חקירה: האם פייסבוק סיפקה נתוני משתמשיה בעבר גם למטה אובמה

ג'וש הולי, פרקליט מדינת מיזורי הרפובליקני, הודיע כי ברצונו לרדת לעמוק הפרטים ולברר איך מתנהלת פייסבוק בכל הכרוך בשמירה על נתוניהם הפרטיים של המשתמשים שלה ● בין הדברים שייחקרו - האם פייסבוק סיפקה ביוזמתה דטה של משתמשים לקמפיין אובמה ב-2012?

ברק אובמה, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

חלפו כבר שבועיים מאז החשיפה בתקשורת, שלפיה מידע על 50 מיליון משתמשי פייסבוק (Facebook), רובם תושבי ארה"ב, דלף לידי קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) – חברת מחקר שעבדה בשירות הקמפיין של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. הממצאים של תחקיר ערוץ 4 הבריטי טלטלו את עולמה של פייסבוק, שחטפה ביקורת מקיר לקיר על מה שנתפש כהתרשלותה בשמירה על פרטיות משתמשיה. בנוסף הענקית הפסידה כמעט 80 מיליארד דולרים עקב הפרשיה.

לפני ימים ספורים, אחרי שפוסט התנצלות על הפרשה ושאר הבטחות להשתפרות בעתיד לא הועילו לשיקום שמה הטוב או להשתקת הביקורת החריפה נגדה, הודיע מייסד ומנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, כי יתייצב בקרוב מול הקונגרס בכדי לספק עדות בכל הנוגע בפרטי הפרשיה.

אלא שכעת מפרסם בלומברג (Bloomberg) כי פרקליט מדינת מיזורי, הרפובליקן ג'וש הולי, דורש שענקית המדיה החברתית תחשוף בפני משרדו את כל הפעמים שבהן שיתפה נתונים עם קבוצה פוליטית כזו או אחרת, וכן שתספר לעולם כמה קבוצות שכאלו שילמו לה בעבור העברת נתונים לידיהן. לדברי העיתון, הולי הוציא את דרישת החקירה האזרחית הרשמית ביום ב' האחרון.

הולי תובע לקבל לידיו את מלוא פרטי ציר הזמן של האינטראקציה שקיימה פייסבוק עם קיימברידג' אנליטיקה ועם אלכסנדר קוגן – האקדמאי שיצר את השאלון שהתפרסם בפייסבוק ושככל הנראה העביר מאוחר יותר את הנתונים שנאספו לחברה הבריטית.

"צירוף שני המקרים האלה מטעה"

החידוש הדרמתי בכל הנוגע בחקירה שיוזם הולי הוא דרישה לחשיפתם של מסמכים, פרטי התקשרות ומפגשים של פייסבוק עם אנשי מטה קמפיין ברק אובמה, שניהל את הריצה שנייה שלו לקדנציית הנשיאות בשנת 2012. לפי הדיווחים, הולי ואנשיו סבורים כי כבר אז השתמשו אנשי המטה בפלטפורמה של פייסבוק, שלא הסתירה בזמנו את אהדתה לאובמה, על מנת לאסוף מידע של אנשים ולמקד כלפיהם פרסומי בחירות.

בדיקתו של פרקליט המדינה תקבע אם פייסבוק הייתה מעורבת בהונאה, בהולכת שולל או בהבטחות שווא לציבור, תוך שהיא מפרה את חוק Merchandising Practices Act של מיזורי, כך על פי בלומברג.

על פייסבוק לספק עד ל-29 במאי למשרד פרקליט המדינה מידע מפורט בהרבה מזה שידוע לנו עד כה על התנהלותה עם נתוני משתמשיה, כולל מספרם המדויק של משתמשי הפלטפורמה שאת פרטיהם אסף קוגן, והאם אלו חשפו גם מידע פרטי רגיש של המשתמשים.

"בתור האדם הראשי האחראי לאכיפת החוק במדינה, ארדוף אחרי מי שניהל באופן כושל מידע פרטי של אזרחי מיזורי", צוטט הולי בהצהרה לתקשורת.

ג'ים מסינה, מנהל מסע הפרסום של אובמה בשנת 2012, אמר שהפעולה והאופן שבו אסף המטה נתונים היו חשופים וידועים, בעוד שבמקרה קיימברידג' אנליטיקה הדברים נעשו מתחת לעיני הציבור. הוא בחר לכתוב בחשבון הטוויטר (Twitter) שלו התייחסות לחקירת פרקליט המדינה וקבע כי "צירוף שני המקרים האלה מטעה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים