בכירים בהיי-טק מסכמים את השנה – חלק שמיני

איזו שנה זו הייתה להיי-טק? אילו מגמות ישלטו בשנה הקרובה? ומיהו.י איש.אשת השנה של הבכירים? מנכ"ליות, מנמ"רים ומנהלות נוספות מהענף מסכמים שנה של עסקים וטכנולוגיה בצל קורונה ● חלק ח' בפרויקט המיוחד של אנשים ומחשבים

מסכמים שנה של היי-טק. אילוסטרציה: Daoleduc, BigStock

יוסי לוי, דירקטור בכיר ומנהל פיתוח המעבדים במארוול ישראל

כיצד אתה מסכם את השנה בתחומי ההיי-טק והטכנולוגיה?
"לפני שנה וחצי הוכחנו לעצמנו שאנחנו יודעים להתמודד עם המצב החדש ורבים הופתעו לגלות שהעבודה יכולה להמשך גם מהבית. בשנה החולפת ראינו איך המשק מסתגל למצב ולא רק שומר על הקיים, אלא גם יוזם מהלכים עסקיים ומנסה להגדיר את התובנות לקראת שינוי ארוך טווח. חברות חזרו ליזום מיזוגים וכניסה לשווקים חדשים, במקביל לתכנון מחדש של תפקיד המשרד.

יש הרבה שמאמינים שקיים מודל בר קיימא שיכול לאפשר עבודה חלקית מהבית ללא פגיעה בעבודת הצוות וביצירתיות הצוותית. אני מקווה שגמישות זו תרחיב את דלתות שוק ההיי-טק עבור כל מי שאיזון משפחה וקריירה חשוב לו. המעבר לעבודה חלקית מהבית מאפשר גמישות גבוהה יותר בתכנון יום העבודה וגם מאפשר עבודה יותר יעילה בצוותים גלובליים, כאשר כל הנוכחים זמינים יותר לשיחות וידיאו".

איזו תובנה רלוונטית אתה לוקח אתך מהשנה האחרונה?
"שנושא התקשורת מקבל חשיבות עליונה. אם בעבר, רוב צריכת האינטרנט הביתית הייתה לשימושי פנאי, כעת התשתיות נדרשות לספק גם בבית רמת אמינות ומהירות כמו במשרד. אצל משתמשי הקצה אנחנו רואים את המעבר לסיבים אופטיים, וזה משפיע לכל אורך הדרך אל הדטה סנטר, כמו גם על תחנות הממסר האלחוטיות, שנדרשות לקצבי 5G. התעשייה חווה גידול בהשקעות בעולמות אלה ויש כמה מכשולים שמתמודדים איתם. במישור הטכנולוגי, נדרשים פתרונות יעילים שיספקו את המענה תוך יעילות בשימוש באנרגיה. משהם אינם, נוצר הלחץ שאנחנו רואים על תהליכי הייצור המתקדמים, והעולם חווה עיכובים ביכולת האספקה של שבבים מתקדמים".

יוסי לוי, דירקטור בכיר ומנהל פיתוח המעבדים במארוול ישראל. צילום: חן דמארי

יוסי לוי, דירקטור בכיר ומנהל פיתוח המעבדים במארוול ישראל. צילום: חן דמארי

אילו מגמות אתה צופה לשנה הקרובה?
"המעבר לרכבים חכמים עדיין לפנינו. הרכבים כבר משלבים המון רכיבים טכנולוגיים, אך הממד של מעורבות יכולת המחשוב בנהיגה הולך ועולה, ויידרשו יכולות מתקדמות של חומרה ותוכנה בכדי להתמודד עם זה. המון חברות ירכשו התמחות בפיתוח רכיבים שיכולים להשתלב באתגר זה, תוך מתן מענה גם לדרישות הרכב, שצריך לנווט אותנו בדרכים, ולדרישות אמינות ובטיחות חסרות תקדים. זה אתגר הנדסי מסובך.

בצד המנהלי, כחלק מודל העבודה החדש, נושא ההסעדה דורש חשיבה חדשה. שירותי משלוחים נותנים מענה מיידי לצורך, אבל לא מספקים את אותה התכנסות לא פורמלית סביב ארוחות בקפיטריה, שהיוו חלק מהמרקם החברתי בעבר.

נושא נוסף שייתכן שישתנה הינו רכבי הליסינג. בעידן שבו אנשים נוסעים פחות ועקב כניסתם של רכבים חשמליים, כל חישוב הכדאיות ומעורבות החברות בליסינג צריך להיבחן מחדש".

מיהו לדעתך איש השנה בהיי-טק הישראלי?
"עדי גיגי, מנכ"ל טסלה ישראל, שהוביל בתשפ"א כניסה מוצלחת של החברה לשוק הישראלי וההשקעה בתשתיות לפתיחת השוק למהפכה החשמלית".

עמיחי לוי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של הבנק הדיגיטלי הראשון

כיצד אתה מסכם את השנה בתחומי ההיי-טק והטכנולוגיה?
"האמת היא שזו הייתה שנה מטורפת בתחום שאני עוסק בו – הפינטק והבנקאות הדיגיטלית. בראש השנה שעברה היה חוסר ודאות גדול ברמת התעשייה, על רקע מגפת הקורונה, לגבי העתיד של הפינטקים, אבל אז קרה משהו די מדהים: הכוח של הבנקאות הדיגיטלית והפתרונות החכמים בעולמות הפיננסים זהר במציאות של ריחוק חברתי. ברגע שהחיסונים נכנסו והמשק התחיל להתאושש, המשקיעים שעמדו על הגדר הסתערו על השחקנים האלה שפשוט חוו צמיחה מטורפת. זה בא לידי ביטוי בגופי בנקאות דיגיטלית שהשלימו בחודשים האחרונים סבבי גיוס לפי שווי של עשרות מיליארדי דולרים, כשחלק מהם עדיין מפסידים.

הבנקים הדיגיטליים עוברים בשנים האחרונות טרנספורמציה מאוד מעניינת – מגופים שהתמקדו בגיוס של לקוחות שהמערכת המסורתית לא רצתה בהם הם עכשיו מכוונים ללקוחות הליבה. זה איום אמיתי על המערכת המסורתית, והמשקיעים מזהים את זה. אנחנו רואים משקיעים כמו סופטבנק ו-וורן באפט, שהיו בעבר משקיעים קלאסיים בבנקאות מסורתית וכעת הם משקיעים בפינטקים. עוד דבר יפה שרואים הוא את השימוש ההולך וגובר בבינה מלאכותית כאבן יסוד של טכנולוגיה לטובת מתן שירותים חכמים ואישיים יותר ללקוחות".

איזו תובנה רלוונטית אתה לוקח אתך מהשנה האחרונה?
"זה שיכולנו לעבוד מכל מקום – זה די מדהים. אני לוקח בעיקר את העוצמה שבידיעה שדווקא תקופה מאתגרת כזו, בלתי אפשרית כמעט, מניעה, מחזקת ומחדדת את החושים והיכולות. אני מציע לא לפחד מזה, אלא להשתמש בזה".

עמיחי לוי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של הבנק הדיגיטלי הראשון. צילום: ינאי יחיאל

עמיחי לוי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של הבנק הדיגיטלי הראשון. צילום: ינאי יחיאל

אילו מגמות אתה צופה לשנה הקרובה?
"אני שמח מאוד שרפורמת הבנקאות הפתוחה נכנסה לחוק ההסדרים. זו רפורמה שהיא בבחינת מפץ תחרותי בשוק הישראלי. היא פועלת בהצלחה באירופה ובארצות הברית הנשיא, ג'ו ביידן, פועל על מנת לקדם אותה. המשמעות שלה היא דמוקרטיזציה של המידע הפיננסי, העברת הכוח ללקוחות. אני מעריך שהשנה הזו תהיה מוטת שימוש חכם בדטה לטובת שירות חכם וטוב יותר ללקוחות. נראה הרבה יותר פתרונות פרסונליים, מבוססי דטה. במקביל, זה יביא לפישוט המידע המורכב וריכוזו בצורה נוחה במקום אחד, לקבלת תמונה מלאה, שמאפשרת התנהלות חכמה יותר".

מיהו לדעתך איש השנה בהיי-טק הישראלי?
"תומר בר זאב, שייסד ומשמש כמנכ״ל איירון סורס. הוא וצוותו הביאו את החברה להכנסות של מאות מילוני דולרים בשנה, והם ידעו לצמוח גם באמצעות רכישות ומיזוגים. זאת חברה שנסחרת בנסדא"ק בשווי שגבוה מ-10 מיליארד דולר".

רותם ליטמן, מייסד-שותף וסמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת האוטו-טק סייפס

כיצד אתה מסכם את השנה בתחומי ההיי-טק והטכנולוגיה?
"ההיי-טק הישראלי מתבגר. עד לפני כמה שנים שלטו כאן האקזיטים, עם חברות מוכונות פריצות דרך טכנולוגיות. לעומת זאת, לא מעט מהסטארט-אפים שעשו כותרות בשנה האחרונה הן חברות מוכוונות מוצר, שלא עוצרות בטכנולוגיה, אלא מכוונות להפוך לחברות גלובליות, שמייצרות ערך לאורך זמן".

איזו תובנה רלוונטית אתה לוקח אתך מהשנה האחרונה?
"העבודה מהבית מעמידה בפני מנהלים אתגר גדול בשמירת הגיבוש והפרודוקטיביות הצוותית. שיחות וידיאו וכלי הקולבורציה הקיימים לא מהווים תחליף מלא למפגש צוותי פנים מול פנים. מודל היברידי מאפשר להרוויח את הטוב משני העולמות על ידי איזון טוב בין עבודות אינדיבידואלית וקבוצתית".

רותם ליטמן, מייסד-שותף וסמנכ"ל הטכנולוגיות של סייפס. צילום: נועם אור ליטמן

רותם ליטמן, מייסד-שותף וסמנכ"ל הטכנולוגיות של סייפס. צילום: נועם אור ליטמן

אילו מגמות אתה צופה לשנה הקרובה?
"המאמצים האדירים שנעשים בשנים האחרונות ליישום טכנולוגיות לימוד מכונה בכמה תחומים, ובפרט תחומי הרכב האוטונומי והרפואה, יתחילו בתשפ"ב להגיע לבשלות, ולפגוש את השוק ואת הציבור. תחום לימוד המכונה ימשיך להתפתח בקצב מהיר. לצד פריצות הדרך הטכנולוגיות, הנגישות ההולכת וגוברת של יכולות הפיתוח וההסקה בנקודת הקצה (Edge inference) יאפשרו לטכנולוגיה להיכנס לעוד ועוד תחומים בתעשייה".

מיהו לדעתך איש השנה בהיי-טק הישראלי?
"גיל אגמון, המנכ"ל ובעל השליטה בדלק רכב, שההשקעות שלו בחברות אוטו-טק ממשיכות להתגלות כהצלחות גדולות – השנה היו אלה רי, היילו ואינוביז, שמצטרפות להשקעה המוצלחת הוותיקה יותר שלו במובילאיי".

לירון לייבוביץ', מנהלת פעילות אספרי בישראל

כיצד אתה מסכם את השנה בתחומי ההיי-טק והטכנולוגיה?
"השנה החולפת הוכיחה שטרנספורמציה דיגיטלית היא לא רק באזוורד, אלא מציאות שוק של מרבית הארגונים.

מגמות רבות שפגשנו בשנה החולפת יישארו עמנו. מגמה בולטת היא זו של העבודה מכל מקום. חברות אימצו מדיניות חדשהף שדורשת שינוי מערכתי – הן בהיבט של שיתוף הפעולה הנדרש בין גופי השיווק, המכירה והשירות בתוך הארגון, והן ביכולת לתת מענה ללקוחות. זה בא לידי ביטוי בשימוש נרחב בטכנולוגיות של שיחות ועידה, וידיאו ופלטפורמות להעברת מסרים בתוך הארגון וללקוחות. דוגמה נוספת היא הפודקסאטים, שלבלבו בשנה האחרונה, וזה ימשיך להתעצם".

איזו תובנה רלוונטית אתה לוקח איתך מהשנה האחרונה?
"התובנה העיקרית מגיעה מהעבודה שבשנה החולפת, מעל 60% מהאינטראקציות מול צרכנים עברו להיות דיגיטליות. מכאן, על מנת לעמוד באתגרי הפערים הטכנולוגיים, ארגונים רבים הבינו שיש לבצע התאמות מהירות, כחלק מהגמישות הנדרשת בשנה זו, ושעליהם לעשות זאת על ידי יצירת חוויית שירות אחידה בכל נקודות המגע עם הלקוח, תוך הענקת היכולת לבחור באיזו דרך הלקוח מעוניין לקבל את השירות או המידע".

לירון לייבוביץ', מנהלת פעילות אספרי בישראל. צילום: סיון פרג'

לירון לייבוביץ', מנהלת פעילות אספרי בישראל. צילום: סיון פרג'

אילו מגמות אתה צופה לשנה הקרובה?
"בשנה הקרובה תהיה עלייה משמעותית במעבר לשירותי ענן ותוכנה כשירות (SaaS), ועלייה בכמות הסטארט-אפים שמתמחים בטרנספורמציה דיגיטלית. המודלים של ההפעלה ימשיכו במעבר לסקייל-אפ והמיקוד ב-Customer360 במקום שירותי Silo.

כמו כן, נמשיך לראות שדרוג בטרנספורמציה דיגיטלית על כל רבדיה, גם בארגונים המסורתיים – משרדי ממשלה וגופים מוניציפליים, מערכות הבריאות ושוק הקמעונאות".

מיהם לדעתך אנשי השנה בהיי-טק הישראלי?
"ערן זינמן ורועי מן, מייסדי מאנדיי, שהונפקה באחרונה בנסדא"ק. הבחירה בהם היא משום שהתוכנה שהם פיתחו מיישמת את מה שאנחנו מדברים עליו – זו מערכת שמאפשרת ניהול פרויקטים ותהליכי עבודה באופן דיגיטלי ושקוף למשתתפים, כמו גם קסטומיזציה של אפליקציות וכלים לניהול עבודה שיתאימו לצרכים הפרטניים של הארגון, לגמישות הנדרשת ולסנכרון בין משימות ותהליכים – אתגר שהתעצם בשנה החולפת. לא בכדי, סיילספורס וזום היו הראשונות לרכוש מניות של מאנדיי. אלה היו החברות הראשונות, שהובילו בהבנת המגמה".

רונית לפידור-בלו, מנכ"לית מיה אנליטיקס, נציגת סאס בישראל

כיצד את מסכמת את השנה בתחומי ההיי-טק והטכנולוגיה?
"בצל משבר הקורונה, שהוביל לפגיעה משמעותית בפעילות של ענפים שלמים, ההיי-טק הישראלי צמח. העובדה שהפגיעה הכלכלית בישראל הייתה מתונה ביחס למדינות מפותחות בעולם נובעת מהיותו של ההיי-טק חלק ניכר במשק, עם יותר מ-10% מהתמ"ג – מה שמצביע על החשיבות הרבה של הענף ועל התלות של המשק בהצלחתו.

מגוון הטכנולוגיות לעבודה מרחוק הפכו את מודל העבודה מהבית לשגרה יומיומית, והגמישות התעסוקתית הובילה את עובדי ההייטק להיות אפקטיביים יותר. אפקטיביות זו הייתה גבוהה עד כדי כך שחברות הייטק רבות הודיעו שימשיכו במודל העבודה מהבית. המעבר לעבודה מהבית הגביר דרישה למשרות רבות בתחום הטכנולוגיה בעולמות מדע הנתונים, הגנת הסייבר, האנליטיקה, מערכות המידע, שירותי הענן ועוד.

משבר הקורונה לא פגע גם בגיוסי ההון, אלא בדיוק ההיפך – בתקופה זו נרשמה עלייה של עשרות אחוזים בהיקפים שלהם. בחודש יוני האחרון אף נשבר שיא הגיוסים, עם היקף של 10 מיליארד דולר מתחילת השנה – מה שמצביע על עמידות איתנה של הענף".

איזו תובנה רלוונטית את לוקחת איתך מהשנה האחרונה?
"עולם טכנולוגיית מדע הנתונים עובר שלב נוסף באבולוציה שלו. בתחילה היא הוטמעה בבנקים ובחברות האשראי, ששילבו מערכות ביג דטה במטרה להפיק תובנות עסקיות מנתוני הלקוחות והרגלי השימוש שלהם בכרטיסי האשראי. לאחר מכן, הטכנולוגיות שולבו גם בשוק הצרכני, כדי שגופים יפיקו תובנות מהרגלי הצריכה של לקוחותיהם. עם פרוץ מגפת הקורונה, טכנולוגיית הנתונים הפכה לכלי האפקטיבי ביותר עבור ארגוני בריאות בכל העולם. בתי חולים, שירותי בריאות ומשרדי ממשלה מקבלים החלטות הרות גורל המבוססות על נתוני התחלואה. ניתן לומר בוודאות שללא טכנולוגיית הנתונים, התחלואה הייתה גבוהה פי כמה, וכך גם כמות המתים".

רונית לפידור-בלו, מנכ"לית מיה אנליטיקס. צילום: אלכס פיודורוב

רונית לפידור-בלו, מנכ"לית מיה אנליטיקס. צילום: אלכס פיודורוב צילום: אלכס פיודורוב

אילו מגמות את צופה לשנה הקרובה?
"לאור התקופה המורכבת, אחת המגמות המרכזיות תהיה העמקת השימוש בבינה מלאכותית לפתרונות בתחום הבריאות והעשרת הפתרונות למעקב אחר מאומתים. כמו כן, ארגונים ישלבו מודלים חדשים של עבודה באמצעות ניתוח שביעות רצון העובדים לעבודה מהבית והעמקת הפעילות מול לקוחות".

מיהי אשת השנה שלך בהיי-טק הישראלי?
"אשת השנה שלי לא מגיעה מההיי-טק, אבל היא השפיעה על חיינו בעזרת הטכנולוגיה: בחרתי בד"ר יפעת שאשא ביטון, בתקופה שבה היא כיהנה כיו"ר ועדת הקורונה בכנסת. היא הנהיגה בתקופת הסגרים הראשונים התנהלות מופתית וראויה להערכה, שהתבססה על החלטות המבוססות על נתונים. בתקופה של חוסר ודאות וסגרים חדשות לבקרים, ד"ר שאשא ביטון עמדה באומץ ודרשה שכל החלטה שפוגעת באוכלוסייה או בית עסק זה או אחר תהיה מבוססת על נתוני תחלואה במקומות הספציפיים. קבלת החלטות המבוססות על נתונים ומודלים אנליטיים זו הדרך הנכונה".

גל מואב, CPO ומייסד-שותף ב-Evinced

כיצד אתה מסכם את השנה בתחומי ההיי-טק והטכנולוגיה?
"האינטרנט והעולם הדיגיטלי התעצמו ללא הכר והפכו למעשה לסביבת החיים הטבעית של כולנו, הן בחיינו הפרטיים והן באלה המקצועיים. המגפה הוכיחה שהעולם הדיגיטלי הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. לכן, יש לחתור לכך שלכל אדם בעולם תהיה גישה שוויונית לעולם הדיגיטלי, כולל כמיליארד איש שסובלים מלקויות שונות, פיזיות ונפשיות, שמגבילות את הגישה".

איזו תובנה רלוונטית אתה לוקח איתך מהשנה האחרונה?
"הסגרים והגבלות התנועה שינו את חוקי המשחק, שברו דפוסי חשיבה קיימים וכפו עלינו לשנות הרגלים מוכרים. השנה האחרונה לימדה אותנו שמה שנראה בלתי אפשרי לביצוע הוא בהחלט אפשרי, ואפילו טבעי. זאת לא תובנה חדשה, אבל צריך שנזכיר אותה לעצמנו – גבולות היצירתיות שלנו רחבים הרבה יותר ממה שהעזנו לדמיין".

גל מואב, CPO ומייסד-שותף ב-Evinced. צילום: רמי זרנגר

גל מואב, CPO ומייסד-שותף ב-Evinced. צילום: רמי זרנגר

אילו מגמות אתה צופה לשנה הקרובה?
"בשנה הקרובה נמשיך לרתום טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית לשדרוג שירותים מסורתיים. בין השאר, תתרחב היכולת להנגיש שירותי בריאות מרחוק ותימשך הצמיחה של תעשיות הפודטק והאגריטק, תוך התמקדות במציאת פתרונות ברי קיימא לבעיות של מחסור במשאבי מזון מחד ושמירה על האיזון האקולוגי ובעלי החיים מאידך".

מיהם לדעתך אנשי השנה בהיי-טק הישראלי?
"ההורים העובדים, שנדרשו השנה להתמודד עם מציאות מורכבת ותובענית שלא ניתן היה לדמיין אותה ולהיערך אליה: בידוד וסגרים, עבודה מרחוק בשילוב טיפול בילדים בבית והתמודדות עם צרכי הורים מבוגרים, הצורך להישמר ולהגן על כל בני המשפחה בפני המגפה ועוד. מגיע לכל אחד ואחת מההורים הללו שאפו גדול".

יובל מגיד, סמנכ"ל התפעול של קונקטים, שפיתחה אפליקציות לניהול עובדים ולתקשורת עמם

כיצד אתה מסכם את השנה בתחומי ההייטק והטכנולוגיה?
"זו הייתה שנה מדהימה להיי-טק הישראלי. זו הייתה שנת השינוי, שבה רואים את המעבר של סטארט-אפים רבים לחברות צמיחה בצורה הכי ברורה שיש עם ריבוי ההנפקות. השנה הזו הוכיחה לנו שבישראל יש את הטאלנטים והיכולת לבנות חברות ברמה בינלאומית. יחד עם זאת, היא הביאה המון אתגרים חדשים והאיצה מאוד תהליכי שינוי – בעקבות הקורונה. בין האתגרים: המלחמה על הטאלנטים, וההתמודדות בתנאי אי ודאות ועבודה מרחוק. אלה דרשו מחלק נרחב מהחברות במשק להמציא את עצמן מחדש".

איזו תובנה רלוונטית אתה לוקח איתך מהשנה האחרונה?
"אחד הלקחים הכי חשובים שאני לוקח מתשפ"א הוא עד כמה חשוב לארגון לדעת להתמודד עם שינוי. כל נושא האג׳יליות קיבל משמעות חדשה לגמרי בעקבות הקורונה, גם בתעשיות מסורתיות. העולם עובד כיום בקצב מהיר מאוד, ומי שלא יודע להתאים את עצמו ולקרוא את המגמות משלם את המחיר".

יובל מגיד, סמנכ"ל התפעול של קונקטים. צילום: יח"צ

יובל מגיד, סמנכ"ל התפעול של קונקטים. צילום: יח"צ

אילו מגמות אתה צופה לשנה הקרובה?
"נראה תנועה רבה של עובדים בין חברות, יותר ממה שהיינו מורגלים בשנים קודמות. בנוסף, כמו אחרי כל טלטלה, נראה לא מעט חברות שנסגרות ואחרות שנפתחות. כמו כן, הטכנולוגיה תמשיך להוות מפתח ליכולת של ארגונים להתמודד, וחברות לואו-טק רבות כבר מבינות את זה. הצורך להיות מחוברים, מוכוונים וערוכים לשינויים, ולהניע את הארגון הוא דבר שתמיד היה חשוב, אבל על אחת כמה וכמה כיום. עסקים ומנהלים מבינים שלא מדובר באירוע חד פעמי, ומוכנות היא מפתח ומהווה את ההבדל בין להיות או לחדול".

מיהו לדעתך איש השנה בהיי-טק הישראלי?
"אבישי אברהמי, מנכ"ל Wix. אברהמי הוא איש חזון יוצא דופן, עם הבנה עמוקה במה שנדרש כדי לפתוח חברות ולבצע. אני חושב עליו בתור מנחה מקצועי של רבות מהחברות בארץ, כולל שלנו ושל מאנדיי. המשק הישראלי יכול להודות לו ולצוות שפועל אתו על התוויית דרך וחלוציות בעולמות התוכן שלנו".

ליאור מוזל, סמנכ"ל הפיתוח של סייבריזן

כיצד אתה מסכם את השנה בתחומי ההיי-טק והטכנולוגיה?
"זו הייתה שנה של מהפכה תפיסתית: מודל העבודה הקלאסי נשבר, וזה בא לידי ביטוי בתחומים רבים ושונים זה מזה. לצד המסחר הדיגיטלי, העבודה מהמשרדים ומערך הטיסות שהושפעו באופן ישיר, נגרם שינוי מהותי גם בגורמים אחרים, כמו תהליכי מיון והעסקת עובדים, ומתן שירותים אונליין. הזרעים שנזרעו בתקופה האחרונה ישפיעו בצורה נרחבת גם בתחומים נוספים. העבודה מרחוק ושבירת הצימוד בין שעות עבודה ופריון מאפשרות אורח חיים מאוזן וגמיש".

איזו תובנה רלוונטית אתה לוקח איתך מהשנה האחרונה?
"התרבות הארגונית ומימוש ערכי הליבה באו לידי ביטוי בשנה שחלפה בצורה עוצמתית. בשנה האחרונה, יותר מאי פעם, מצאתי את עצמי פונה למישור הערכי כשהתבקשתי להכריע ברמה האופרטיבית. הבנתי שבתקופה הזו אין מקום להאריך בדיבורים ושעליי לפעול במעשים ברורים שבהם אני דוגל ומאמין – וזאת לטובת קידום תהליכים בצורה מהירה ואפקטיבית.

ברמה האופרטיבית, הדבר בא לידי ביטוי בבחירת עובדים ראויים להוקרה ולקידום, ומהצד האחר, בחירת תגובה מתאימה למקרים של חציית קו אדום".

ליאור מוזל, סמנכ"ל הפיתוח של סייבריזן. צילום: יח"צ

ליאור מוזל, סמנכ"ל הפיתוח של סייבריזן. צילום: יח"צ

אילו מגמות אתה צופה לשנה הקרובה?
"העשור הקרוב ייזכר כעשור של קפיצה אקספוננציאלית ביזמות, חדשנות ויצירתיות. בשנה הקרובה תמונף ההכרה ביעילות העבודה מרחוק, בדגש על איכות הסביבה ורווחת העובדים. ברמה הקונקרטית, נראה מינון נכון יותר של נסיעות עבודה, כאשר השמירה על הסביבה מקבלת משקל משמעותי. בנוסף, המחסור בעובדים וההתפתחות בגמישות העסקת העובדים תוביל את רווחת העובד למרכז – עבורם ועבור החברות כאחד".

אלי מטרה, סמנכ"ל השיווק והמכירות של Medone

כיצד אתה מסכם את השנה בתחומי ההיי-טק והטכנולוגיה?
"תשפ"א הייתה השנה הטובה ביותר עבור הענן. לא משנה מה עשינו לפני המשבר על מנת לקדם את התחום, רק הקורונה החדירה את הענן הלכה למעשה בשטח. המציאות שינתה את התפיסה וכל המחסומים נפרצו – חברות ביטחוניות, פיננסיות ואחרות אימצו את פתרונות הענן על מנת להמשיך לתפקד. גם נושא ההמשכיות העסקית תפס מקום מרכזי, עם העלייה במתקפות הסייבר והכופרה והמצוקה שאליה נקלעו כמה ארגונים גדולים. =ארגונים שהיו מוכנים להתמודד עם איומים מסוג זה, גם כאשר נקלעו למתקפה היו יכולים להתאושש מיידית ולחזור לפעילות תקינה. לעומת זאת, ארגונים שבהם המנמ"ר לא היה אחראי ולא הכין את הארגון ליום הדין נקלעו למשבר גדול, שעבור חלקם היה להיות או לחדול".

איזו תובנה רלוונטית אתה לוקחת אתך מהשנה האחרונה?
"השנה חיזקה את ההבנה שאנשים ותחומים מתפתחים בעיקר סביב משברים. לא משנה מאיזו תעשייה מגיעים, השנה כולנו הבנו ששינויים קורים כשיש משברים שגורמים להאצת תהליכים".

אלי מטרה, סמנכ"ל השיווק והמכירות של MedOne. צילום: פיני סילוק

אלי מטרה, סמנכ"ל השיווק והמכירות של MedOne. צילום: פיני סילוק

אילו מגמות אתה צופה לשנה הקרובה?
"ההיברידיות היא שם המשחק. הענן פה כדי להשתמש בו יחד עם מערכות האון-פרמיס ובטווח ביניהם, ההיברידיות פורחת ונותנת מענה מדויק לכל ארגון על פי צרכיו, שיטתו והמדיניות שלו. העולם הופך להיברידי, אין דרך אחת נכונה, והשילוב מאפשר לארגונים להיות מגוונים וגמישים".

מיהו לדעתך איש השנה בהיי-טק הישראלי?
"ראש הממשלה, נפתלי בנט. בנט הוא איש היי-טק שהצליח בזכות יכולות הניהול והיזמות שלו להוביל חברות להצלחה. באותו האופן, השנה הוא הצליח להפוך לראש ממשלה חדש, שאתגרים רבים לפניו".

גיא מייבום, סמנכ"ל לקוחות, סטארט-אפים וטכנולוגיות בפייסבוק ישראל

כיצד אתה מסכם את השנה בתחומי ההיי-טק והטכנולוגיה?
"זו הייתה שנה יוצאת דופן גם עבור חברות טכנולוגיה בכלל, וספציפית עבור האקו-סיסטם הישראלי. המעבר המואץ לאונליין, שהחל עוד בשנה הקודמת, יחד עם תנאים מקרו-כלכליים נוחים נתנו רוח גבית משמעותית. בשונה מהשנה שעברה, שבחלקה הייתה אי בהירות כלכלית, ולרגעים הייתה תחושה שרק גופים ספציפיים מרוויחים מהשינוי ההתנהגותי שהקורונה האיצה, השנה נדמה שהטרנספורמציה נוגעת בכל 'שרשרת המזון' של האקו-סיסטם: מחברות B2C שמוכרות אונליין לצרכן הקצה דרך אלה שמפתחים שירותים לאותן חברות (כמו חברות ה-SaaS) ועד לאלה שבונות תשתית והגנה לגופים שמפתחים שירותים, כגון חברות ענן וסייבר".

איזו תובנה רלוונטית אתה לוקח איתך מהשנה האחרונה?
"התובנה המרכזית שלי היא לדעת לעשות התאמות מהירות לשינויים אקסוגניים פרמננטיים. זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל הרבה שותפים שלנו, ובמידה מסוימת גם אנחנו, חווינו השנה שינויים הן בעקבות הקורונה, והן בעקבות שינויים בעולם השיווק הדיגיטלי. המאפיין הכל כך בולט של חברות ישראליות, בהיותן אג׳יליות, כאלה ש-'הופכות את לימון האתגרים ללימונדה', בא לידי ביטוי השנה ביתר שאת. מצד אחד, הן שמרו על הבסיס העסקי שלהן – המוצר, המודל העסקי והקהל שאליו הן כיוונו – על ידי תגובה מהירה לשינויים. הן שינו את מודל המוניטיזציה שלהן בן לילה, כמו גם את הדרך שבה הן מודדות תוצאות עסקיות, כאשר הדטה שעליה הן נסמכו לאורך שנים הפכה ללא זמינה. מהצד השני, עם כל שינוי שהגיע – וכנראה עוד יגיעו כאלה – הן יצרו 'הוקי סטיקס' של צמיחה: מודלים עסקיים חדשים, קהלים חדשים ומוצרים חדשים – כל אלה בהסתמך על הטכנולוגיה הקיימת שלהן".

גיא מייבום, סמנכ"ל לקוחות, סטארט-אפים וטכנולוגיות בפייסבוק ישראל. צילום: יח"צ

גיא מייבום, סמנכ"ל לקוחות, סטארט-אפים וטכנולוגיות בפייסבוק ישראל. צילום: יח"צ

אילו מגמות אתה צופה לשנה הקרובה?
"בהינתן שהאקלים המקרו-כלכלי יישאר על כנו, נמשיך לראות גיוסים בהערכות שווי גבוהות גם בשלבים מוקדמים יחסית, וחברות עם מודל עסקי מוכח שמעדיפות צמיחה עם תחזית רווחיות עתידית על פני רווחיות נוכחית. התוצאה הישירה היא, ותמשיך להיות, תחרות אדירה על כוח אדם איכותי: מאנשי פיתוח, דרך אנשי שיווק ומוצר ועד למנהלים בכירים. זה יפגוש חברות בתחילת דרכן שיתקשו לגייס עובדים מוכשרים, וחברות בשלבי צמיחה שיגייסו הון תוך 'התחייבות', שיהיה קשה עוד יותר לעמוד בה, לגידול מהיר בכוח האדם. התחרות על כוח האדם היא הדבר המרכזי שמדיר כבר עכשיו שינה ממנהלים באקו-סיסטם.

שנית, בעולם התוכן של ה-Growth Marketing, נראה יותר ויותר מעבר למכירות באמצעות תוכן – וידיאו או כתוב. המלצות דרך יוצרי תוכן (קטנים וגדולים), שיתופי פעולה עם מפיצים דיגיטליים ותוכן שאנשים פרטיים מעלים – כל אלה הופכים לנדבך משמעותי באסטרטגיות השיווק של שחקני אונליין ופרפורמנס, בעיקר לאור שינויי המדיניות והרגולציה שלהם אנחנו עדים בחודשים האחרונים, שמשנים את האופן שבו הביצועים נמדדים לאורך השנים".

מיהו לדעתך איש השנה בהיי-טק הישראלי?
"הרשימה ארוכה: בכל אינטראקציה שלי עם אנשים באקו-סיסטם אני מרגיש שאני לומד המון. מלבד זאת, מבחינה אובייקטיבית: כמות ההנפקות והיזמים שיצרו חברות ענק מישראל וקיבלו השנה חשיפה היא מדהימה. דווקא משום כך, אני בוחר בחברה שנמצאת בשלב מעט מוקדם יותר מפתיחת המסחר בנסדא"ק ושאני לא מכיר באופן אישי. המהירות של מליו, חברת פינטק שמספקת פתרונות תשלומים לעסקים, היא יוצאת דופן: הזיהוי המוקדם של הצורך של עסקים קטנים לשלם לספקים בצורה דיגיטלית, והתזוזה המהירה שלהם בגיוס הון מרגע שהבינו שהביקוש לפתרון שלהם רק ילך ויגבר מאפיינים במידה מסוימת את השנה האחרונה – שנה לא פחות ממטורפת של האקו-סיסטם הישראלי. לכן, אני בוחר במתן בר, מנכ"ל וממייסדי מליו, כאיש השנה בהיי-טק הישראלי".

ריכז: יניב הלפרין.

לחלק א' לחצו כאן.

לחלק ב' לחצו כאן.

לחלק ג' לחצו כאן.

לחלק ד' לחצו כאן.

לחלק ה' לחצו כאן.

לחלק ו' לחצו כאן.

לחלק ז' לחצו כאן.

החלקים הבאים של הפרויקט יפורסמו בהמשך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים