נטפליקס מפסיקה אפשרות לקניית מנויים דרך אפל

שירות הזרמת תכני הטלוויזיה נותן לאפל חבטה שעלולה להביא להפסד של כ-120 מיליון דולר בשנה ● הדברים מגיעים אחרי מהלכים אחרים שפגעו באפל ובלקוחות, וקשורים כנראה לשירות הסטרימינג המתחרה שהענקית מקופרטינו עומדת להשיק

נטפליקס

מספר גדל והולך של מפתחי תוכנה מעוניינים לעקוף את העמלות של חנויות האפליקציות הדומיננטיות, ה-Google Play, של גוגל, וה-App Store של אפל, ולנתק את חבל הטבור של הצורך הסימביוטי שקיים כיום בין הענקיות אליהם. כתוצאה מכך הודיעו כבר כמה מהם שהחלו למכור את שירותיהם ישירות לצרכנים.

אל המגמה הזו, שמסתמנת ממש כמרד בשליטת הענקיות, מצטרפת עכשיו ענקית התוכן נטפליקס, שהיא החברה האחרונה שלמעשה פורצת את מערכת היחסים הזו ושהודיעה לאחרונה כי לקוחות חדשים לא יוכלו עוד לשלם את דמי המנוי החודשיים שלהם באמצעות iTunes של אפל. במקום זאת, המנויים מופנים מחדש לביצוע תשלומים באתר האינטרנט של נטפליקס.

להחלטתה הזו של נטפליקס קדמו האירועים הגדולים הבאים: שירות האונליין המצליח ספוטפיי סיים את התמיכה בתשלומי המנויים דרך החנויות הגדולות כבר שנת 2016 והחל את המרידה. ולאחרונה, לאור ההצלחה העצומה של משחק הווידאו שלה, פורטנייט, ב-2018 הודיעה החברה החתומה על הלהיט, Epic Games, כי בכוונתה ליצור חנות אפליקציות משלה למשחקים, במטרה להתחרות בחנויות הדומיננטיות הקיימות. ועוד לפני כן, כבר כעת החברה מציעה את אפליקציית פורטנייט לאנדרואיד שלה מחוץ לחנות Google Play המסורתית.

המרד בחנות ששינתה את פני העולם

ביולי האחרון מלאו עשר שנים לחנות האפליקציות של אפל. כשה-App Store הופיעה היא שינתה לחלוטין את כללי המשחק. כשהיא נכנסה לתמונה הטלפון הפך ממשהו שמשוחחים בו ולפעמים משתמשים בו לדבר אחר – לטלפון חכם באמת שהוא קודם כל מחשב קטן ורק אחר כך טלפון. ה-App Store גם הציעה לראשונה למפתחים דרך להרוויח כסף באמת מפיתוח אפליקציות, והדבר היטה את הכף לטובת תחום פיתוח שעד לאותו רגע היה שם, אבל לא ממש בעוצמה שאנחנו מכירים היום. יותר ויותר מפתחים, וכן בעיקר מפתחי משחקים, העבירו את תשומת הלב שלהם מפלטפורמות המחשוב המקוונות אל הטלפונים.

את כל אלו אי אפשר לקחת מאפל ומהחנות שלה, אבל הבעיה של המפתחים הייתה ונשארה העמלות – שאמנם השתנו מ-30% בראשית הדרך, ושהתחרות, בעיקר ממכשירי אנדרואיד, הניעה את אפל להפחית על עסקאות בתוך האפליקציה ל-15% – אך למרות זאת, הספקים המובילים של אפל עדיין נדרשים לשלם לה מאות מיליונים בשנה.

זאת הסיבה העיקרית לנטישה שהחלה לאט, אבל שגוברת ממש כעת, במיוחד עם ההודעה של נטפליקס על הפסקת הקשר עם החנות והמחויבות לאפל.

הפסד של כסף גדול לאפל

אם כן, לאחר שערכה ניסוי שדרש מהמשתמשים לשלם לה באמצעות האינטרנט, נטפליקס הפסיקה כעת את רכישות המנויים דרך החנות למשתמשים מכשירי iOS, כגון iPhone ו-iPad. השינוי עתיד להקטין משמעותית את ההכנסות של אפל, דווקא בתקופה שבה היא עובדת קשה בכדי לעודד מפתחי יישומים לאמץ מינויים בתוך היישום כמודל, וכמובן בזמנים שבהם היא משתדלת להפגין צמיחה בפני בעלי המניות שלה.

השינוי אגב יחול רק על לקוחות חדשים שמצטרפים לנטפליקס. מי שהצמידו בעבר את החשבונות וכבר נהגו לשלם באופן הזה, יוכלו להמשיך לעשות זאת דרך חשבון ה-iTunes שלהם.

על פי נתונים מ-Sensor Tower שפורסמו ב-TechCrunch, נטפליקס הרוויחה כ-853 מיליון דולר במנויים שמקורם ממכשירים מבוססי iOS שבוצעו דרך ה-App Store ב-2018. לפי חישוב על בסיס העמלות של 15% הנהוגות כיום, המשמעות היא שתכנית המנויים של אפל עלולה להפסיד יותר מ-120 מיליון דולר בהכנסות כתוצאה מהחלטתה של נטפליקס, אם מספרי המנויים יהיו דומים ב-2019.

תחרות עתידית שכבר קורמת עור וגידים

גם לנטפליקס יש מה להפסיד בשינוי – לבקש מלקוחות פוטנציאליים לרכוש מנוי בדרך אחרת משהורגלו יכול להרתיע אותם מהפעולה. נטפליקס מאמינה כנראה שהיא מסוגלת לעשות זאת, משום שללקוחות יש אמון במותג החזק שלה, ולאור הניסיון שכבר צברה בהתנתקות מגוגל, שהרכישות מתוך האפליקציה מה-Google Play חוסלו על ידי ענקית הסטרימינג מוקדם יותר ב-2018.

אז לכאורה לא מדובר באקט ספציפי כנגד אפל אבל זו לא הפעם הראשונה שנטפליקס ואפל מתחככות – כך למשל, שירות ההזרמה הושמט מהכללה בטלוויזיה החכמה של אפל, וכן באחרונה דווח כי פרק הספיישל האינטראקטיבי המדובר של "מראה שחורה" – שעלה לפני כשבוע ושמכונה בנדרסנאץ', ושהוא הפקה של ה-BBC בשיתוף פעולה עם נטפליקס – לא עובד בעבור משתמשי אפל.

אפל מתכננת להשיק שירות סטרימינג משלה כבר השנה. סביר להניח שהשירות יתחרה ישירות בנטפליקס, לכן קשה לצפות שהיחסים בין שתי החברות ישתקמו אלא להניח שהאסקלציה הנוכחית היא תוצר של התחרות העתידית, שלמעשה כבר החלה בין השתיים.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים