מטא הוסיפה הגנות לבני נוער ברשתות החברתיות שלה – מהן?

אמצעי ההגנה החדשים על הצעירים הגיעו אחרי דיווחים ותחקירים על טיפול, לכאורה, ציני, מניפולטיבי ואינטרסנטי בבני הנוער בפייסבוק ובאינסטגרם - ולאחר שבארה"ב החברה נתבעה בידי 41 מדינות, בדיוק בשל אותו עניין

הוסיפה הגנות לבני נוער באינסטגרם ופייסבוק. מטא.

ענקית המדיה החברתית מטא (Meta) – החברה האם של פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ות'רדס בין השאר – הכריזה השבוע (ג') על אימוץ סדרת הגנות חדשות, שמטרתן לספק לבני נוער חוויות יותר תואמות לגילם בפלטפורמות שבבעלותה. השינויים שהוכרזו לא הגיעו רק בשל כוונותיה האלטרואיסטיות של החברה, אלא שהם למעשה תגובה לחששות גוברים לגבי ההשפעות המזיקות הפוטנציאליות של המדיה החברתית הכלל על הרווחה הנפשית של משתמשים צעירים, ואחרי שלל תחקירים וחשיפות לא מחמיאים, בלשון המעטה, אודות התנהלות מטא בדיוק בעניין זה.

על אף שאפשר להניח כי הלחצים הרגולטוריים והמשפטיים עליה הם שהניבו את השינוי החדש, בפתח הידיעה – שהעלתה החברה באופן רשמי במדור NewsRoom שלה באתרה – ניסתה מטא לצייר תמונה אחרת. החברה כתבה כי "אנחנו רוצים שלבני נוער יהיו חוויות בטוחות ומתאימות לגיל באפליקציות שלנו. פיתחנו יותר מ-30 כלים ומשאבים לתמיכה בבני נוער ובהוריהם והשקענו למעלה מעשור בפיתוח מדיניות וטכנולוגיה, כדי לטפל בתוכן שמפר את הכללים שלנו או שעלול להיראות כרגיש. היום אנו מכריזים על הגנות נוספות, המתמקדות בסוגי התוכן שבני נוער רואים באינסטגרם ובפייסבוק".

החברה המשיכה והסבירה ש-"אנו מתייעצים באופן קבוע עם מומחים בהתפתחות מתבגרים, פסיכולוגיה ובריאות הנפש, כדי לעזור להפוך את הפלטפורמות שלנו לבטוחות ומתאימות לגיל של צעירים, כולל שיפור ההבנה שלנו לגבי סוגי התוכן שיכולים להתאים פחות לבני נוער". בהמשך פירטה החברה מה עתיד להשתנות כעת וסיפרה כי בכוונתה להתחיל להסתיר עוד סוגי תוכן שלא הייתה מסתירה עד כה מבני הנוער באינסטגרם ובפייסבוק. לדבריה, הסתרה נוספת זו כוללת תוכן שדן במאבקים סביב פגיעה עצמית והפרעות אכילה, או כזה הכולל מוצרים מוגבלים, או עירום. לדבריה, החברה גם תכניס אוטומטית את כל בני הנוער להגדרות בקרת התוכן המגבילות ביותר באינסטגרם ובפייסבוק. עוד הבהירה החברה כי אחרי העדכון תחול בשירותיה שיטה חדשה של הפניות חיפוש. משמעות הדבר היא שכאשר בני נוער יחפשו בפלטפורמות נושאים רגישים, למשל על אנורקסיה או התאבדות, הם יופנו לארגונים מומחים ולמשאבי תמיכה, במקום להיתקל בתוכן שעלול להזיק להם.

עוד יכנס לפעולה מיקוד מודעות מוגבל, שמשמעותו היא שהחברה תגביל משמעותית את יכולתם של מפרסמים למקד מודעות לבני נוער על סמך הנתונים הדמוגרפיים או הפעילות המקוונת שלהם, וזאת במטרה להפחית את החשיפה שלהם לתוכן פרסומי שעלול להיות בלתי הולם עבורם.

השינויים הללו יחולו, לפי מטא, על כל בני הנוער מתחת לגיל 18 באינסטגרם ובפייסבוק, ויתגלגלו במלואם אל שתי הפלטפורמות "בחודשים הקרובים".

נתבעת בארה"ב כי גרמה לילדים להתמכר לשירותיה. מטא.

נתבעת בארה"ב כי גרמה לילדים להתמכר לשירותיה. מטא. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: שאטרסטוק

קצת היסטוריה על מטא, אינסטגרם, פייסבוק ובני הנוער

נזכיר שוב כי המהלכים החדשים עליהם הכריזה מטא מגיעים על רקע ההיסטוריה ה"בעייתית", בלשון המעטה, שלה סביב יחסה למשתמשים הצעירים והקטינים בשירותיה.

כך למשל, המקרה האחרון שבו הסתבכה מטא הגיע בנובמבר, אחרי שתחקיר של הוול סטריט ג'ורנל חשף כי אינסטגרם מציעה תוכן מיני של קטינים למשתמשים וכן שהאלגוריתם ב-Reels – פיצ'ר בפלטפורמה של מטא – מציע למשתמשים המתעניינים בקטינים וקטינות, לכאורה, תוכן מיני המתאים לנטייתם. עוד דווח כי התוכן מופיע לפעמים לצד מודעות של מותגי ענק.

החשיפה המטרידה מאוד הזו הגיעה בזמן טעון עבור מטא, המתמודדת עם תביעה משפטית בגין השפעתה של אינסטגרם על בטיחותם ורווחתם של משתמשים צעירים בשירות. בנוסף נטען בתביעה האמריקנית גם כי החברה כי גרמה לילדים להתמכר לשירותיה.

ככלל, בתביעה שהחלה להיבחן בבית המשפט באוקטובר, רוב מדינות ארה"ב תובעות את מטא בטענה שהיא פוגעת, או פגעה, במכוון בילדים שמשתמשים בשירותיה.

עדותה וחשיפותיה פגעו במטא וכעת גם הולידו כנגד החברה תביעה חמורה. פרנסיס האוגן, חושפת השחיתיות, סיפרה הכל בתוכנית 60 דקות.

עדותה וחשיפותיה פגעו במטא וכעת גם הולידו כנגד החברה תביעה חמורה. פרנסיס האוגן, חושפת השחיתיות, סיפרה הכל בתוכנית 60 דקות. צילום: צילום מסך

הפרשה החלה לפני שנתיים כשפרנסיס האוגן – מי שהועסקה בעבר על ידי מטא (פייסבוק אז) והפכה לחושפת שחיתויות – הציגה בפני העולם מסמכים פנימיים שהדגימו ש-אינסטגרם יודעת כי האלגוריתם שלה מקדם תוכן מזיק עבור קהל יעד של קטינים וצעירים – אך בוחרת להתעלם מכך.

האוגן הדגימה כיצד החברה מתכנתת את האלגוריתם שלה במיוחד כדי להגביר תוכן מעורר מחלוקת וזעם בקרב משתמשים, מתוך מטרה להגדיל את המעורבות שלהם בפלטפורמה. בין השאר במסגרת חשיפותיה, האוגן הוכיחה כי באינסטגרם מטרגטים במכוון תוכן לנערות בעלות נטייה לתסביכי גוף ואף לאנורקסיה.

בראיון מטלטל שהעניקה באותם ימים לתוכנית "60 דקות" של רשת CBS, נחשפה בזמנו העובדת לשעבר של ענקית המדיה החברתית וגילתה לעולם את הסודות הכמוסים ביותר של החברה, אחרי שבעבודתה כמהנדסת מוצר נתקלה במציאות שפשוט לא יכלה לשתוק לה.

האוגן, כאמור, סיפקה באותם ימים ראיות פנימיות התומכות בטענותיה, ואלו פורסמו בסדרת מאמרים ב-ג'ורנל תחת הכותרת Facebook Papers.

התביעה הנוכחית והלא פשוטה איתה מתמודדת מטא בזמנים אלו, שהגישו נגדה תובעים כלליים מ-41 מדינות בארה"ב, מבוססת בחלקה על אותן ראיות שסיפק האוגן ל-ג'ורנל. ניתן להניח שהחידושים, ההגבלות וההגנות החדשים והחדשות של מטא מגיעים על רקע משפט זה, ומהווים ניסיון של הענקית ממנלו פארק לרכך את דעת הקהל ואת התביעה, בתקווה לקבל "הנחות" בפסק ובגזר הדין, לכשיגיעו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים