המלחמה, הקיטוב, הפייק והטכנולוגיה שמאפשרת זאת – במוזיאון

תערוכת עדות מקומית, שנפתחה היום (ג'), מתמקדת במלחמה הנוכחית ובקיטוב בחברה, ולא מתעלמת מהחלק של הטכנולוגיה - למשל מ-"כלי הסייבר שטענו את הרקמה הפוליטית העדינה בתעמולת כזב", לדברי האוצר, עמי שטייניץ

הצילום הזוכה ב-"צילום השנה" בתערוכת עדות מקומית 2023.

עדות מקומית היא תערוכה ותיקה של צילום עיתונות ותיעוד. ככזו, היא מתמקדת באירועים השונים, כשהשנה מדובר במלחמה הנוכחית ובקיטוב החברתי שאפיין אותנו עד אליה, ומאז ה-7 באוקטובר ירד למחתרת, לפחות חלקית. בעדות מקומית לא מתעלמים מהזווית הטכנולוגית של האירועים ומהשימוש שאנשים עושים בה לרעה – בעיקר להפצת פייק ניוז, שתמונות הן כלי מרכזי שמאפשר זאת.

מתוך תערוכת עדות מקומית 2023.

מתוך תערוכת עדות מקומית 2023. צילום: אמיר לוי, Getty Images

מהדורת 2023 של התערוכה נפתחה היום (ג') במוזיאון ארץ ישראל שברמת אביב. לדברי עמי שטייניץ, חבר מערכת עדות מקומית ואוצר התערוכה, "ב-20 השנים האחרונות הצילום הפך מאנלוגי לדיגיטלי ולכלי בשירות ההמונים, שהפכו שותפים ליצירת ולהפצת דימויים חזותיים. דפוסי התקשורת שהשתנו ערערו את היציבות החברתית. סיקור חדשותי שמתבסס על מקורות מפוקפקים, הדהוד תכנים ממקורות אלה על ידי הציבור וכלי סייבר פולשניים טענו את הרקמה הפוליטית העדינה בתעמולת כזב. קיטוב חברתי, סכסוכים לאומיים ומתחים גלובליים אינם מנותקים מההיצף התקשורתי ומפרימת הקשר – שהיה מובן מאליו – בין דימוי למציאות. רעות חולות אלה, שבאו לידי ביטוי חריף בשנה האחרונה, קוראות לנו להיאחז בערכים האנושיים העומדים בבסיס התיעוד. אתגר חיוני זה ילווה את השנים הבאות של עדות מקומית".

מתוך תערוכת עדות מקומית 2023.

מתוך תערוכת עדות מקומית 2023. צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת

קרוב ל-300 דימויים שקשורים למלחמה

52 צלמות וצלמים מציגים.ות בתערוכה השנה 130 תצלומים, שנבחרו מבין 6,700 תצלומים שנשלחו לתחרות. בהתאם למצב, מוצגים במרכז חלל התערוכה תצלומים שצולמו בימים הראשונים של המלחמה הנוכחית. פרט לטבח ה-7 באוקטובר והמלחמה, הנושאים המרכזיים בעדות מקומית 2023 הם המאבק על הדמוקרטיה, לצד הצגת סיפורים מרכזיים בתחומי דת ואמונה, ספורט, אורבניזם ותרבות, כמו גם טבע וסביבה.

מתוך תערוכת עדות מקומית 2023.

מתוך תערוכת עדות מקומית 2023. צילום: אוהד צויגנברג, AP

את מאורעות המלחמה מספרים קרוב ל-300 דימויים שצולמו בשבועיים הראשונים לה – דרך תוצאות המתקפה, הלחימה וההתגייסות האזרחית. הדימויים מוקרנים על גבי קיר מרכזי בחלל התערוכה. הם נבחרו על ידי חברי מערכת עדות מקומית, במיוחד לאור העובדה שהמלחמה פרצה לאחר מועד השיפוט הסופי, והיה ברור להם שלא ניתן יהיה להציג את התערוכה בלא התייחסות משמעותית למלחמה. בתערוכה מוצגות גם עבודות של צלם ynet רועי עידן ז"ל, שנרצח בכפר עזה בטבח הנורא. כמו כן, מוצגות בה תמונות שצילם החייל לביא ליפשיץ ז"ל, שנפל ב-30 באוקטובר בקרב בצפון רצועת עזה.

מתוך תערוכת עדות מקומית 2023.

מתוך תערוכת עדות מקומית 2023. צילום: הדס פרוש, הארץ

"תערוכה יוצאת דופן, כי היא מתארת מציאות יוצאת דופן"

לדברי עמי כץ, מנכ"ל מוזיאון ארץ ישראל, "המלחמה חייבה אותנו לחשב מסלול מחדש: התערוכה הבינלאומית, שמתקיימת בדרך כלל לצד עדות מקומית, לא תגיע ארצה, ובמקומה הקצינו שטח משמעותי לצילומים מהטבח ומהקרבות, שעדיין מתחוללים במלוא עוזם. המחדל חסר התקדים שהביא לאירועי ה-7 באוקטובר מעורר שאלות קשות על הקיום, על העתיד וכיצד צילום עיתונות תורם לשיח שנוצר מהשאלות הקשות. זו תערוכה יוצאת דופן, כי היא מתארת מציאות יוצאת דופן וחסרת תקדים".

דנה וולפיילר-ללקין, מייסדת ומנהלת תערוכת עדות מקומית, אמרה ש-"ב־7 באוקטובר פרצה המלחמה האכזרית. לאחר כשבועיים שנדמו כנצח, שבנו להתבונן בתצלומים שנבחרו לפני המלחמה, כדי לנסות להבין את ההקשרים בינם ובין המציאות, שהשתנתה ללא הכר באותה שבת ארורה. באופן מבעית קיבלו הדימויים המייצגים את האירועים המרכזיים של השנה משמעות חדשה".

מתוך תערוכת עדות מקומית 2023.

מתוך תערוכת עדות מקומית 2023. צילום: טלי רצקר

השנה, במלאת 20 שנים להקמת עדות מקומית, יוצג מיצג וידיאו ייחודי, בחלל נפרד. שמורכב מדימויים ומעבודות וידיאו נבחרות שהוצגו בתערוכות עדות מקומית לאורך שני העשורים האחרונים. האמן רן סלוין יצר את מיצג הווידיאו יחד עם האוצרים – דנה וולפיילר-ללקין, מנהלת עדות מקומית, וחברי המערכת ורדי כהנא ועמי שטייניץ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים