האם הוק טאן יהרוג את VMware ברכות?

כשהתפרסמה כוונת ברודקום לרכוש את VMware פרסמנו טור על כך תחת הכותרת "האם רכישת VMware תביא לחיסולה?" - שעצבנה כמה ממנהליה ● השאלה הזאת נותרת בעינה גם היום, יום לאחר סגירת הרכישה ● פרשנות

מפטרת. VMware.

בכיר בעולם האבטחה הישראלי, נקרא לו א"ק, עבד שנים רבות ב-RSA. זו קמה ב-1982 והגיעה לתודעה הישראלית ב-2005, כשרכשה את סאיוטה, שבין מייסדיה היה נפתלי בנט, לימים ראש הממשלה. כעבור כמעט רבע מאה מהקמתה, ב-2006, נרכשה RSA על ידי EMC תמורת 2.1 מיליארד דולר והפכה לחטיבת האבטחה של ענקית האחסון. "קורה משהו מאוד מוזר בחברה", אמר לי א"ק אז. "המנהלים של RSA נעלמים לאט לאט ובאין רואה, כל אחד מסיבה שונה: זה פוטר, זה הועבר מתפקידו, זה עזב ביוזמתו. את מקומם תפסו בכירים ועובדים מ-EMC. הבנתי שעליי לחפש עבודה חדשה כשהגעתי יום אחד למשרד במסצ'וסטס ולא הכרתי איש מהעובדים".

נשיא ומנכ"ל ברודקום, הוק טאן.

נשיא ומנכ"ל ברודקום, הוק טאן. צילום: יח"צ

אתמול (ד') נסגרה עסקת הרכישה השלישית בגודלה בעולם הטכנולוגי – העסקה שבה ברודקום רוכשת את VMware תמורת 69 מיליארד דולר, מהם 61 מיליארד במזומן והשאר במניות. במאי 2022, בעקבות ההודעה על כוונת הרכישה, שאלתי: האם רכישת VMware תביא לחיסולה? הכתבה, ובעיקר הכותרת, עצבנו כמה ממנהלי הנרכשת.

"לפחות שישה מנכ"לים ובכירים בתעשייה חיככו את כפות ידיהם בהנאה כששמעו שברודקום מתכוונת לרכוש את VMware: פט גלסינגר, לשעבר מנכ"ל ענקית הווירטואליזציה, שהעדיף לחזור לכור מחצבתו, אינטל; ומנכ"לי המתחרות – סיטריקס, מיקרוסופט, רד האט מבית יבמ ונוטניקס. לא הזילה דמעה גם דיאן גרין, שייסדה את VMware ב-1998 יחד עם בעלה, מנדל רוזנבאום", ציינתי. גרין, פוטרה בפתאומיות מתפקיד מנכ"לית VMware ב-2008.

סומיט דהאוואן, נשיא VMware, ניסה להרגיע את 35 אלף עובדי ענקית הווירטואליזציה, ואמר: "תשמעו, מוניטין הלקוחות וחברי הצוות של ברודקום עלול להיות שלילי. גם הפעולות שאנשי ברודקום נקטו בעבר עם עסקי התוכנה שלהם (CA וסימנטק – י"ה) השפיעו על העובדים וחברי הצוות… זה לא אומר שהם מתכוונים לעשות את אותו הדבר עם VMware. שמענו את ההיפך".

בשתי הרכישות, שתיהן עתירות מיליארדים, ברודקום צמצמה את בסיס העלויות שלהן ב-60% עד 70%, לפי דו"ח של סאנפורד ס. ברנשטיין.

למה דווקא VMware ומה קשור דונלד טראמפ?

דונלד טראמפ, הנשיא לשעבר של ארצות הברית.

דונלד טראמפ, הנשיא לשעבר של ארצות הברית. צילום: BigStock

זה כמה שנים שברודקום שואפת להפוך לחברה שפועלת גם בתוכנה, ולא רק בעולם החומרה. זאת, לאחר שדונלד טראמפ מנע ממנה ב-2018, כשהיה נשיא ארצות הברית, לממש את רכישת המתחרה בעולם השבבים, קוואלקום.

כשסימנטק נרכשה, האנליסטים לא הבינו מדוע ברודקום מוכנה להשקיע סכומים גדולים בחברת אבטחה וסייבר. זאת, לנוכח הצהרת הוק טאן, נשיא ומנכ"ל ברודקום, עם רכישת CA, שלפיה מטרת הרכישה היא להפוך אותה לאחת מחברות התשתית הטכנולוגית הגדולות ביותר בעולם. ברודקום רצתה לרכוש גם את סאס, ענקית ה-BI, תמורת 15-20 מיליארד דולר, אולם גם עסקה זו לא הבשילה.

עמיתי, צבי קצבורג, כתב: "אי אפשר להשתחרר מההרגשה שברודקום פשוט החליטה שהיא תהיה חברת ענק ויהי מה". הדברים הללו מקבלים ביסוס במה שטאן כתב אתמול, בפוסט שבו הוא הודיע על הרכישה: "אנשי VMware מצטרפים לצוות שלנו, וזהו צעד נוסף וחשוב לבניית חברת תשתיות הטכנולוגיה המובילה בעולם".

יתרונה של VMware הוא במיקומה הייחודי, המאפשר לה לפעול בסביבה מרובת עננים, כשהיא אגנוסטית לכל ענן. לאחר שביססה עצמה כמובילת תחום הווירטואליזציה וכהוגת תפיסת ה-"מוגדר תוכנה", יש לה כיום מיליוני מפתחים שעובדים על המערכות שלה ומאות אלפי לקוחות ארגוניים. ולמרות זאת, צמיחת VMware התמתנה, משום שהארגונים הצביעו ברגליים ופנו לעננים. בתגובה, פצחה ענקית הווירטואליזציה בשיתופי פעולה עם המתחרה, AWS, ובכך הודתה שהענן קודם לכל.

שורה של חששות

הכוונה של ברודקום לרכוש את VMware העלתה שורה של חששות אצל עיתונאים, אנליסטים ובכירים בעולם הטק. כריס הגרמן, מנכ"ל סופוס, אמר ביוני אשתקד כי "אנחנו רואים זליגה של לקוחות חדשים אלינו מלקוחות VMware, שלא מרגישים בנוח עם השתלטות ברודקום עליה… ראינו את אותו הדבר גם בעת רכישת סימנטק על ידה. זו אסטרטגיה מוצהרת של ברודקום. זה פותח הזדמנויות לספקים אחרים, כולל סופוס. לקוחות ושותפי VMware אומרים לנו בדיוק את מה שאמרו לקוחות ושותפי סימנטק. זה בדיוק אותו הסרט, שמתנגן מחדש".

חטיבות חדשות ב-VMware, והאם המנכ"ל יישאר?

בחלוף יממה מההודעה על הרכישה, העיתונות הטכנולוגית בארצות הברית הבחינה שברודקום יצרה במהירות ארבע חטיבות ב-VMware: טנזו, קצה מוגדר תוכנה (SDE, או Software-Defined Edge), רשתות ואבטחת יישומים (ANS) ו-VCF (ר"ת VMware Cloud Foundation). אנליסטים הבליטו את העובדה שאין ביניהן חטיבה למחשוב משתמשי הקצה, וציינו כי זה תומך בשמועות שלפיהן ברודקום כמעט שלא מתעניינת בתחום. הם הוסיפו שבחלוקה שנחשפה, לא צוינו המוצרים והשירותים שיהיו תחת כל אחת מארבע החטיבות. מנגד, טאן אמר בעבר שהוא מתכוון להמשיך באסטרטגיית "אפליקציות בכל מקום" של VMware. במקביל, ברודקום עברה במהירות – בן לילה – למתג מחדש את משרדי הנרכשת ברחבי העולם עם העיצוב תאגידי של הרוכשת.

ראגו רגוראם, מנכ"ל VMware.

ראגו רגוראם, מנכ"ל VMware. צילום: יח"צ

מה לגבי מנכ"ל VMware, ראגו רגוראם? האם הוא מרוצה מהרכישה לש ברודקום את החברה שהוא עומד בראשה? רגוראם אמר בכנס של החברה בשנה שעברה כי "אני מקווה שהעובדים ימשיכו איתנו גם אחרי הרכישה", והבטיח לעובדים ש-"נמשיך לעבוד כצוות". הצוות אולי יעבוד, אך בלעדיו. המנכ"ל רמז על עזיבתו הצפויה ועל פיטורים: "העובדים תרמו להצלחת VMware… בלי קשר אם אתה מצטרף לברודקום או מתחיל את הפרק הבא שלך במקום אחר…".

לסיכום, VMware, שהייתה חברה בת של דל, כונתה "תרנגולת המטילה ביצי זהב" עבורה. מענה לשאלה מה יעלה בגורל ענקית הווירטואליזציה אינו חד משמעי, אבל תלוי בטאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים