מאסק תבע את OpenAI ואלטמן: מתעדפים רווחים על רווחת האנושות

יזם הטק התזזיתי תבע את מעבדת ה-GenAI והמנכ"ל שלה - ובעקיפין את שותפתה מיקרוסופט - בטענה שהחברה, שמאסק היה בין מייסדיה, סטתה ממשימתה המקורית לתרום למין האנושי, ובמקום מעניקה לספונסרית שלה כוח עצום

יצרנית ChatGPT, OpenAI הגיבה לטענות בתביעה שלו. אילון מאסק.

אילון מאסק, יזם הטק שעומד מאחורי חברות רבות, ומי שהיה מייסד שותף של OpenAI לפני כמעט עשור, הגיש באחרונה תביעה נגד מעבדת ה-GenAI והמנכ"ל שלה, סם אלטמן. התביעה הוגשה ביום ה' האחרון לבית המשפט בסן פרנסיסקו, ארה"ב, ונטען בה כי OpenAI סטתה מהמשימה המקורית שלה והעדיפה רווח על פני פיתוח היתרונות הפוטנציאליים של ה-AI לטובת המין האנושי.

מאסק טוען ש-OpenAI, אותה הקים ב-2015 כחברת מחקר ללא מטרות רווח יחד עם אלטמן ויזמים אחרים, הפרה את הסכם היסוד שלה כמו גם את משימתה שהוגדרה כ-"להבטיח שהבינה המלאכותית הכללית, ה-AGI (ר"ת Artificial General Intelligence) תועיל לאנושות כולה".

בתביעה של מאסק נטען במפורש כי OpenAI נתנה עדיפות להפקת רווחים באמצעות שותפויות, כולל ההשקעה המשמעותית שקיבלה ממיקרוסופט לאורך הדרך. נזכיר כי השקעה זו שהסתכמה בלפחות 13 מיליארד דולר, הפכה את הענקית מרדמונד לשותפתם העסקית הראשית של אלטמן ומעבדת המחקר בהובלתו והעניקה לענקית הטק בתמורה נתח של 49% מרווחי OpenAI. מיקרוסופט שילבה בשנה האחרונה את כלי ה-AI של החברה בשירותיה בכל התחומים כמעט, ויצרה שירות GenAI כולל ונרחב בשם Copilot, אותו היא מציעה ללקוחותיה.

יש הטוענים שהשותפות הזו פוגעת משמעותית במחויבות של OpenAI לטכנולוגיית קוד פתוח לתועלת הציבור, טענה שמאסק מצטרף אליה רשמית כעת.

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, מדבר על Copilot בכנס איגנייט האחרון של החברה.

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, מדבר על Copilot בכנס איגנייט האחרון של החברה. צילום: דן דלונג

"משכללת AGI כדי למקסם רווחים עבור מיקרוסופט, ולא לטובת האנושות"

בתביעתו מבקש מאסק מבית המשפט לקבוע ש-OpenAI השיגה למעשה גרסה מוקדמת של AGI עם חלק מהכלים שלה. מאסק גם מצביע על האופן שבו העסקה של OpenAI-מיקרוסופט מעניקה לענקית גישה לטכנולוגיית טרום-AGI של החברה, ולפיכך, על מיקרוסופט להסיר את הגרסה האחרונה של ChatGPT ממוצריה.

"OpenAI עברה טרנספורמציה לחברת בת במקור סגור דה-פקטו של חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם: מיקרוסופט", נכתב בתביעה. "תחת הדירקטוריון החדש שלה, היא לא רק מפתחת אלא ממש משכללת AGI כדי למקסם רווחים עבור מיקרוסופט, ולא לטובת האנושות".

עוד נטען בתביעה כי OpenAI חרגה ממטרתה לערוך מחקר בקוד פתוח. התביעה טוענת שהחברה הפכה חשאית יותר ויותר לגבי המחקר והפיתוח שלה, מה שמפריע להתקדמות הקהילה המדעית הרחבה יותר בתחום הבינה המלאכותית הג'נרטיבית.

בנוסף התביעה גורסת כי OpenAI העבירה את המיקוד שלה לכיוון יישומים ראויים מבחינה מסחרית, דבר שלטענת מאסק מערער גם הוא על המטרה המקורית של תעדוף ההשלכות האתיות והחברתיות של ה-AI על פני הפן העסקי שלה.

התביעה מבקשת מבית המשפט להוציא המחייב את OpenAI לציית לתנאי הסכם היסוד שלה, ואם תזכה צו שכזה הוא עלול להשפיע על שותפויות עתידיות של OpenAI, על שיטות המחקר שלה ועל מסחור הטכנולוגיה שהיא מייצרת.

נתבע על ידי מאסק. סם אלטמן, מייסד ומנכ"ל OpenAI.

נתבע על ידי מאסק. סם אלטמן, מייסד ומנכ"ל OpenAI. צילום: ShutterStock

מאסק – אחד ממייסדי OpenAI שפרש בטרם עת

נזכיר כי מאסק, שהיה כאמור מייסד שותף של OpenAI, פרש מהדירקטוריון ומהשותפות בה בשנת 2018 עקב מה שהוגדר כניגודי עניינים פוטנציאליים עם מיזמים אחרים שלו, כמו אלו שעליהם אמונות החברות טסלה (Tesla) ו-SpaceX שהוא מנכל"ן. בטסלה, למשל, עושים שימוש ב-AI לצורך פיתוח והפעלת מנגנון ה-FSD שמאפשר למכוניות להסיע את עצמן באופן אוטונומי.

אלא שכעבור כמה שנים, ב-2022, השיקה OpenAI את התוצר הראשון והבולט שלה, ChatGPT – צ'טבוט חכם המבוסס על מודל שפה גדול (LLM) ורב עוצמה, שהפך במהרה לכלי הדומיננטי בתחום הבינה המלאכותית הג'נרטיבית.

מאז השקת המוצר שהחברה פיתחה ממודל השפה הגדול שלה, GPT, הכלי וכלים אחרים נלווים לו משבשים אינספור תחומים. כך למשל, באחרונה החל אפילו תחום הקולנוע להיות מאוים על ידי היכולות של OpenAI, וזאת ספציפית בגלל הכלי סורה (Sora) – המחולל סרטוני וידיאו על פי הוראות טקסטואליות בלבד.

ההצלחה הזו של OpenAI, בתוספת ההתקשרות המשמעותית שלה עם מיקרוסופט, הפכו אותה לחברה שניצבת בגאון באור הזרקורים ומרוויחה כסף גדול, שממש אינה דומה לעמותה שהייתה עם הקמתה. מאסק טוען שההצלחה הזו באה במחיר של התפשרות על המשימה המקורית שהגדירה לה OpenAI וזו הסיבה הרשמית לפנייתו לבית המשפט. מאידך כדאי לציין כי פרשנים סבורים שמאסק, לכאורה, חש שהחמיץ רבות משום שנטש את OpenAI. עד כדי כך מתוסכל, שהוא השיק באמצע יולי אשתקד מיזם עסקי מתחרה – את xAI, חברת סטארט-אפ משלו הפועלת בתחום הבינה המלאכותית המתקדמת המבוססת על LLMs, שמטרתה המוצהרת היא "להבין את הטבע האמיתי של היקום". למרות היות החברה גוף עסקי, מאסק הצהיר ש-xAI שלו תיתן עדיפות ליתרונות האתיים והחברתיים של ה-AI, בניגוד למה שלדבריו עושה OpenAI.

האם התביעה מקורה בכך שמאסק מתחרט?

באימיילים ששלחו לעובדיהם ביום ו' הגיבו אלטמן וקצין האסטרטגיה הראשי שלו, ג'ייסון קוון, לאירועים האחרונים וציינו שהצלחתה של OpenAI הפכה אותה למטרה לתביעות ולבירורים רגולטוריים. "אנו מאמינים שהטענות בתביעה זו עשויות לנבוע מהחרטות של אילון על כך שלא נשאר מעורב בחברה היום", כתב קוון במזכר, כפי שדיווח הוול סטריט ג'ורנל.

מיקרוסופט לא הגיבה לעת עתה לדבר התביעה.

התביעה החדשה מציבה את מאסק – שהוא כרגע האדם השני בעושרו בעולם, עם הון המוערך ב-210.5 לפי מדד העושר של פורבס – במאבק ישיר מול החברה היקרה ביותר בעולם, מיקרוסופט, ומול מפתחת ה-AI הבולטת בו, כמו גם נגד אלטמן – אחד מהאישים המובילים בעמק הסיליקון. והמאבק הזה מוצג כעוסק ברווח מול מוסר, ובהוגנות מול נצלנות, לכאורה. המאבק הספציפי גם קשור בעבותות לעיסוק רגולטורי שסוחף כיום ממשלים ומדינות רבות ועוסק בשאלת הפיקוח על ה-AI והמאמצים לרסן את הטכנולוגיה העוצמתית מ"להשתלט" על העולם.

ברור לכל שהאירוע המשפטי ימשוך תשומת לב רבה, ממש כפי שמאסק אוהב. התוצאות של המשפט הזה, מאידך, ממש לא ברורות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים