"אם לא נחדש כל הזמן, תבוא חברה אחרת וכל הלקוחות יעברו אליה"

כך אומר רן טסלר, מנהל פתרונות ארכיטקטוניים ב-Amazon Web Services בפורום "המעבר לענן - ניהול הפרויקטים ומה שביניהם"

רן טסלר, ארכיטקט פתרונות מנוהלים ב-AWS

"אם לא נחדש כל הזמן, תבוא חברה אחרת וכל הלקוחות יעברו אליה" כך אומר רן טסלר, מנהל פתרונות ארכיטקטוניים ב-Amazon Web Services, חטיבה של אמזון (Amazon) המספקת שירותי ענן.

טסלר דיבר במסגרת PMO – הפורום המוביל של קהילת ה-IT בתחום ניהול הפרויקטים, אשר נערך ביום ה' האחרון ביס פלאנט בהפקת אנשים ומחשבים, תחת הכותרת "המעבר לענן – ניהול הפרויקטים ומה שבינהם".

"אמזון ממציאה את עצמה 20 שנה ונכנסת לתחומים חדשים", אומר טסלר. "בתחילת הדרך החלה למכור ספרים באינטרנט בתקופה שלא היה נהוג להכניס כרטיסי אשראי. קטלוג המוצרים התפתח ל-45 קטגוריות. אבל זה לא הספיק והחברה החליטה לאפשר לספקי צד שלישי להשתמש בפלטפורמה שלה למכירות. והחדשנות המשיכה בשירות Amazon Prime המאפשר שילוח הסחורה עד הבית בתוך שני ימי עסקים ובערים מסוימות עד שעה. אחר כך הצגנו את היכולת לקרוא תכנים דיגיטליים באמצעות Kindle. גם בתוך המחסנים הנהגנו חדשנות בדמות 15 אלף רובוטים המתרוצצים ומביאים את הסחורה לאורז, וכלה בסופרמרקט העצום AmazonFresh ועוד תוכניות רבות לעתיד".

לדברי טסלר, "אם רוצים להבין למה אמזון פועלת כפי שהיא פועלת כדאי לקרוא מסמך שג'ף בזוס כתב לבעלי המניות ב-1997 ובו הוא ציין מה החזון שלו לאופי שבה החברה תתנהל. לפי בזוס, המחשבה היא מחשבה עתידית, של מוביל שוק, איך השוק ייראה בעתיד, זה מה שהוביל אותנו הרבה שנים וזה חלק ממתכונת העבודה. הבחינה מחדש האם אנחנו עושים נכון, האם אנחנו רוצים להשתפר, את הכל מודדים בצורה מאוד קפדנית ואת כל הנתונים שאנחנו אוספים אנחנו לוקחים כדי ללמוד מה הצליח, מה לא הצליח ולמה, ואיך להשתפר. כשאנחנו לוקחים יוזמות אנחנו עושים השקעות נועזות".

הלקוח יכול לעבור בקלות מאתר לאתר

"צורת העבודה שלנו דיגיטלית", אומר טסלר. "בזירה הדיגיטלית קצב הדברים השתנה. אם אנחנו נשקוט על שמרנו, תוך חצי שנה-שנה, חצי עשור, תבוא חברה ותעשה את אותם דברים יותר טוב והלקוח יכול לעבור בקלות מאתר לאתר. ולכן אנו מתמקדים בלקוח. כל התהליכים בארגון, כל אופן קבלת ההחלטות, שמים את הלקוח במרכז".

"לפני שהתחלנו לכתוב שורת קוד אחת עושים ארבעה דברים: קודם כל כותבים את ההודעה לעיתונות – מה הציבור ירוויח מזה; שאלות ותשובות מה הוא נותן ומה לא", מסביר טסלר. "משם ממשיכים להגדרה של ממשק המשתמש עם השירות החדש למדריך ולמשתמש לפני שכתבנו את שורת הקוד הראשונות. אנו שואלים את עצמנו מה עומד להשתנות בחמש-עשר השנים הקרובות ומקדימים את השינוי".

"יש שלושה מרכיבים עיקריים שמאפשרים לחברה לעודד חדשנות", אומר טסלר. "התרבות הארגונית, האופן שבו הארגון בנוי וכמובן הטכנולוגיה שתתמוך ביכולות שאנחנו רוצים לתת לארגון. לאפשר למפתחים ליישם פרויקטים בתוך ימים ושבועות. אנו תמיד חושבים בגדול ולא מתאהבים ברעיונות".

רץ בצורה עצמאית

"השינוי בתחילת שנות האלפיים כלל מעבר לצוותים קטנים שיכולים לאכול שני מגשי פיצה. אם אנחנו רוצים להתקדם מהר אנחנו צריכים לקחת צוות שמסוגל לתקשר אחד עם השני בלי לקיים פגישה של 25 אנשים. אם הבעיה גדולה בשביל צוות אחד, לוקחים את אותה ומפצלים אותה. כל אחד מצוותים רץ בצורה עצמאית", הוא אומר.

טסלר מסביר כי "עד לפני כמה שנים המתודולוגיה היתה הפרדה בין פיתוח ותפעול. אתה אחראי על כתיבת הקוד ומישהו אחר מריץ אותו. לאף אחד אין בעלות על הקוד. חלק מהמסקנות שלנו היו שבגלל ההפרדה בין הצוותים הסבב של פיתוח מערכת חדשה היה גדול מדי. המתכונת הנכונה היא עבודה ביחד, אותו צוות צריך להיות אחראי גם לניהול המוצר, ניהול הפרויקטים וניהול הפרויקט. בזכות הדבר הזה אנו מבצעים באמזון התקנה אחת ל-11.6 שניות. חלק מההתקנות רצות על 30 אלף שרתים.

"לאחר שפיתחנו מספיק מערכות עבור עצמנו, החלטנו להוציא את היכולות הללו גם לציבור הרחב, וכך קמה AWS המאפשרת לחברות בכל גודל להעלות את המערכות שלהן לענן וכך להיפטר מהצורך באנשי IT" הוא אומר. "נכון לשנת 2014 מעל מיליון לקוחות משלמים בשירות. כך הקמנו בסיס נתונים שמאפשר לנו להבין מה הם עושים מה הדרישות שלהם, ומה חסר להם בפלטפורמה. ביצענו אוטומציה של התהליך כדי שכל אחד יוכל להרים קלאסטר בזמן קצר. וכך חברות כמו Airbnb ,Moovit דרופבוקס (Dropbox), ואחרות, יכולות להחזיק צוות של חמישה אנשי IT ולסמוך על הענן שלנו".

לסיכום אומר טסלר כי "קצב החדשנות של אמזון זינק מ-24 תכונות חדשות ב-2008 ל-516 -ב-2014. ההערכה היא שב-2015 פיתחנו מעל 700 פיצ'רים חדשים. אפילו פיצ'ר שמספק פתרון לאחוז אחד מהלקוחות שווה את ההשקעה, כי מדובר ב-10,000 לקוחות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים