האם רשות התחרות תטיל קנס ענק על פייסבוק?

הרשות בודקת בימים אלה האם החברה לא דיווחה לה כנדרש בתקנות על רכישות החברות שביצעה בישראל, ושוקלת להטיל קנס של עשרות מיליוני שקלים - כך לפי דיווח בגלובס ● בפייסבוק לא מגיבים בינתיים

עו"ד מיכל הלפרין, ראשת רשות התחרות. צילום: יח"צ

רשות התחרות פתחה באחרונה בבדיקה האם רכישות שביצעה פייסבוק בישראל מנוגדות לתקנות בקשר לעסקאות והדיווח עליהן – כך פורסם אתמול (ב') בגלובס. זאת הפעם הראשונה שבה הרגולטור בישראל מתייחס לנושא, אף על פי שהרכישות שביצעה החברה בישראל החלו לפני קרוב ל-10 שנים.

כל חברה זרה שמבצעת רכישות של חברות ישראליות מחויבת לדווח על כך לרשות התחרות – החל מהרכישה השנייה שלה. זאת, במקרה שבו קנתה 25% או יותר ממניות החברה ברכישה הראשונה. ברשות התחרות טוענים שפייסבוק לא הגישה דיווחים כאלה ועל פי הדיווח בגלובס, שוקלים האם להטיל על החברה קנס, שיכול להגיע לעשרות מיליוני שקלים. הרשות מנהלת בימים אלה תכתובת עם החברה בנושא.

רכישות של שש חברות בישראל

פייסבוק רוכשת בישראל מאז 2011, ובסך הכול היא קנתה שש מהן. הרכישה הראשונה הייתה של סנאפטו, שבוצעה תמורת 70 מיליון דולר. סנאפטו פיתחה טכנולוגיה שהופכת טלפונים סלולריים פשוטים למכשירים חכמים, ומאפשרת להם גישה לרשתות חברתיות. ב-2012 היא קנתה את Face.com בעסקת מזומן בסך 60 מיליון דולר. החברה הנרכשת מציעה יישומים עצמאיים, המאפשרים לזהות ולתייג משתמשים בתמונות ברשת החברתית.

שנה לאחר מכן, ב-2013, פייסבוק קנתה את אונבו, שפיתחה אפליקציות לניהול ודחיסת מידע במכשירים חכמים. בעקבות הרכישה הזו הרשת החברתית הקימה את הסניף הראשון שלה בישראל, בשדרות רוטשילד בתל אביב (מאוחר יותר היא העבירה את מרכז המו"פ המקומי שלה למגדל שרונה בדרך מנחם בגין). העסקה בוצעה תמורת 130 מיליון דולר. בעקבות רכישת אונבו, פייסבוק החלה לנטר אפליקציות אחרות, וגילתה שווטסאפ יכולה לפרוץ לה את הדרך לשווקים שהמסנג'ר שלה לא יכולה, למשל צעירים וקבוצות. כך רכישת אונבו קשורה לתביעה שרשות הסחר האמריקנית מנהלת נגד הענקית מפאלו אלטו.

ביולי 2015 היא קנתה את פבלס, שעוסקת בטכנולוגיית זיהוי מחוות גוף, תמורת 60 מיליון דולר. שלוש שנים לאחר מכן היא שילמה 100 מיליון דולר עבור רדקיקס, שפיתחה אפליקציה לארגונים, שמאפשרת לקבל מיילים והודעות, כמו גם לנהל את היומן, במקום אחד. בשנה שעברה פייסבוק ביצעה את הרכישה האחרונה שלה עד כה בישראל, הפעם לטובת הארנק הדיגיטלי שלה. הנרכשת הייתה אז סרוויספרנד, שפיתחה פתרון מבוסס AI, שמאפשר לשיחות בין בוטים למשתמשים להגיע בצורה יעילה יותר לנציג אנושי. העסקה בוצעה תמורת סכום שלא נמסר.

טרם נמסרה תגובת פייסבוק ישראל.

הרגולטורים בעולם "שמים עיניים" על פייסבוק

פייסבוק נמצאת על הכוונת של רגולטורים שעוסקים בתחום התחרות במדינות שונות. החדשה האחרונה בהקשר זה הגיעה מארצות הברית, שם הגישה בשבוע שעבר רשות הסחר האמריקנית, ה-FTC, תביעה נגד פייסבוק בטענה שהחברה "חוסמת ללא הצדקה יריבות קיימות ופוטנציאליות". הרשות מבקשת מבית המשפט להוציא צו שיורה לענקית מפאלו אלטו לבצע הפרדת נכסים ולמכור חלק מהחברות שאותן רכשה, בהן ווטסאפ ואינסטגרם. כמו כן, התובעים הכלליים של 48 מ-50 המדינות בארצות הברית הודיעו שיגישו תביעה נפרדת. במקרה של תביעה זו, היא לא קוראת מפורשות לפרק את פייסבוק, אלא מסתפקת בלבקש מבית המשפט לעצור את ההתנהלות הלא תחרותית, לטענתם, של הענקית מפאלו אלטו.

פייסבוק הגיבה לתביעה בארצות הברית באומרה שהיא בוחנת אותה ושה-FTC אישרה בעצמה את הרכישות, לרבות את אלה של ווטסאפ ואינסטגרם. ג'ניפר ניוסטד, סגנית נשיאה ויועצת משפטית בפייסבוק, טענה כי "ההגבלים העסקיים נועדו להגן על הצרכנים ולקדם את החדשנות, ולא כדי להעניש עסקים מצליחים". ברשות טוענים, לעומת זאת, כי התביעה הנוכחית מבוססת על מידע חדש, שהגיע אליה לאחר שאישרה את הרכישות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים