מסכמים עשור: כך החליפו מאות מיליארדי דולרים ידיים בעולם הטק

דל-EMC, יבמ-רד-האט, פייסבוק-ווטסאפ ועוד רכישות בולטות בעשור המסתיים, כולל כמה אקזיטים בולטים של חברות ישראליות

סנונית ראשונה בגל של רכישות? צילום אילוסטרציה: BigStock

השינויים הטכנולוגיים המהירים שאפיינו את העשור המסתיים השבוע הניבו רכישות רבות של חברות IT. לעתים היו לכך סימנים מקדימים, עם ירידת ערך שוק עקבית של הנרכשת, ולעתים הדבר בא בהפתעה. בפסקאות הבאות אציין את הבולטות שבהן.

ב-2015 דל רכשה את EMC תמורת 67 מיליארד דולר. הייתה זו עסקת הרכישה הגבוהה ביותר אי פעם בעולם ההיי-טק: יותר מ-37 מיליארד הדולרים שאוואגו טכנולוגיות הסינגפורית שילמה על ברודקום באותה השנה, ויותר מרכישת HP את יצרנית המחשבים האישיים קומפאק ב-25 מיליארד דולר ב-2001. הרכישה יצרה "מפלצת IT": דל שינתה את המיקוד שלה כספקית של מחשבים אישיים ומיצבה את עצמה כשחקנית הפועלת בכלל עולמות ה-IT.

גם העסקה הבאה הייתה אחת הגדולות בעשור האחרון בעולם ה-IT, אם כי קטנה יותר מזו שבה דל רכשה את EMC: בשנה שעברה, יבמ רכשה את רד-האט תמורת 34 מיליארד דולר במזומן. רד-האט היא חברת הקוד הפתוח הגדולה בעולם ומהמפיצות של מערכת ההפעלה הפתוחה לינוקס. זו העסקה הגדולה ביותר שיבמ ערכה אי פעם, ונועדה לסייע לה במאבקה לנתח שוק בעולם הענן.

Sic transit gloria mundi

סיק טרנזיט גלוריה מונדי (Sic transit gloria mundi) הוא ביטוי לטיני שפירושו "כך חולפת תהילת עולם". ב-2016, זירוקס הוותיקה, שהוקמה ב-1906, הודיעה שהיא מתפצלת. החברה חולקה לשתי ישויות: האחת בעולם המדפסות, ניהול ההדפסה וניהול המסמכים, והשנייה במיקור-חוץ של IT. זירוקס הצטרפה בכך לרשימה לא קטנה של חברות שנדרשו לעשות זאת כדי לשרוד בשוק תחרותי וזריז מבעבר. ב-2014, ענקית המחשוב HP התפצלה לשתי חברות: האחת, HP Inc, עוסקת במחשבים אישיים ובמדפסות, והשנייה, HPE, במחשוב ארגוני. בסוף העשור נפגשו שתי החברות הוותיקות שוב: זירוקס הציעה להשתלט על HP Inc תמורת 33 מיליארד דולר. HP, מיצרניות המדפסות הגדולות בעולם, וזירוקס, מהספקיות הגדולות של מכונות צילום, נאבקות כל אחת על עתידה הכלכלי, בשל פגיעה בליבה העסקית של השתיים: התעניינות הולכת וקטנה של ארגונים בהדפסות משרדיות.

סימנטק עלתה, ירדה, עלתה ונמכרה

ב-2015 סימנטק מכרה את וריטאס, עסקי אחסון וגיבוי הנתונים שלה, לקבוצת משקיעים בראשות קרלייל. סכום העסקה היה גבוה – שמונה מיליארד דולר במזומן, ולמרות זאת, מדובר בהפסד עבור ענקית אבטחת המידע, שקנתה את וריטאס בעשור הקודם תמורת 13.5 מיליארד. כל זה לא עזר לענקית אבטחת המידע: אחרי משא ומתן קשה, ברודקום רכשה השנה את החטיבה הארגונית של סימנטק תמורת 10.7 מיליארד דולר. זאת, אחרי שהתברר לברודקום שלא תוכל לרכוש את כל החברה, כפי שרצתה. הייתה זו הרכישה השנייה של ענקית השבבים בעולם התוכנה: בשנה שעברה היא קנתה את CA Technologies תמורת 18.9 מיליארד דולר במזומן. שתי הרכישות זכו לקבלת פנים צוננת מצד האנליסטים והתקשורת, שכינו אותן "הרכישה הכי מוזרה בעולם".

שבבים + אבטחת מידע

החיבור שבבים + אבטחה מוביל לאינטל, שרכשה את מק'אפי ב-2010 תמורת 7.68 מיליארד דולר. לקח לאינטל שש שנים להבין שטעתה: ב-2016 היא מכרה מחצית מהבעלות על ענקית האבטחה לחברת ההשקעות TPG ב-4.2 מיליארד דולר.

ב-2014, לנובו סיימה את רכישת עסקי השרתים x86 של יבמ תמורת 2.1 מיליארד דולר. הענק הכחול המשיך להיפטר מהחומרה שלו: ב-2014 העבירה החברה ליצרנית המעבדים גלובל פאונדריס את חטיבת ייצור השבבים שלה, ואף שילמה לה 1.5 מיליארד דולר. ועוד שבבים: סופטבנק, חברת התקשורת היפנית הענקית, קנתה ב-2016 את ARM, המתכננת המובילה בתחום השבבים לטלפונים חכמים, תמורת כ-32 מיליארד דולר.

התיאבון של מארק צוקרברג

חודשים ספורים לפני הנפקתה הצפויה של הרשת החברתית הגדולה בעולם, רכשה פייסבוק ב-2012 את אינסטגרם תמורת מיליארד דולר. מדובר בסכום כמעט דמיוני, בטח במונחים של אז, בהתחשב בעובדה שליצרנית האפליקציה הפופולרית לא היו הכנסות של ממש. תיאבונו של מארק צוקרברג לא פסק: ב-2014 פייסבוק רכשה את ווטסאפ תמורת 19 מיליארד דולר (שהיו בסיכומו של דבר ל-22 מיליארד). בכך ביססה הרשת החברתית הפופולרית בעולם את אחיזתה בתחום המובייל והפכה לגוף הגדול ביותר מבחינת מספר המשתמשים.

ב-2016, מיקרוסופט הפתיעה ורכשה חברה מתחום שאינו קשור אליה: הענקית מרדמונד קנתה את הרשת החברתית העסקית לינקדאין תמורת 26.2 מיליארד דולר במזומן.

אקזיטים ציוניים

ולצד הכחול-לבן: ב-2013, גוגל רכשה את ווייז הישראלית תמורת 1.1 מיליארד דולר – הסכום הגבוה ביותר ששולם עד אז לרכישת חברה שמפתחת אפליקציה סלולרית. ב-2017 אינטל קנתה את מובילאיי תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר. שנתיים לפני כן רכשה יצרנית הזיכרונות הקשיחים ווסטרן דיגיטל את יצרנית הזיכרונות הניידים סנדיסק, שהוקמה על ידי הישראלי לשעבר אלי הררי, ב-19 מיליארד דולר. במרץ 2012 קנתה סיסקו את NDS הישראלית לשעבר תמורת חמישה מיליארד דולר. בנובמבר באותה השנה רכשה NCR האמריקנית את ריטליקס תמורת כ-750 מיליון דולר במזומן. ב-2013 יבמ רכשה את טראסטיר, שפועלת בעולם האבטחה, תמורת מאות מיליוני דולרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים