Epic Games מפתחת חנות אפליקציות; רוצה לעקוף את גוגל ואפל

מהלך שיוזמת מפתחת המשחק המגה-פופולרי פורטנייט להפעלת חנות משלה נועד להימנע מהעמלות הגבוהות שגוזרות חברות הטכנולוגיה מההיטלים שלהן על מפתחי יישומים ● מאיפה העוז? מההצלחה וממה שמסתמן כרווח של 3 מיליארד דולר השנה

אפליקציות של אפל. צילום: BigStock

האם הגיע הזמן לקצת תחרות לענקיות גוגל ואפל גם בתחום מכירת או אספקת האפליקציות למכשירים הניידים מבוססי מערכות ההפעלה שלהן, אנדרואיד ו-iOS בהתאמה?

ענקיות הטכנולוגיה חולשות יחד על 99.9% ממערכות ההפעלה של מכשירי הסמארטפון שבידינו, ולפיכך גם אמונות על היצע היישומים וההורדות למכשירים – חלקם בחינם ואחרים בעבור תשלום. משמעות הדבר היא שהן גם מי שיקבעו אילו מפתחים יציעו את מרכולתם בשוק האפליקציות, בכמה, וכן בתמורה לאיזו עמלה בעבורן, והרף שהוצב על ידן במקרה זה גבוה – 30% מההכנסות עוברות לידיהן.

התחרות ה"קטנה", שהולכת ומתגבשת כמשב רוח מטריד וקל בעורף הענקיות, באה מ-Epic Games – הגורם שניצב מאחורי פורטנייט, שהוא משחק הווידיאו הפנומנלי שבו משתתפים יותר מ-200 מיליון שחקנים רשומים ברחבי העולם, שהניב לחברה הכנסות של יותר ממיליארד דולר עד כה, ובתוך כשנה וחצי מהשקת הפיתוח הלוהט שלה.

מעוניינת לנצל את הפופולריות המאמירה

Epic Games, שהביאה אל העולם את משחק הקרבות (והריקודים) האהוד והממכר, מעוניינת לנצל את הפופולריות המאמירה שלה, על ידי השקת App Store משלה.

מייסד ומנכ"ל החברה, טים סוויני, נוטה להעביר כבר מזה זמן רב ביקורת על המודלים העסקיים של חנויות האפליקציות של אפל וגוגל, ה-App Store וה-Play Store, מתוך אמונה ששתי החברות לוקחות חלק גדול מדי לכיסהן התפוחים בלאו הכי ממכירות האפליקציות, וזאת ביחס לעלויות הכרוכות בניהול החנויות שלהן.

הפתרון של Epic הוא לאפשר למפתחים לשמור על 88% מההכנסות שיישומים שלהם מייצרים בהשוואה ל-70% הסטנדרטיים שמספקות הענקיות מקופרטינו ומאונטיין וויו.

הגרסה הראשונה של החנות של Epic הושקה מוקדם יותר החודש בעבור משחקים שתוכננו בעבור PC ו-Mac וכבר השפיעה על חלק השוק הזה. במקרה הזה היא התחרתה ב-Steam, החנות הדיגיטלית (והרשת החברתית) אשר פותחה על ידי Valve Corporation. אבל כעת היא מגיעה לזירת המכשירים הניידים הלוהטת שנשלטת ביד רמה על ידי אפל וגוגל, כאמור.
כוח בזכות הכנסות גדולות במיוחד מהיישום והרכישות בתוכו

כדי להבין טוב יותר את העוז להתקומם נגד שלטונן המוחלט של הענקיות בשוק האפליקציות, צריך להתבונן על הנתונים של הצלחת פורטנייט, שאינם רשמיים עדיין, אבל שבהחלט ניתן להתרשם מהטעונות והסברות אודותיהם – פורטנייט הוא לבטח משחק הווידאו הפופולרי ביותר ב-2018, אבל בכדי להבין כמה כסף עשתה Epic השנה ניתן להסתמך על דבריו של "מקור עם ידע אודות העסק" שאמר ל-TechCrunch כי החברה המפתחת גרפה רווח של 3 מיליארד דולר השנה.

הנתון הזה מגיע כנראה בעיקר בזכות ההצלחה של הלהיט Fortnite Battle Royale. המשחק שוחרר לראשונה בספטמבר 2017, אבל תפס תאוצה ונפח כמו כדור שלג במהלך 2018, כשהחברה הביאה את הכותר לאנדרואיד, ל-iOS, וכן ל-Nintendo

המידע הרשמי על הרווחים טרם פורסם, אך מעקב אחר חברת Sensor Tower מעריך כי שחקני פורטנייט ב-iOS הוציאו 1.23 מיליון דולר ביום על הכותר רק בחודש נובמבר, ובהתבסס על נתונים אלו הרווחים של החברה ממשתמשי iOS בלבד עומדים על כ-385 מיליון דולר בסך הכל השנה. את הרווחים מאנדרואיד יותר קשה לפענח, וזאת בעיקר משום ש-Epic בחרה בצד של הפצת האפליקציה והמכירות מתוך המשחק בכוחות עצמה, ולא דרך חנות Play Google כבר מראשית הדרך.

עם כוח כזה, נראה ש-Epic Games יכולה להרשות לעצמה לנסות לתת קונטרה בדמות חנות יישומים לענקיות הטכנולוגיה העצמתיות, או לפחות לנסות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים