עכשיו זה רשמי: עסקת ההיי-טק הגדולה ביותר אי פעם יצאה לדרך

דל תרכוש את EMC תמורת 67 מיליארד דולר ● מדובר בעסקת הרכישה הגבוהה ביותר בכל הזמנים בעולם היי-טק ● בעקבות העסקה EMC תהפוך להיות חברה פרטית, אך VMware, החברה הבת שלה, תישאר עצמאית ותיסחר בבורסה

סוגרים עסקה. מייקל דל וג'ו טוצ'י

דל (Dell) תרכוש את EMC תמורת 67 מיליארד דולר, סכום הגבוה במיליארדים רבים מהסכומים שנדונו בסוף השבוע, של 50-55 מיליארד.

זוהי עסקת הרכישה הגבוהה ביותר אי פעם בעולם היי-טק: יותר מ-37 מיליארד הדולר שהסכימה לשלם Avago Technologies הסינגפורית על ברודקום (Broadcom) במאי השנה, ויותר מהרכישה של HP, את יצרנית המחשבים האישיים קומפאק (Compaq) תמורת 25 מיליארד דולר ב-2001.

הרכישה תיצור "מפלצת IT" עם היצע מחשוב מגוון ללקוחות הארגוניים, וניסיון להתחרות בשוק המצוי בצמיחה איטית.

דל תשלם על מניות EMC כ-33.15 דולר למניה, נתון המשקף גידול של 28% לעומת ערך המניה בסגירת המסחר ביום ד' ה-7 באוקטובר, אז פורסם לראשונה דבר הרכישה המתוכננת. שווי השוק של EMC, נכון לסוף השבוע, עמד על 52.55 מיליארד דולר.

העסקה תביא לשילוב של הדומיננטיות של EMC במערכות אחסון, יחד עם דירוגה כמספר 2 של דל בעולם השרתים. בדרך זו תוכל דל להרחיב את מערך המוצרים שלה, כדי להתחרות עם יריבים רבי עוצמה כמו HP ויבמ (IBM), או כמו יריבים "חצופים" דוגמת נוטניקס (Nutanix), כפי שכינה אותה אחד האנליסטים.

מועצת המנהלים של EMC אישרה את הסכם המיזוג ומתכוונת להמליץ לבעלי המניות של EMC לאשר את ההסכם. העסקה כפופה לקבלת אישורים רגולטוריים וצפויה להיסגר בין מאי לאוקטובר 2016. טוצ'י ימשיך בתפקידו כיו"ר ומנכ"ל EMC עד סגירת העסקה. דל יוביל את החברה החדשה כיו"ר ומנכ"ל.

הרכישה אף מהווה מענה ללחץ שהופעל על EMC ועל ג'ו טוצ'י, המנכ"ל הוותיק שלה, המשמש בתפקידו מאז 2001. חברת האחסון הוותיקה נסחרת בבורסה מאז 1986. EMC ניצבת בפני דרישה מועטת מצד הלקוחות הארגוניים למערכות האחסון היקרות והוותיקות שלה. למרות שהחברה התמקדה במוצרים חדשים, כגון מערכות מבוססות פלאש (Flash), המזרזות את אחזור נתונים – תחום הגדל במהירות – הרי שהדבר לא הביא לה לגידול במכירות. ההכנסות של EMC צפויות לגדול ב-3% השנה, שיעור הצמיחה האיטי ביותר שלה מאז שנת 2009. החלפתו של טוצ'י, בן ה-68, נדונה כבר כמה פעמים בשנים האחרונות, בין אם על ידי מועמדים חיצוניים, ובין על ידי מי מהמנכ"לים בפדרציה של EMC. רכישת החברה מאפשרת לטוצ'י לפרוש לאחר עשור וחצי, ובכבוד.

מקפיאים את המאבק

בעלי המניות האקטיביים של EMC, אליוט השקעות (Elliott Management), הפעילו עליה ב-2014 לחץ, ורצו להפריד בין EMC וענקית הווירטואליזציה שבבעלותה – לטובת מכירה נפרדת של VMware, והשגת רווח בשל מכירה זו לבעלי המניות. EMC היא הבעלים של 80% מ-VMware. אנשי אליוט השקעות הסכימו להקפיא לכמה חודשים את מאבקם ב-EMC ושניים מנציגיהם נכנסו לדירקטוריון של EMC בנובמבר האחרון. כך, העסקה מאפשרת לטוצ'י לפרוש בכבוד מראשות החברה ולהעביר את המושכות לידי מייקל דל, מייסד ומנכ"ל החברה הנושאת את שמו.

מצד הרוכשת, עסקת הענק תסייע להגדיל את הנוכחות של דל במרכזי נתונים, בהם יש שרתים, ציוד תקשורת ומערכות אחסון. נתח השוק של EMC בעולם האחסון עמד על 21%, כפליים לערך מזה של דל.

בפברואר 2013 הנהלת דל החליטה למכור אותה למייסד והמנכ"ל, מייקל דל, ולקרן ההשקעות הפרטית סילבר לייק (Silver Lake), תמורת 24.4 מיליארד דולרים ולהפוך אותה לחברה פרטית. מאז הבהיר דל כי אין לו רצון לפעול כחברה ציבורית. חובותיה של דל עומדים על יותר מ-11 מיליארד דולר.

בעקבות הרכישה EMC תהפוך להיות חברה פרטית. עם זאת, VMware תמשיך להישאר עצמאית ותיסחר בבורסה.

במימוש העסקה יש היבט מוזר משהו: דל, שנרכשה תמורת פחות מ-25 מיליארד דולר, תרכוש חברה – EMC – ששווייה יותר מכפול מזה של הרוכשת, תמורת מחיר המתקרב לפי שלושה מזה של הרוכשת.

בשנים האחרונות התמודדה דל עם הירידה העקבית בביקוש למחשבים אישיים ברחבי העולם. במהלך הרבעון השלישי השנה, ההיקף הכולל של משלוח מחשבים אישיים ירד ב-7.7%, ולמרות זאת דל צמחה בשיעור של 0.5%, על חשבון מתחרותיה שקטנו.

דל משנה מיקוד

מאז הפכה בשנת 2013 דל לחברה פרטית, היא שינתה את המיקוד שלה כספקית של מחשבים אישיים, ומיצבה עצמה כשחקנית הפועלת בכלל עולמות ה-IT, לרבות בתחומי האחסון ואבטחת מידע. הרכישה של EMC צפוייה לסייע לה לפעול בצורה נרחבת יותר בעולם המחשוב הארגוני.

בהיבט הגודל, שילוב עסקי EMC ודל יביא ליצירת שחקן שלישי בחשיבותו בעולם המחשוב הארגוני – לפי מחזור – אחרי HP ויבמ. בפעם האחרונה שדל דיווחה, ב-2013, מחזורה עמד על 56.9 מיליארד דולר. מחזורה של EMC עמד בשנה שעברה על 24.4 מיליארד. צירוף השתיים יהפוך לתאגיד ענק עם מחזור שנתי של יותר מ-80 מיליארד.

"השילוב של דל ו-EMC יוצר מוקד כוח לפתרונות ארגוניים, שיביא חדשנות טכנולוגית ללקוחותינו", אמר מייקל דל בשיחת ועידה עם אנליסטים הערב (ב'), "החברה החדשה שלנו תהיה יוצאת דופן במיצוב שלה לצמיחה באזורים האסטרטגיים ביותר של הדור הבא של IT , הכוללים שינוי דיגיטלי, מרכז נתונים מוגדר תוכנה (SDDC), תשתיות מאוחדות, ענן היברידי, מחשוב נייד ואבטחת מידע". דל הוסיף כי "ההשקעות שלנו במו"פ וחדשנות, לצד העובדה שהחברה תהיה פרטית, תקנה לנו שליטה, חוזק וגמישות ללא תחרות. נעמיק את מערכות היחסים שלנו עם לקוחות ארגוניים מכל הגדלים. אני מחויב באופן אישי להצלחת החברה החדשה שלנו, ללקוחות ולשותפים שלנו".

"אני מאוד גאה בכל מה שבנינו ב-EMC, מהתחלה צנועה כסטארט-אפ בבוסטון ועד לחברת טכנולוגיה גלובלית", אמר טוצ'י, יו"ר ומנכ"ל EMC. "אלא שהגלים של שינוי שאנו רואים כעת בענף שלנו הם חסרי תקדים. על מנת לנווט את השינוי הזה, עלינו ליצור חברה חדשה, המותאמת לעידן חדש. אני באמת מאמין שהשילוב של EMC ודל יוכיח את עצמו כשילוב מנצח".

שתי החברות, הרוכשת והנרכשת, זקוקות לסיוע מיידי נגד מתקפה של כוחות עולים, חדשים וצעירים, יזמים ובעלי דמיון, הנעים במהירות בעולמות האחסון, מחשוב ענן, אבטחת מידע ותחומי IT נוספים. איחוד כוחות של שתי הענקיות, דל ו-EMC, יחזק את השתיים מול המתקפות של היריבות הצעירות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים