חמשת המאפיינים של חברות מוכוונות דטה

ארגונים מובילים בעולם הדטה ניתנים לזיהוי על פי חמישה מאפיינים: תרבות מעודדת דטה, הון אנושי מותאם , מעורבות וחזון של הגורמים העסקיים, חדשנות ופתיחות מצד גורמי ה-IT  והובלה של הנושא על ידי Owners ייעודיים

04/04/2021 11:48
מימין: אייל בירן ודנה פרידמן, בעלים משותפים, דטה טאפאס. צילום: יח"צ

אין כבר ספק שדטה היא נכס ארגוני רב ערך, ובתקופת הקורונה הביקוש לקפיצת מדרגה בתחום הדטה רק הלך והתעצם

ארגונים מובילים בעולם הדטה ניתנים לזיהוי על פי חמישה מאפיינים : תרבות מעודדת דטה, הון אנושי מותאם , מעורבות וחזון של הגורמים העסקיים, חדשנות ופתיחות מצד גורמי ה-IT  והובלה של הנושא על ידי Owners ייעודיים.

מאפיין ראשון: תרבות מעודדת דטה – טיפוח שיח של דטה גורם לארגון לקבל החלטות על בסיס ניתוחים ותובנות ומערב גורמים אנליטיים או מנהלי דטה גם בדיונים העסקיים. דרך שיח כזה, אופן השאלות משתנה. במקום "מה היה, כמה מכרנו, כמה נטשו?" עוברים לשאלות בהיבט של עתיד, הקשרים וחיזוי: "מי חזוי לבקש בקשה לביטול, מי עומד לנטוש, מה ההסתברות שלנו להצליח בשימור, איזה מוצר למכור לאיזה לקוח, מה השירות הבא שהלקוח יצרוך", וכו'. כלומר ניתן להיערך למצבים מראש ולא להתבסס רק על תוצאות עבר.

מאפיין שני: הון אנושי מותאם – שילוב בין אנליסטים למדעני נתונים הוא זה שמקפיץ מדרגה את יכולות האנליזה של הארגון. מצד אחד אנליסטים שעוסקים בכריית נתונים ואיתור הזדמנויות ואנומליות ומצד שני מדעני נתונים שעוסקים בלמידת התנהגויות וחיזוי עתיד על ידי מודלים חכמים.

אותו הון אנושי בשילוב כלים מתקדמים שונים ממצים בפועל את פוטנציאל הדטה של הארגון.

מומלץ גם להשקיע בהכשרות ייעודיות לאותו הון אנושי מעת לעת לאור ההתפתחויות המהירות והדינאמיות בתחום האנליזה והמחקר.

מאפיין שלישי: מעורבות גורמים עסקיים – כאשר גורמים עסקיים טוענים לחוסר בכלים ולהיעדר פתרונות ודורשים עוד ועוד דוח"ות ודשבורדים ועוד פיילוטים עם מגוון כלים ששמעו עליהם – זה הזמן לעצור רגע ולבחון את אפקטיביות הדרישות. ההצפה של הדרישות בוודאי לא תקדם את הארגון, ויתרה מכך – רק תיצור תסכול וחוסר הסכמות. חברות מובילות בתחום הדטה מאופיינות בגורמים עסקיים שלא עסוקים ביצירת רשימת דרישות אינסופית, אלא דווקא בהגדרת יעדים עסקיים ברורים ומוחלטים, שאותם הם רוצים להשיג באמצעות הדטה. כשהגורמים העסקיים לא מתעדפים ומתמקדים במה הצרכים שלהם בעולם הדטה, לארגון כמעט אין סיכוי להצליח. חשוב לייצר אסטרטגיית דטה עסקית, שמתבססת על האסטרטגיה העסקית המקורית של החברה. הדטה היא כלי תמך בהוצאה לפועל של האסטרטגיה העסקית.

מאפיין רביעי : חדשנות ויצירתיות מצד גורמי הIT  – אין ספק שבשביל להוביל בעולם הדטה נדרשת  יחידת IT מובילה ומתקדמת, כזו שלא עסוקה רק בשימור הקיים ובתחזוקת מאגרי הדטה, אלא מנסה לפתח שרירים חדשים בהתאמה לעידן הנוכחי. כזו שפתוחה ליכולות טכנולוגיות ולכלי אנליזה מתקדמים כולל מעולמות של ML/AI ושילובם עם כלים מסורתיים והיברידיות בין האנושי לדיגיטלי. יחידת IT שמבינה ונושמת חדשנות, שלא מקדשת ניהול דטה רק במערכות הליבה או ב-DWH מסורתי, אלא פתוחה לתפיסה של Data Lakes ייעודיים, ובוודאי מסוגלת להתמודד עם אתגרי הענן כדי למנף את היכולות הנגזרות ממנו.

מאפיין חמישי: הובלת עולם הדטה על ידי Owners משותפים – ללא Owners מוגדרים וייעודיים לרוב יהיה קשה לקדם את הארגון בעולם הדטה בצורה אפקטיבית. כאן הכוונה למעשה לאחריות משותפת של הגורמים העסקיים וגורמי ה-IT להובלת עולם הדטה בחברה יחד. שותפות הדדית, כולל הגדרת תוכנית עבודה משותפת והצלחה משותפת, ללא Finger Pointing או ניסיון לגלגל אחריות. שני הצדדים מודעים למטרות וליעדים, לתקציבים, לתוכנית היישום ומנהלים אותה יחדיו. ובעיקר שמים את האגו בצד.

רק בשילוב כל המרכיבים הללו יחדיו הארגון יכול להיות "מוכוון דטה" לשפר ביצועים ולהוביל  על פני המתחרים.

 

הכותבים בעלים משותפים, דטה טאפאס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים