רוב מדינות ארה"ב תובעות את מטא בטענה לפגיעה בילדים

התביעה, שהוגשה בידי תובעים כלליים מיותר מ-40 מדינות אמריקניות, טוענת כי התכונות הממכרות שהחברה האם הכניסה לפייסבוק ואינסטגרם שבבעלותה הפרו חוק פרטיות פדרלי וחוק להגנת הצרכן

נתבעת בארה"ב כי גרמה לילדים להתמכר לשירותיה. מטא.

תובעים כלליים מ-41 מדינות בארה"ב – שהן כמובן רוב המדינות בה – תבעו אתמול (ג') את מטא (Meta Platforms) – חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם – בין השאר בטענה שהיא עיצבה ביודעין תכונות ממכרות לפלטפורמות שלה, הפוגעות בבריאותם הנפשית של ילדים.

התביעה, שהוגשה לבית משפט פדרלי בקליפורניה, טוענת כי מטא הפרה הן את חוק הגנת הפרטיות המקוונת על ילדים (COPPA) והן את חוקי הגנת הצרכן של כל אחת מהמדינות התובעות, בכך שהפכה את המוצרים שלה לממכרים ולאחר מכן שיקרה לגבי האופן שבו הם פוגעים בנפש הילדים.

ה-COPPA הוא חוק המגן על הפרטיות המקוונת של ילדים מתחת לגיל 13, שהתקבל בארה"ב ב-1998. חוק זה מחייב חברות לקבל הסכמת הורים לפני איסוף מידע אישי מקטינים במגבלות הגיל האמור, וכן אוסר על חברות להשתמש במידע זה כדי למקד לילדים פרסום. בתביעה גורסים כי מטא הפרה את החוק בכך שלא הזהירה את המשתמשים מפני סיכוני ההתמכרות הקשורים לפלטפורמות שלה.

אתר פוליטיקו, שדיווח על הנושא בהרחבה, ציין כי למרות של-מטא יש מדיניות של איסור על שימוש בה מתחת לגיל 13, בתביעה נטען שהחברה לא אוכפת את ההגבלה הזו. עוד טוענים התובעים כי למטא יש "ידע ממשי" שילדים מתחת לגיל 13 משתמשים בשירותיה, כולל באינסטגרם ובפייסבוק, אך החברה אינה מקבלת את הסכמת ההורים לפני איסוף הנתונים של אותם משתמשים. 

המדינות טוענות גם שהענקית ממנלו פארק משתמשת במגוון תכונות ממכרות כדי לשמור על המעורבות (Engagement) של המשתמשים, וביניהן: גלילה אינסופית, אשר טוענת אוטומטית תוכן חדש בתחתית הגלילה, מה שמקשה על הפסקת השימוש בפלטפורמה; הודעות פוש, שמתריעות על פעילות חדשה בחשבונות, גם כאשר הגולשים ככלל אינם עושים שימוש בפלטפורמה; תכונות Gamification, כגון תגים ולוחות הישגים, שמתגמלות משתמשים על השימוש בשירותים; וכן תוכן מותאם אישית, שנועד לשמור על מעורבות על ידי הצגת תוכן שסביר שהמשתמש המסוים ימצא בו עניין.

עדותה וחשיפותיה פגעו במטא וכעת גם הולידו כנגד החברה תביעה חמורה. פרנסיס האוגן, חושפת השחיתיות, סיפרה הכל בתוכנית 60 דקות.

עדותה וחשיפותיה פגעו במטא וכעת גם הולידו כנגד החברה תביעה חמורה. פרנסיס האוגן, חושפת השחיתיות, סיפרה הכל בתוכנית 60 דקות. צילום: צילום מסך

פרנסיס האוגן – העלתה מודעות שהביאה לתביעה

בהקשר ישיר לתביעה זו רצוי להזכיר את הפרשה שהציגה לעולם חושפת השחיתויות ממטא פרנסיס האוגן לפני שנתיים בדיוק, עת גילתה כיצד באינסטגרם מטרגטים במכוון תוכן לנערות בעלות נטייה לתסביכי גוף ואף לאנורקסיה.

בראיון מטלטל שהעניקה לתוכנית "60 דקות" של רשת CBS, נחשפה בזמנו העובדת לשעבר של ענקית המדיה החברתית, שגילתה את הסודות הכמוסים ביותר של החברה לעולם, אחרי שבעבודתה כמהנדסת מוצר נתקלה במציאות שפשוט לא יכלה לשתוק מולה.

האוגן סיפקה באותם ימים ראיות פנימיות התומכות בטענותיה ואלו פורסמו בסדרת מאמרים בוול סטריט ג'ורנל  תחת הכותרת Facebook Papers, והתביעה הנוכחית נגד מטא מבוססת בחלקה על אותן ראיות שסיפק האוגן ל-ג'ורנל.

האוגן גם העידה באותה תקופה בפני הקונגרס האמריקני על נזקי הרשתות החברתיות, עליהם למדה כשנחשפה למסמכים פנימיים במטא. היא סיפרה כי מסמכים אלו העידו כי החברה מכירה את הבעיות שקשורות להשפעתה על המשתמשים וממנפת זאת לטובתה. בזמנו העידה האוגן שלהבנתה החברה בניהולו של מארק צוקרברג, המנכ"ל, מנסה במכוון לעורר במשתמשים כעס כדי שיהיו יותר מעורבים בפלטפורמות שלה. האוגן קראה בזמנו לחברות המדיה החברתית להיות שקופות יותר לגבי האלגוריתמים שלהן, ולעשות יותר כדי להגן על משתמשים, במיוחד על הילדים ובני הנוער.

האוגן עצמה לא הגישה תביעה נגד מטא, אבל מעשיה סללו את הדרך לגורמים רשמיים אחרים לחקור את הנושא וממצאיהם הביאו אותם לכדי הגשת האישומים האחרונים לבית המשפט.

כלי למינוף הפלטפורמה? רזון באינסטגרם.

כלי למינוף הפלטפורמה? רזון באינסטגרם. צילום: צילום מסך מעובד

מטא הכחישה ונזפה בתובעים הכלליים

אם לחזור לתביעה החדשה, נטען בה כי התכונות שפורטו קודם לכן הן ממכרות בכלל ובפרט לילדים, הפגיעים יותר להשפעות המדיה החברתית.

המדינות מבקשות בתביעות שבית המשפט יאלץ את מטא לנקוט במגוון מהלכים, ושיפעל להוצאת צו המחייב את מטא להסיר תכונות ממכרות מהפלטפורמות שלה, כמו גם לקבוע פיצויים לילדים ומשפחות על הנזק שנגרם כתוצאה מהתכונות הממכרות. בנוסף דורשים התובעים הכלליים עונשים אזרחיים על ההפרות של מטא את ה-COPPA ואת חוקי הגנת הצרכן.

מטא הגיבה והכחישה את ההאשמות שהוגשו נגדה. לדבריה, היא מחויבת להגן על ילדים והפלטפורמות שלה בטוחות למשתמשים בכל הגילאים.

דוברת החברה, ליזה קרנשאו, אף הכבירה ותקפה את התובעים הכלליים וציינה בהצהרה רשמית לתקשורת כי החברה "מאוכזבת מכך שבמקום לעבוד בצורה פרודוקטיבית עם חברות ברחבי התעשייה, כדי ליצור סטנדרטים ברורים ומתאימים לגיל עבור האפליקציות הרבות שבני נוער משתמשים בהן, התובעים הכלליים בחרו בדרך זו".

השלכות התביעה על כלל אמצעי המדיה החברתית

התביעה נגד ענקית המדיה החברתית בנוגע לגרימת התמכרות מכוונת למשתמשים באופן גורף, יכולה להיות עניין משמעותי בעל השלכות רבות, משום שהיא עשויה לקבוע תקדים משפטי שישפיע על כל הרשתות החברתיות, למשל על X (טוויטר) או על טיקטוק, שכידוע אינן בבעלות מטא אלא מתחרות שלה.

בנוסף, תביעה זו מעלה גם שאלות מהותיות לגבי תפקידן של חברות המדיה החברתית בפגיעה בבריאות הנפש של מי שטרם הפך לבוגר האחראי על עצמו. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הראו שמספר הולך וגדל של ילדים ובני נוער נאבקים עם בעיות נפשיות, כמו דיכאון וחרדה, ויש יותר ויותר מומחים המאמינים ששימוש במדיה חברתית הוא כנראה זה שתורם לתופעה זו, כמו גם לבעיות חברתיות ולבעיות דימוי עצמי של ילדים ונוער.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים