מארק צוקרברג: הטכנולוגיות ה-"רגילות" יקשרו את העולם, לא "מדע בדיוני"

פרויקט חיבור העולם לאינטרנט עמד במרכז דבריו של מנכ"ל ומייסד פייסבוק בתערוכת המובייל העולמית בברצלונה ● רבים השתעממו מהדברים - ונרדמו

מארק צוקרברג. צילום: גוילום פאומיר, מתוך ויקיפדיה

הטכנולוגיות ה-"רגילות" הן שיקשרו את העולם ולא פרויקטים כמו הכדורים הפורחים של גוגל (Google) או Titan Drones – זה היה המסר המרכזי של מארק צוקרברג בדברים שנשא בתערוכת המובייל העולמית MWC, שמתקיימת בימים אלה בברצלונה.

מנכ"ל ומייסד פייסבוק (Facebook) התייחס בכך לשאיפה של החברה – ושל חברות אחרות – להפיץ את האינטרנט למקומות בעולם שהוא עוד לא הגיע אליהם, או שהחדירה שלו בהם נמוכה.

צוקרברג כינה את הפרויקטים נגדם יצא "מדע בדיוני". "אנשים אוהבים לדבר עליהם כי זה סקסי", ציין. "במקום זאת, הספקים הם אלה שיעשו את מרבית העבודה בחיבור העולם". לדבריו, "ל-90% מאוכלוסיית העולם יש קישור לרשת כלשהי".

צוקרברג ושותפים על הבמה בברצלונה. מימין: ג'ון פרדריק בקסאס, מנכ"ל Telenor; מריו זנוטי, Tigo; צוקרברג; וכריסטיאן דה פארייה, מנכ"לית Airtel Africa. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מארק צוקרברג

צוקרברג ושותפים על הבמה בברצלונה. מימין: ג'ון פרדריק בקסאס, מנכ"ל Telenor; מריו זנוטי, מנכ"ל Tigo; צוקרברג; וכריסטיאן דה פארייה, מנכ"לית Airtel Africa. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מארק צוקרברג

הרעיון מאחורי הפרויקט, internet.org, הוא לאפשר שימוש חופשי בשירותים ואתרים כמו פייסבוק גם במקומות אלה – וכמובן להגדיל את הרווחים של החברות המשתתפות בו. אלה נוצרים לאחר שבתחילה, הספקים בונים את התשתיות, ולאחר מכן לקוחות רבים משדרגים את מהירויות הגלישה שלהם ועוברים לחבילות רווחיות יותר לספקים. צוקרברג ציין כי "זה מודל רווחי עבור השותפים שלנו".

הוא הזים בדבריו את הדאגות שהתוכנית לא תצליח ושלקוחות רבים יעברו מתשלום לאינטרנט החופשי. "אנחנו מקבלים משובים מהשותפים שלנו שמראים שלא רק שאנשים משתמשים ביותר דאטה, אלא הם מבצעים בעקבות התוכנית יותר שיחות קוליות, שולחים יותר הודעות SMS ומשלמים עוד עבור זה", אמר.

פרויקטים כמו Internet.org "זוכים" לביקורות מצד ספקי תקשורת, בטענה שענקיות מעמק הסיליקון כמו פייסבוק "רוכבות" על התשתיות שהן בונות בסכומים גבוהים. צוקרברג מודע היטב לביקורת ואף שמע אותה על הבימה בתערוכה. הוא מצידו הגיע לברצלונה בין היתר כדי "לעשות איתם שלום" ואף כינה אותם "החבר'ה שמובילים את המשימה להביא את האינטרנט לכל העולם".

כך או כך, היו בקהל לא מעט שהנאום של צוקרברג לא ממש עניין אותם, בלשון המעטה. היו כאלה שעזבו את האירוע באמצע דבריו, ואחרים צייצו בטוויטר (Twitter) טענות שהאירוע משעמם ושהדוברים "מדברים הרבה אבל לא אומרים כלום". היו גם לא מעט שפשוט נרדמו במושבים שלהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים