מאסק ו-xAI פותחים הכל: הצ'טבוט גרוק עבר לקוד פתוח

חברת ה-AI של המולטי-מיליארדר נקטה בצעד באחרונה, ברקע תביעה שיזם מאסק נגד המתחרה המובילה בתחום - OpenAI, שהיה ממקימיה לפני כמעט עשור ● המהלך מחזק את עמדת מאסק בוויכוח המתמשך סביב הגישה לפיתוח GenAI

גרוק של xAI ואילון מאסק. כלי GenAI המוצע בקוד פתוח.

xAI – חברת הבינה המלאכותית של אילון מאסק – הודיע לציבור כי היא מעבירה את צ'טבוט ה-GenAI שלה, גרוק (Grok), למתכונת של קוד פתוח.

מאסק בישר ביום ב' שעבר ש-xAI תעביר את גרוק לקוד פתוח, ואתמול (א') מימש את הבטחתו כשהחברה שלו הודיעה בפוסט באתרה על שחרור הכלי מבוסס מודל השפה הגדול (LLM) במתכונתו החדשה.

החלטה זו של xAI עולה בקנה אחד עם הביקורת ארוכת השנים של מאסק על מפתחת הבינה המלאכותית היוצרת המובילה כיום, OpenAI, בהתייחס לאופיה העכשווי, כולל לכך שהמוצר המוביל שלה, ChatGPT, אינו מונגש למפתחים בקוד פתוח.

כזכור, מאסק היה בין מייסדיה של חברת מחקר הבינה המלאכותית OpenAI. כשהוקמה ב-2015 היא הוגדרה כעמותה לתועלת הציבור וללא מטרות רווח, שמטרת העל שלה הייתה לספק לתועלת המשתמשים AI איכותית ומתקדמת, אבל כזו שלא מונעת מרצון לעשות הון. אלא שמאוחר יותר – ואחרי שמאסק פרש ממנה ב-2018 – OpenAI עשתה שינוי. היא הפכה למסחרית, גייסה את מיקרוסופט כספונסרית-על (בתמורה לכ-13 מיליארד דולר שהענקית מרדמונד השקיעה בה), ושחררה את הצ'טבוט היוצר שלה בגרסאות בסיס חינמיות אבל במתכונות משודרגות – בתשלום. ChatGPT – מודל הדגל של OpenAI – זכה וזוכה, כידוע, להצלחה מסחרית, כמו גם ה-CoPilot של מיקרוסופט המבוסס על אותו LLM ומשולב בשלל מוצריה – אך מאסק שב וטען שהכלים הללו סוטים מהמשימה המקורית של OpenAI לטיפוח פיתוח AI בקוד פתוח.

הסכסוך העקרוני הזה חרג אל מעבר למאבק האידיאולוגי והמילולי. בחודש שעבר מאסק הגיש תביעה נגד OpenAI ומייסדיה, והאשים אותם בהפרת חוזים על ידי ניהול מודל למטרות רווח – משמע בקוד סגור. לדבריו, ב-OpenAI מתעדפים רווחים על פני רווחת האנושות, לא פחות.

מפתחת ה-GenAI טענה מנגד כי מאסק עצמו הסכים לשינוי העקרונות הזה, ולא רק שהסכים אלא שאף הציע למזג אותה עם טסלה שלו, כמו גם להיות המשקיע המוביל בה ומנכ"לה. סם אלטמן, מי שהפך לבסוף למנכ"ל OpenAI, פרסם באחרונה התכתבויות ותיקות עם מאסק, והמיילים העידו, לכאורה, כי אכן ליזם הטק היה עניין בהפיכת OpenAI למסחרית, כמו גם לקיום קשרים עסקיים איתה.

אחרי השתלשלות האירועים הזו, בחר מאסק להציג, לפחות על פניו, את כוונותיו הטהורות לגבי ה-GenAI שמייצרת החברה הייעודית לתחום שייסד, xAI שמה, והשיק, כאמור, את גרוק בקוד פתוח.


צ'טבוטים עם אופי שונה לגמרי

בנובמבר אשתקד, כשמאסק – שעומד כידוע מאחורי כמה מחברות הטק המובילות כיום – השיק את גרוק, הוא הסביר לעולם כי מדובר בצ'טבוט AI "אחראי יותר", ולא הסתיר את כוונתו שהכלי יתחרה ב-ChatGPT, לפחות בכל הנוגע בביצועים וביכולות.

"גרוק נועד לענות על שאלות עם קצת שנינות ויש לו רצף מרדני, אז בבקשה אל תשתמשו בו אם אתם שונאים הומור!", הצהירה XAI עם השקת הכלי.

אך נזכיר כי אלטמן לא התלהב, בלשון המעטה, מהתוצר, ולא התחבר בכלל להומור של גרוק. הדבר התגלה כשהוא מתח ביקורת עקיפה על מאסק והצ'טבוט שלו ב-X ורמז כי מדובר בצ'טבוט בעל "הומור בומרי קרינג'י (דוחה – ג"פ)".

מאז העביר מאסק את המלחמה בינו לבין אלטמן לבית המשפט. אך לא נראה כי מנכ"ל המתחרה המובילה בתחום מתכוון לוותר בקלות ליזם הטק הידוע כמטריל וחובב הסכסוכים והדרמות המתוקשרות.

היה זמין עד כה רק דרך הרשת החברתית X, וכחלק מהמנוי בתשלום +Premium. גרוק.

היה זמין עד כה רק דרך הרשת החברתית X, וכחלק מהמנוי בתשלום +Premium. גרוק. צילום: לכידת מסך מאתר גרוק

מה המשמעות של גרוק במקור פתוח?

XAI הכריזה, כאמור, על השינוי אתמול בפוסט. בין השאר החברה כתבה כי: "אנו משחררים את משקלי המודל הבסיסי וארכיטקטורת הרשת של Grok-1 – מודל השפה הגדול שלנו". לדבריה, "Grok-1 הוא מודל של 314 מיליארד פרמטרים של Mixture of Experts, שהוכשר מאפס על ידי xAI".

גרוק היה זמין עד כה רק דרך הרשת החברתית X שבבעלות מאסק, וכחלק מהמנוי בתשלום +Premium. על ידי השינוי הנוכחי, xAI למעשה מעצימה מפתחים, חברות וחובבים ברחבי העולם למנף את יכולות מודל השפה המתקדם שלה. בנוסף, xAI סיפקה לציבור גם תיעוד וקוד, כדי להקל על העבודה עם גרוק.

החלטת החברה לעבור עם גרוק לקוד פתוח קיבלה פרגון מתומכי הגישה, הרואים במהלך צעד חיובי לקראת התקדמות AI מהירה יותר, באמצעות שיתוף פעולה רחב בהרבה בין מפתחים. עם זאת, מבקרים העלו חששות לגבי שימוש לרעה פוטנציאלי ביכולות שפותחו כבר. לדבריהם, כשכלי כה רב עוצמה זמין באופן חופשי, הפוטנציאל ליישומים זדוניים של יכולותיו – הוא סיבה לדאגה.

המאבק בין מאסק ל-OpenAI, וההבדל בגישות של xAI בהובלתו מול אלו של החברה בהובלת מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, ואלטמן, קיבלו בעצם עוד תפנית עם שחרור גרוק בקוד הפתוח. xAI ומאסק ממצבים את עצמם כעת כמובילי הגישה הפתוחה בפיתוח AI. במקביל, מולם, חברות רבות – כולל גוגל עם ג'מיני (Gemini) שלה; אנטרופיק עם קלוד (Claude), מטא עם LLaMA שלה; ומתחרות נוספות בתחום – נאבקות כולן על הובלת השוק והשגת הצלחה מסחרית/כספית עם מודלי השפה הגדולים שלהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים