, שתמך בנשיא הנכנס כספית ומורלית, מונה על ידי טראמפ לתפקיד מפתח בממשל ועומד כיום בראש מחלקת ה-DOGE (ר"ת Department of Government Efficiency), שמטרתה המוצהרת היא לייעל את פעילות הממשל הפדרלי ולקצץ בהוצאות באופן משמעותי.

אולם, תחקיר מקיף שפורסם לאחרונה בוושינגטון פוסט חושף צד אחר וספק-מפתיע בסיפור הצלחתו של מאסק: על פי הדיווחים, היזם וחברותיו טסלה ו-SpaceX, נהנו מסיוע ממשלתי "נדיב" במיוחד, בהיקף של לפחות 38 מיליארד דולר במהלך שני העשורים האחרונים. סיוע זה כלל חוזים ממשלתיים רווחיים, הלוואות בתנאים נוחים במיוחד, מענקים נדיבים והטבות מס משמעותיות, אשר סייעו לחברות לצלוח משברים כלכליים קשים, לבסס את מעמדן בשוק, ולמצב עצמן בסופו של יום כמובילות בתעשיות שאליהן הן משתייכות.

SpaceX, חברת חקר החלל השאפתנית של מאסק, קיבלה את עיקר הסיוע מנאס"א וממשרד ההגנה האמריקני. על פי הדיווחים, נאס"א – ששכרה את שירותי החלליות של החברה – השקיעה ב-SpaceX יותר מ-15 מיליארד דולר, ומשרד ההגנה מילא תפקיד מכריע בפיתוחה המוקדם של החברה. מענקים וחוזים אלו סייעו ל-SpaceX לפתח טכנולוגיות חלל חדשניות, ואז לזכות בחוזים יוקרתיים לשיגור לוויינים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית.

גם טסלה, יצרנית הרכב החשמלי פורצת הדרך, נהנתה מסיוע משמעותי, כולל הלוואה בסך 465 מיליון דולר, אותה קיבלה ממשרד האנרגיה האמריקני, שסייעה לה לצלוח תקופה קשה בתחילת דרכה. בנוסף, טסלה הרוויחה סכום עצום של כ-11.4 מיליארד דולר ממכירת זיכויים רגולטוריים ליצרניות רכב אחרות, שלא עמדו בתקני הפליטה המחמירים של ארה"ב. מכירת זיכויים אלו היוותה מקור הכנסה משמעותי עבור ענקית הרכבים החשמליים, ואף סייעה לה להציג את הרווח הרבעוני הראשון שלה בשנת 2013 ואת הרווחיות השנתית הראשונה שלה ב-2020. עובד בכיר לשעבר בחברה אמר ל-וושינגטון פוסט כי "טסלה לא הייתה שורדת ללא ההלוואה. זו הייתה הלוואה קריטית בזמן קריטי".

באיזו זכות מאסק מקצץ בהוצאות הממשל?

חשיפת תלותו של יזם הטק חסר המנוח בסיוע ממשלתי נרחב כדי להפוך למי ומה שהוא כיום מעוררת שאלות נוקבות לגבי ניגודי עניינים חמורים, במיוחד לאור תפקידו הנוכחי של מאסק כמכווץ עלויות ראשי בממשל האמריקני. בעודו מוביל קיצוצים רוחביים במחלקות ממשלתיות שונות, כולל אלו שהעניקו לחברותיו חוזים גדולים, עולה הטענה כי מאסק מנסה כעת "לסגור את הדלת" בפני חברות אחרות המתחרות בו, לאחר שהוא עצמו נהנה מסיוע נדיב במיוחד בראשית דרכו כיזם.

כך למשל, למרות שטסלה נהנתה מזיכוי מס פדרלי של 7,500 דולר שהוענק ללקוחותיה, מאסק קרא בפומבי לחסל את הסבסוד המסוים הזה. עם זאת, מבקרים רבים טוענים כי מדובר באמירה צבועה, שכן טסלה עצמה נהנתה מאוד מהסובסידיות הממשלתיות הנדיבות במיוחד בשנותיה הראשונות. ג'ון הלווסטון, פרופסור מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אמר ל-פוסט כי "כמעט כל היבט (של טסלה – ג"פ) נהנה מסיבסוד או מימון ממשלתי ישיר… זו אינה תופעה מוזרה שטסלה נהנית מכך, אבל זה בהחלט צבוע", בהתייחסו לאמירתו של מאסק.

פרופסור ג'פרי זוננפלד מבית הספר לניהול של אוניברסיטת ייל אמר ל-פוסט כי "לא כל יזם בסדר גודל כזה תלוי כל כך בכסף פדרלי – בטח לא (מי שעומדים מאחורי – ג"פ) אנבידיה, מיקרוסופט, אמזון או מטא. אבל עם ה-DOGE נראה שיש שם בכל זאת פרדוקס, כשהוא (מאסק – ג"פ) היה מרוויח גדול ממדיניות תעשייתית לאומית, במיוחד ממדיניות תעשייתית דמוקרטית, באמצעות מימון ממשלתי".

למרות הביקורת הנוקבת, יש הטוענים כי הסיוע הממשלתי למאסק היה מוצדק, שכן חברותיו חלוצות בתחומים חדשניים התואמים את יעדי הממשל בארה"ב, למשל חקר חלל ואנרגיה נקייה. עם זאת, גורמים בקונגרס טוענים כי נאס"א ומשרד ההגנה גם גילו סלחנות-יתר כלפי עיכובים של SpaceX בעמידה ביעדי החוזים, ובכך העניקו לה עוד תמיכה מוקדמת קריטית, אשר סייעה לה גם לשרוד וגם – להתרחב.

יצוין כי בעוד שמאסק לבדו "לקח" מהמדינה סיוע בהיקף מוערך של כ-38 מיליארד דולרים, במחלקת ה-DOGE שהחלה את פועלה רק ב-20 בינואר, טוענים כבר השיגו חיסכון כולל של 65 מיליארד דולר באמצעות גילויי הונאה, ביטולי חוזים, מכירת נכסים, צמצום כוח אדם ושינויים רגולטוריים.

עם זאת, על פי ה-וושינגטון פוסט, חברותיו של מאסק צפויות לקבל סיוע נוסף בהיקף של 11.8 מיליארד דולר בשנים הקרובות, דרך 52 חוזים פעילים שיש להן עם סוכנויות ממשלתיות שונות.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה חיים

    כמה לא מפתיע , מאסק דפוק ובריון

  2. פרקליט השטן

    זכיה בחוזה ממשלתי אינה קבלת סיוע. ה-7,500 לא היו סובסידיה לטסלה אלא מענק עידוד לרוכשי רכב חשמלי. מאסק התנגד לנושא מאחר והוא עודד למעשה גם מתחרים. נקודה אחרונה - טסלה החזירה את כל ההלוואות שקיבלה מהממשלה + ריבית ובמועד מוקדם יותר. רק לשם השוואה, המימשל האמריקאי חילץ את GM מפשיטת רגל…. היכן זה נעלם מהכתבה?!

  3. תוצאות מדברות לא קשקשנים בעיתון זול

    תוצאות מדברות לא קשקשנים בעיתון זול

אירועים קרובים