האם רכישת VMware תביא לחיסולה?

ענקית הווירטואליזציה חזקה, מובילה בתחומה ומחדשת שוק ● אלא שהרכישות הקודמות של ברודקום הביאו לצמצום הפעילות של הנרכשות או לחיסולן ● מה יקרה הפעם?

גילתה עלייה במתקפות הסייבר. VMware.

לפחות שישה מנכ"לים ובכירים בתעשייה ישבו הלילה (ב', שעון ארצות הברית) וחיככו את כפות ידיהם בהנאה כששמעו שברודקום מתכוונת לרכוש את VMware: חמישה מהם אלה פט גלסינגר, לשעבר מנכ"ל ענקית הווירטואליזציה, שלא מעט גבות הורמו כשהעדיף לחזור לכור מחצבתו ולהנהיג את אינטל – משימה מאתגרת בכל היבט, והמנכ"לים של מתחרותיה של הנרכשת הפוטנציאלית – בוב קלדרוני מסיטריקס, סאטיה נאדלה ממיקרוסופט, פול קורמייר מרד האט מבית יבמ ורג'יב רמסוואמי, מנכ"ל ונשיא נוטניקס, ובעברו בכיר ב-VMware.

לא הזילה דמעה גם דיאן גרין, שייסדה את VMware ב-1998 יחד עם בעלה, מנדל רוזנבאום, ששימש סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. גרין כיהנה כמנכ"לית VMware עד שפוטרה בפתאומיות ב-2008, לאחר שהודיעה על צפי לצמצום המכירות. ארבע שנים קודם לכן נרכשה חברת הווירטואליזציה על ידי ענקית האחסון EMC וב-2007 היא הונפקה.

שמח? פט גלסינגר, לשעבר מנכ"ל VMware.

שמח? פט גלסינגר, לשעבר מנכ"ל VMware. צילום: ג'ק מורטון (ארכיון)

שלוש שנים לפני כן, ב-2004, קם בוקר אחד ג'ון תומפסון, אז מנכ"ל ויו"ר סימנטק, והגה רעיון לרכישת וריטאס. תומפסון, מנהל מוכשר ומוערך, מולטי מיליונר ולימים מועמד לתפקיד שר המסחר בממשל אובמה, לא שיער לעצמו שבמהלך זה הוא גזר דין מוות, ארוך ומייסר, לחברה שבראשותו. השאלה היא האם ניתן להסיק מהמקרה של רכישת סימנטק על ידי ברודקום לגבי גורלה של VMware.

ברודקום רוצה להיות חברת ענק ויהי מה

זה כמה שנים שברודקום שואפת להפוך לחברה שפועלת לא רק בעולם החומרה, אלא גם בעולם התוכנה. זאת, לאחר שדונלד טראמפ, הנשיא הקודם של ארצות הברית, מנע ממנה ב-2018 לממש את רכישת המתחרה שלה בעולם השבבים, קוואלקום, תמורת 117 מיליארד דולר. הוא עשה זאת בנימוק של "ביטחון לאומי".

בשנים האחרונות הרחיבה ברודקום את פעילות הרכישות שלה, וכיום יש בידיה שני מותגי על לשעבר: CA וסימנטק. CA נרכשה ב-2018 תמורת 18.9 מיליארד דולר וסימנטק פוצלה, וחלק ממנה נרכש על ידי ברודקום ב-2019 תמורת 10.7 מיליארד.

כשסימנטק נרכשה, האנליסטים לא הבינו מדוע ברודקום מוכנה להשקיע סכומים גדולים בחברת אבטחה וסייבר, ומה התועלת העסקית שלה בזה. זאת, בין היתר לנוכח הצהרתו של הוק טאן, מנכ"ל ברודקום, עם רכישת החברה את CA, שלפיה מטרת רכישה זו היא להפוך אותה לאחת מחברות התשתית הטכנולוגית הגדולות ביותר בעולם.

עוד חברה שעמדה על הכוונת של ברודקום היא סאס: השתיים ניהלו משא ומתן לקראת רכישה שלה את חברת ה-BI הפרטית הגדולה בעולם תמורת בין 15 ל-20 מיליארד דולר, אולם גם עסקה זו לא הבשילה.

כפי שכתב בעבר עמיתי, צבי קצבורג, "אי אפשר להשתחרר מההרגשה שברודקום פשוט החליטה שהיא תהיה חברת ענק ויהי מה. היא ניסתה לרכוש את קוואלקום ולא הצליחה… ברודקום הייתה מוכנה להשקיע בקוואלקום סכום עתק ועשתה את כל מה שהיא יכולה, באופן האגרסיבי ביותר, על מנת להשלים את הרכישה – אבל ללא הצלחה".

300 אלף לקוחות – ואגנוסטיות לכל ענן

יתרונה של VMware הוא ביכולתה לפעול בסביבה מרובת עננים, הטומנת בחובה לא מעט בעיות, עם חופש, פתיחות לשלל האפליקציות ובקרה. הנרכשת ניצבת בעולם ה-IT במיקום מיוחד: היא לא קשורה לענן ציבורי אחד באופן מיוחד, אלא אגנוסטית לכל סביבות הענן.

מה יהיה בעתיד? "ניבוי הוא עניין קשה, וניבוי העתיד קשה שבעתיים", אמר הפיזיקאי היהודי דני נילס הנריק דויד בוהר, מאבות מכניקת הקוואנטים. עיון ברכישות הענק, או הכמעט רכישות, שביצעה ברודקום בשנים האחרונות מעלה תמונה מורכבת ולא חד משמעית

ההובלה של VMware ארוכת שנים: לאחר שביססה את עצמה כמובילת תחום הווירטואליזציה וכהוגת תפיסת "מוגדר תוכנה", יש לה כיום חמישה מיליון מפתחים שעובדים על המערכות שלה ו-300 אלף לקוחות ארגוניים, כולל עשרת הבנקים הגדולים בעולם, תשעה מ-10 בתי החולים הגדולים, 19 מ-20 רשתות הקמעונאות הענקיות וכלל הסוכנויות הפדרליות בארצות הברית.

אולם, על אף שהטכנולוגיה שלה נמצאת בשימוש רחב בקרב ארגונים, צמיחתה של VMware הפכה למתונה יותר: הארגונים הצביעו ברגליים ופנו לעננים, דוגמת אלה של AWS, מיקרוסופט וגוגל. ב-2016, ענקית הווירטואליזציה הסכימה לאפשר ללקוחותיה הארגוניים להפעיל את התוכנה שלה על הענן של המתחרה, AWS, ובמעשה זה היא הודתה שהקלאוד קודם לכל. החברה עשתה מהלך דומה של שיתוף פעולה בענן עם יבמ, לפני שזו רכשה את רד האט.

"זכוכית מגדלת" על הרכישות הקודמות שברודקום ביצעה.

"זכוכית מגדלת" על הרכישות הקודמות שברודקום ביצעה. צילום: BigStock

בסוף השבוע נסחרה VMware לפי שווי של 40.3 מיליארד דולר. למרות גובהו, השווי הזה משקף מחצית משוויה בשיאה, ב-2019, וכ-20% פחות מהמחיר שבו היא נסחרה בתחילת 2022. אף שענקית הווירטואליזציה רווחית שנים רבות, שווי המניה שלה מצוי בירידה.

יש להניח ש-VMware נמצאת על הכוונת של ברודקום, ואולי גם של חברות אחרות, כבר כמה שנים, ובפרט מאז ש-דל נפרדה ממנה בשנה שעברה. VMware, שהייתה חברה בת של דל, כונתה "תרנגולת המטילה ביצי זהב" עבורה, אולם ענקית המחשוב נאלצה להיפרד ממנה בשל חובות עבר של עשרות מיליארדי דולרים, כתוצאה מרכישת הענק שלה את EMC, ש-VMware הייתה בבעלותה.

מה יהיה בעתיד? "ניבוי הוא עניין קשה, וניבוי העתיד קשה שבעתיים", אמר הפיזיקאי היהודי-דני נילס הנריק דויד בוהר, מאבות מכניקת הקוואנטים. עיון ברכישות הענק, או הכמעט רכישות, שביצעה ברודקום בשנים האחרונות מעלה תמונה מורכבת ולא חד משמעית: לסימנטק יש כ-2,000 לקוחות ענק, לאחר שהחליטה להיפרד מעשרות אלפי לקוחות אחרים, ו-CA? נו, עליה לא שמענו מזמן. התשובה לשאלה שבפתח פסקה זו היא: אי אפשר לדעת.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לקוח ברודקום לצערי

    מאז הרכישה של סימנטק הרגשנו זלזול וחוסר שירות ותמיכה עד כדי שנאלצנו לוותר על המוצרים. חבל על vmware..

  2. משה

    המשפט הזה שכתבת הוא לא נכון/שגוי: "אלא שהרכישות הקודמות של ברודקום הביאו לצמצום הפעילות של הנרכשות או לחיסולן" האם אתה חושב שברודקום רוכשת חברות (ומשלמת עליהן מליארדים) בכדי לחסל אותן? אם תסתכל בדיווחים לבורסה של ברודקום תוכל לראות כמה מכירות יש בתחום התוכנה בברודקום ואיך כל רבעון וכל שנה המכירות עולות. דרך אגב סה"כ המכירות הוא יותר 5.5 מיליארד דולר בשנה - גדול או שווה ממה שהיה לשתי החברות בזמן הרכישה שלהן. מציע לחשוב קצת יותר לעומק לפני שמפרסמים כתבה כזו .

אירועים קרובים