הממשל האמריקני תובע לפרק את פייסבוק

תביעה שהגישה אתמול ה-FTC בבית המשפט הפדרלי בוושינגגטון די.סי נגד פייסבוק מבקשת מבית המשפט לצוות על הפרדת נכסים, זאת על רקע התנהלותה הלא תחרותית של החברה, ש"חוסמת ללא הצדקה יריבות קיימות ופוטנציאליות" ● פייסבוק: ה-FTC עצמה אישרה בזמנו את הרכישות של אינסטגרם ו-ווטסאפ

בשטרה קשה לפייסבוק. מטה פייסבוק במאנלו פארק. צילום: BigStock

ה-FTC, ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, הגישה אתמול תביעה בבית המשפט הפדרלי בוושינגגטון די.סי נגד פייסבוק (Facebook), ומבקשת מבית המשפט לאלץ את פייסבוק למכור חלק מנכסיה, כמו אינסטגרם (Instagram) ו-ווטסאפ (WhatsApp).

"פייסבוק שומרת על מעמדה המונופוליסטי באמצעות רכישת חברות המייצגות איום תחרותי ועל ידי קביעת מדיניות מגבילה, שחוסמת ללא הצדקה יריבות קיימות ופוטנציאליות שפייסבוק אינה יכולה או רוצה לרכוש", נכתב בתביעה של ה-FTC.

התביעה מבקשת מבית המשפט לצוות על "הפרדת נכסים, נישול או בנייה מחדש של עסקיה (כולל, אך לא מוגבל לאינסטגרם ו/או ווטסאפ)", כמו גם סעד אפשרי אחר שבית המשפט ימצא לנכון להוסיף.

בנוסף, התובעים הכללים מ-48 מדינות וטריטוריות הודיעו שהגישו תביעה עצמאית נגד פייסבוק, על רקע הביקורות החריפות והחששות העולים מהכוח הרב שצברו פייסבוק והמנכ"ל שלה, מארק צוקרברג, באינטרנט. התביעה אינה קוראת מפורשות לפרק את פייסבוק, אלא מבקשת מבית המשפט הפדרלי לעצור את התנהלותה הלא תחרותית באופן כללי, ולנקוט צעדים לפי ראות עיניו.

"באמצעות שימוש במשאבים עצומים של נתונים וכסף, פייסבוק השתיקה ומנעה את מה שהיא החשיבה כאיומים", אמרה לטיסיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק, שהכריזה על התביעה. ג'יימס ציינה גם, כי התביעה של המדינות אינה מכוונת רק נגד רכישות העבר של פייסבוק של מתחרות, אלא נגד התנהלותה בהקשר של אפליקציות מתחרות. לדבריה, פייסבוק "סחטה חמצן" מתעשיית הטק באמצעות הפרקטיקות שלה.

בשנה האחרונה הוגשו תביעות רבות נגד חברות טק אמריקניות שצמחו ב-10 השנים האחרונות לממדי ענק מתחת לרדאר הרגולטורי, במטרה לרסן את שליטתן, כשהקונגרס אף קרא לפרק לא רק את פייסבוק, אלא גם את אמזון (Amazon), גוגל (Google) ואפל (Apple), וזימן כמה פעמים את מנכ"ליהן לשימועים.

פייסבוק הגיבה לידיעות ואמרה כי היא בוחנת את התביעות, וציינה כי ה-FTC עצמה אישרה בזמנו את הרכישות של אינסטגרם ו-ווטסאפ. "שנים לאחר שה-FTC נתנה אישור לרכישות, הממשלה רוצה עכשיו לשנות זאת, בלי להתחשב בהשפעה שתהיה לתקדים מעין זה על קהילה עסקית רחבה ועל אנשים שבוחרים במוצרים שלנו מדי יום", כתבה החברה בהצהרת תגובה בטוויטר.

ג'ניפר ניוסטד, סגנית נשיאה ויועצת משפטית בפייסבוק העולמית, מסרה, כי "מדובר בהיסטוריה רוויזיוניסיטית. ההגבלים העסקיים נועדו להגן על הצרכנים ולקדם את החדשנות, ולא כדי להעניש עסקים מצליחים. וואטסאפ ואינסטגרם הפכו למוצרים המדהימים שהינם היום מכיוון שפייסבוק השקיעה בהם מיליארדי דולרים ושנים רבות של עשייה חדשנית ומקצועית, כדי לפתח תכונות חדשות וחוויות שימוש טובות יותר עבור מיליוני האנשים שנהנים מהפלטפורמות הללו ברחבי העולם. העובדה החשובה ביותר במקרה הזה, שהושמטה מהתלונה בת 53 העמודים שהגישה הנציבות, היא שהנציבות אישרה את הרכישות הללו לפני שנים. כעת הממשלה מבקשת להזיז את הגלגל לאחור ובכך מעבירה מסר מטריד לעסקים האמריקניים, על כך שמכירה היא לעולם לא סופית. אנשים ועסקים קטנים לא משתמשים בשירותים של פייסבוק כי הם חייבים; הם עושים זאת כי הפלטפורמות והשירותים שלנו מספקים עבורם את הערך הטוב ביותר. פייסבוק תגן נמרצות על זכותם של האנשים להמשיך ולקיים את הבחירה הזאת".

בעבר אמר צוקרברג לעובדי החברה בפגישה פנימית, כי אם הממשלה תתבע לפרק את פייסבוק, "אני מעריך שיעמוד בפנינו אתגר משפטי, ואני מעריך שננצח את האתגר המשפטי. בסופו של יום, אם מישהו מאיים על משהו  קיומי, אתה הולך למגרש ונלחם".

ראוי לציין, כי החלטה על פירוק של חברה גדולה היא נדירה מאוד, והתרחשה בפעם האחרונה בארה"ב ב-1984, בהחלטה על פירוק AT&T.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים