עקב תביעת מאסק: OpenAI חשפה שהיזם רצה למזג אותה עם טסלה

מעבדת ה-AI פרסמה מיילים ישנים שמאסק שלח למנהליה ומהם ניתן ללמוד כי היזם רצה להיות המשקיע בעל השליטה, לשלוט בדירקטוריון וכן לכהן בתפקיד המנכ"ל, וזאת ממש לאחר שהצוות דן בהפיכת העמותה לחברה למטרות רווח

יצרנית ChatGPT, OpenAI הגיבה לטענות בתביעה שלו. אילון מאסק.

התביעה של אילון מאסק נגד OpenAI – מעבדת המחקר לבינה מלאכותית יוצרת, שהיה בין מייסדיה כעמותה לתועלת האנושות – קיבלה תפנית דרמטית אחרי שהנתבעת החליטה להשיב מחלמה ליזם הטק המטריל. OpenAI פרסמה פוסט בבלוג שלה השבוע (ג') ובו גם הפריכה את טענותיו של מאסק וגם חשפה מיילים ש-מאסק שלח, לכאורה, אל הנהלתה בעבר הרחוק. מיילים אלו מצביעים – שוב, לכאורה – על עניין שגילה מאסק בהפיכתה של OpenAI לישות רווחית והן על רצונו להיות בראשה במתכונתה החדשה והעסקית, אם תשנה את הווייתה.

כזכור, מאסק, שהוא יזם העומד מאחורי חברות רבות ומי שהיה מייסד שותף של OpenAI לפני כמעט עשור, הגיש באחרונה, כפי שדיווחנו, תביעה נגד מעבדת ה-GenAI והמנכ"ל שלה, סם אלטמן. בתביעה, שהוגשה לפני שבוע לבית המשפט בסן פרנסיסקו, ארה"ב, נטען כי OpenAI סטתה מהמשימה המקורית שלה והעדיפה רווח על פני פיתוח היתרונות הפוטנציאליים של ה-AI לטובת המין האנושי. מאסק טוען בתביעתו ש-OpenAI, אותה הקים ב-2015 כחברת מחקר ללא מטרות רווח יחד עם אלטמן ויזמים אחרים, הפרה את הסכם היסוד שלה, כמו גם את משימתה שהוגדרה כ-"להבטיח שהבינה המלאכותית הכללית, ה-AGI (ר"ת Artificial General Intelligence) תועיל לאנושות כולה".

למעשה בתביעתו האשים מאסק את OpenAI בבגידה בעיקרון הליבה שלה של פיתוח AI המוקדשת לטובת המין האנושי, בטענה שבמקום, היא הפכה ל"חברה בת במקור סגור" של מיקרוסופט, כשהכוונה היא לשותפות שנרקמה ביניהן. עוד נטען בלשון התביעה כי OpenAI כבר לא נותנת עדיפות למחקר בקוד פתוח, ולפיך דרש מאסק ממנה לפתוח את המחקר והטכנולוגיה שלה לטובת הציבור, כפי שלטענתו הייתה אמורה לנהוג בהתבסס על עקרונות היסוד שמהם צמחה.

נזכיר כי מיקרוסופט אכן השקיעה בחברה – שחדלה כבר לפני שנים מלהיות עמותה – סכומי עתק שהסתכמו ב-13 מיליארד דולר, לפחות. השקעה זו הפכה את הענקית מרדמונד לשותפתם העסקית הראשית של אלטמן ומעבדת המחקר בהובלתו, והעניקה לענקית הטק בתמורה נתח של 49% מרווחי OpenAI. מיקרוסופט שילבה בשנה האחרונה את כלי ה-AI של החברה בשירותיה בכל התחומים כמעט, ויצרה שירות GenAI כולל ונרחב בשם Copilot, אותו היא מציעה ללקוחותיה. מלבד תביעתו של מאסק, יש הטוענים ששותפות זו אכן פוגעת משמעותית במחויבות של OpenAI לטכנולוגיית קוד פתוח לתועלת הציבור.

הפכה לשותפה של OpenAI עם נתח של 49% מרווחיה. מיקרוסופט.

הפכה לשותפה של OpenAI עם נתח של 49% מרווחיה. מיקרוסופט. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

מסתמן: מאסק דווקא היה בעניין של המודל הרווחי

בפוסט שלה השבוע התנגדה OpenAI לכל אחת מהטענות של מאסק בתביעתו. בחברה אמנם הודו שהיא עברה להיות ישות למטרות רווח בשנת 2017, אך טענו שההחלטה הייתה פשוט הכרחית, בשל המשאבים העצומים הנדרשים לפיתוח ה-AGI.

בנוסף, כחלק מהמאבק נגד טענותיו של מאסק נגדה, בחברה פרסמו מיילים ישנים, שכביכול מעידים ש-מאסק עצמו תמך בשינוי של הפיכת OpenAI ממלכ"ר לחברה למטרות רווח. מיילים אלו הראו כי היזם, שבאותם ימים עוד לא היה כה בולט ומוכר לציבור, אפילו הציע ל-OpenAI מיזוג עם טסלה – חברת המכוניות החשמליות שהוא מוביל. מהמיילים ניתן היה ללמוד כי מאסק היה סבור שמיזוג שכזה יאפשר ל-OpenAI להתחרות בהצלחה בגוגל.

מהמיילים הישנים הללו שיזם הטק שלח, לכאורה, למנהליה בעבר, ניתן ללמוד גם כי מאסק רצה להיות המשקיע בעל השליטה ב-OpenAI, שהוא ביקש שליטה בדירקטוריון שלה וכן חשק בתפקיד המנכ"ל – וכל זאת ממש לאחר שהצוות של החברה דן בהפיכתה מעמותה לחברה מרוויחה.

בפוסט טוענת OpenAI כי מאסק הציע בתחילה התחייבות מימון של מיליארד דולר – הגבוהה משמעותית מ-100 מיליון הדולר שמייסדי OpenAI ביקשו לגייס. המיילים מראים, לכאורה, שמאסק דן בצורך ב"מיליארדי דולרים בשנה" כדי להשיג AGI, מה שמצביע על תמיכתו בגישה למטרות רווח.

OpenAI טוענת שרצונו של מאסק להיות המנכ"ל, שהוא גם המשקיע המוביל, ולשלוט בדירקטוריון שלה, אינו עולה בקנה אחד עם טענות התביעה הנוכחית שלו ש-מפתחת ה-AI הייתה אמורה להמשיך לתפקד כעמותה שתעניק עדיפות לשקיפות ושיתוף פעולה על פני שליטה אישית.

OpenAI גם חלקה בדבריה על טענות הקוד הפתוח שהופיעו בתביעת מאסק. למרות שב-OpenAI הכירו בחשיבות השיתוף הרחב של התקדמות פיתוחי הבינה המלאכותית, החברה טענה בפרסום שלה שכל דבר במקור פתוח, כולל המדע הבסיסי, עלול גם להזיק. הפוסט הצביע על חילופי דוא"ל שבהם מאסק עצמו הסכים עם מייסד שותף נוסף של החברה, איליה סוצקבר, על נקודה זו בדיוק.

התגובה המטרילה של מאסק

מאסק התייחס לפוסט, והגיב על שנאמר בו באופן מטריל במיוחד ה-X שלו.

עקב פרסום תגובת OpenAI בפומבי, כולל פרסום המיילים, מאסק הציע לבטל את התביעה, אם OpenAI תשנה את שמה ל-ClosedAI – הצעה שמתפרשת על ידי רבים כמהדהדת את הסטייה, לכאורה, של OpenAI מהאידיאלים הראשוניים שלה.

המאבק המשפטי בין OpenAI ל-יזם הטק התזזיתי עתיד להימשך ולייצר עוד כותרות, כששני הצדדים יציגו את טיעוניהם הסותרים, בבית המשפט ומחוצה לו. המיילים שפורסמו ונקודות המבט השונות על הסיטואציה הקיימת בהחלט תורמים שאלות לגבי עתיד פיתוח ה-GenAI בכלל ואודות תפקידן של חברות פרטיות בו בפרט, לנוכח הצורך באיזון בין שיקולי רווח ושיקולים אתיים סביב הטכנולוגיה המשבשת והחשובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים