פרק "מראה שחורה" אינטראקטיבי של נטפליקס מטלטל את הרשתות החברתיות

בנדרסנאץ' - פרק ספיישל מרתק, חלק מסדרת המופת של ה-BBC "מראה שחורה", מזמן לצופים אפשרות לבחור קווי עלילה ולהתערב במהלך האירועים ● ב-Reddit משתפים המשתמשים אפשרויות לסופים ויתר "מציאות" ממנו, וטוויטר מלא באזכורי האירוע הטלוויזיוני שכמו נלקח מהעתיד

תוצאות חיוביות. התחזית - פחות. נטפליקס. צילום אילוסטרציה: BigStock

החוויה החדשה והאינטראקטיבית שמקורה בבית נטפליקס, ושהיא חלק מסדרת המופת של ה-BBC "מראה שחורה", מכונה בשם בנדרסנאץ' (Black Mirror: Bandersnatch). והיא מעוררת בצופיה הפעילים במהלכה הרבה אמוציות וסקרנות, שבאות לידי ביטוי ברשתות החברתיות.

מדובר, כמו בכל פרקי הסדרה עד כה, פרק שהוא סרט בפני עצמו, אלא שהפעם הפרק החדשני – שהוכן בשיתוף פעולה מלא עם נטפליקס ובאזכורה במהלכו – מורכב מאינספור קווי עלילה שונים, שמתבטאים ביותר מ-5 שעות מצולמות וערוכות שהכינו בעבורנו היוצרים, ושמתוכן צריכים הצופים לבחור אחת לכמה דקות נתיב שנראה להם. הבחירה מתבצעת באמצעות השלט, ומתבססת על טכנולוגיית הסיפורים האינטראקטיבית שפיתחה נטפליקס.

כך למשל הפרק נפתח בבחירה הסתמית, לכאורה, בין סוג הקורנפלקס שיאכל הגיבור, אבל מגיע גם לבחירות שממש חורצות גורלות. לפי מספר פרשנים, ריבוי האפשרויות והתחכום מייצרים למעשה מצב שכמה סצנות הן כאלו שמעולם לא ניתן לגשת אליה, ויש כנראה גם אחת שאינה נגישה לחלוטין.

מתכנת צעיר שרק רוצה לעמוד בדד-ליין

במרכז המבוך הזה ניצב סטפן, מתכנת צעיר ששקוע בפיתוחו של משחק וידיאו. מכיון שהעלילה המרכזית מתרחשת ב-1984, כשתעשיית משחקי הווידיאו עוד הייתה בחיתוליה, מדובר בחוויה נוסטלגית לחובבי הז'אנר, וזו גם משובצת במוזיקה מהתקופה.

בעקרון במהלך הפרק אמור סטפן לסיים את המשחק שלו ולקבל עליו ביקורת טובה, אבל הדברים מתחילים להשתבש במהירות, ובהתאם לבחירות הצופים, והסוף משתנה, די בפראות יש להודות, בהתאם לבחירות שאלו עושים, פעמים רבות בשם הדמות הראשית.

מאז שהפרק עלה בסוף השבוע הצליחו מעריצי הסדרה הדיסטופית "מראה שחורה" כבר לחבר מפה מקיפה למדי של בחירות אפשריות ותוצאותיהן, אך על פי יוצרי התכנית, היו כמה צילומים שצולמו שלעולם לא ייראו ממש, כי הדרך להגיע אליהם היא מורכבת מאוד. הבמאי דייוויד סלייד הודה כי בנדרסנאץ' מכיל את מה שמכונה "ביצי זהב" – הפתעות שמתכנתים נוהגים לשתול במשחקים שפיתחו – שהן נדירות כל כך שרוב האנשים לעולם לא ימצאו אותן, והוסיף: "למעשה צילמנו סצנה שאי אפשר לגשת אליה".

בגלל אופי ה"סיומות" של בנדרסנאץ' יש רבות מהן שגרמות לסיפור לחזור בלולאה לאחור, בכדי שהצופים יוכלו לחקור נתיבים שונים. ניכר כי היוצרים המגה-יצירתיים שניצבים מאחורי הפרק גם הותירו אולי כמה קצוות לא לגמרי סגורים ואמורפיים משהו. אפילו השם שנבחר לפרק, בנדרסנאץ' – שמה של דמות אי-גיונית שפיתח הסופר לואיס קרול ושמופיעה בשניים מספריו, "מבעד למראה" ו"צייד הסנארק" – עשוי לרמוז לשינוי ולחוסר ההגיון בחלק מהמצבים.

אז כמה סופים יש?

אנאבל ג'ונס, מצוות ההפקה של הפרק, כמו גם נטפליקס עצמה, טוענות כי ישנם חמישה סופים סופיים. מפיק אחר שהיה גם בין כותבי היצירה, צ'רלי ברוקר, מתעקש כי יש יותר, ואילו המפיק ראסל מקלין מעריך כי מדובר בבין 10 ל-12 סופים אפשריים. וואו!

בנדרסנאץ' נעשה כך שיעודד את הצופים לנסות ולגלות את קווי העלילה השונים ולחוות כל סוף אפשרי, אבל אל חשש – כל אפשרות לעלילה מביאה איתה גם סוף סופי ביותר. "בסופו של דבר, יש נקודה שבה תגיעו לרשימת היוצרים", הסביר ברוקר, "אבל זה אומר שראיתם כמעט הכל".

Bandersnatch# – הרשתות החברתיות חוגגות

האירוע הטלוויזיוני החדשני, שכמו לקוח ממש מהעתיד, גורם לרבבות משתמשי רשת חברתית וצופים אובססיביים לחפור ולפשפש עמוק בתוך מבוך האפשרויות, ולנסות למצוא בעצמם דבר מה שאף אחד לא ראה לפני כן. וכמובן שהדברים מתבטאים בשלל פרסומים ברשתות החברתיות.

טוויטר מלאה בציוצים אודות הפרק, תחת ההאשטג Bandersnatch#, ואילו משתמשי Reddit, שהם לרוב קהל מתוחכם ומתחכם, עובדים קשה בפענוח הדברים.

לא נעשה לכן ספוילר אבל ב-The Verge תמצאו את כל הפרטים, כולל מפות של קווי עלילה אפשריים, מדריכים לאיתור ביצי זהב (שלפעמים מכונות גם ביצי פסחא) ורשימות של סופים אפשריים, שאם תרצו יסייעו לכם להימנע מצפייה בשעות של קטעים חוזרים שכבר בחנתם, ולהתמקד יותר.

מצד שני – למה לכם קיצורי דרך? האם לא עדיף להיסחף למבוך הבנדרסנאצ'י וליפול אל מחילת הארנב הזו ככה סתם, בלי הכנה מוקדמת?

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דובון אכפתלי

    סלחו לי על הערבית, אבל מה זה החרא הזה? מראה שחורה הייתה סדרה ברמה... זה, סתם סרט ברמה נמוכה (מאד); משחק גרוע, משעמם מוות וצריך להכלל בפקודת העינויים של השב"כ יחד עם רעש לבן ושקי יוטה שהשתינו עליהם. עדיף להסתכל על הצבע מתקלף מהקירות מאשר לצפות בבנדר-שיט הזה - אני יודע שקשה לכם להאמין, אבל אם אכפת לכם מהזמן שלכם, פשוט וותרו.

אירועים קרובים