ח"כ פייגלין: "להכניס את כולנו למאגר ביומטרי שאין נסיגה ממנו – פגיעה חמורה בזכויות אדם בסיסיות"

ארבעה חברי כנסת בלבד הטריחו את עצמם ליום העיון בנושא המאגר הביומטרי ונחיצותו, שהתקיים היום בכנסת ● ח"כ מיקי רוזנטל: "הכוונות שלכם טובות, אבל בעתיד מישהו יעשה שימוש לרעה במאגר הזה" ● גון קמני, ראש הרשות לניהול מאגר ביומטרי במשרד הפנים: "רק המערכות הביומטריות יכולות לתת מענה למצב שבו אדם מזדהה עם תעודת זהות מזויפת"

24/07/2013 16:53

ארבעה חברי כנסת בלבד מצאו לנכון להראות נוכחות ביום העיון שקיימה היום (ד') השדולה הליברלית בכנסת בנושא המאגר הביומטרי ונחיצותו. חרף הנוכחות הדלה והפערים הפוליטיים הברורים, הציגו משה פייגלין (הליכוד ביתנו), מיקי רוזנטל (העבודה), תמר זנדברג (מרצ) ודב חנין (חד"ש) חזית אחידה והתנגדות נחרצת לנחיצות החוק והפיילוט שהחל באחרונה. "אנחנו כאן כדי לבטל את החוק", הצהיר פייגלין, ראש השדולה. לדבריו, "תופעת האח הגדול מטרידה אותי. ההתפתחות הזו נתנה למדינה כוח עצום. להכניס את כולנו למאגר ביומטרי, באופן גורף וללא אפשרות לנסיגה ממנו, זו פגיעה חמורה בזכויות האדם הבסיסיות ביותר. יותר משאני פוחד מזליגה של המידע לגורמים פליליים, אני פוחד מהאוגר של המידע. למדינה יש את הפוטנציאל לפשוע את הפשעים הגדולים ביותר, ולכן אנחנו צריכים כל הזמן לעמוד על המשמר".

ח"כ רוזנטל אמר לנציגי הרשות לניהול המאגר הביומטרי: "הכוונות שלכם טובות, אבל בעתיד מישהו יעשה שימוש לרעה במאגר הזה וזה לא יהיה שווה את הכוונות הטובות". לדבריו, ישנן שתי אקסיומות בנושא המאגר: האחת, אין מידע שאפשר לשמור אותו מכל משמר, והשנייה – אין מידע שלא יעשו בו שימוש לרעה.

עו"ד יונתן קלינגר, שליווה את תהליך חקיקת החוק מטעם התנועה לזכויות דיגיטליות, הסביר כי במהלך הכנסת דנה במהלך החקיקה בהסדרים לאבטחת המאגר, אבל לא בעצם נחיצותו. בנוסף, לטענתו, המדינה כשלה בהגנה על חירות אזרחיה בנושא של תעודות זהות חכמות, משום שהיא כרכה בין קבלת תעודת זהות חכמה לבין מסירת מידע אישי למאגר הביומטרי – למרות שהדבר אינו מחויב. עוד אמר קלינגר: "מוכרים לנו שהדליפה תהיה משהו שלא יקרה. מבחינתנו הדליפה היא מצב שבו פקיד אחד מקבל שוחד של 5,000 שקלים ומכניס עבריין למאגר בזהות בדויה".

בהמשך הדיון, ביקשה ח"כ זנדברג תשובה לשאלה מדוע המדינה כרכה בין המעבר לתעודת זהות חכמה לבין המאגר. על השאלה השיב גון קמני, ראש הרשות לניהול מאגר ביומטרי במשרד הפנים, כי "הנחת העבודה שכל מאגר סופו להיפרץ היא לחלוטין לא נכונה. הרעיון באבטחת מידע הוא להגיע לרמה כזו של אבטחה, שלפורץ הפוטנציאלי לא שווה להשקיע כדי לנסות לפרוץ אותו".

קמני ציין, כי "קשה מאוד לזייף תיעוד חכם. אנחנו יודעים ממספרים שמגיעים מהמשטרה והשב"כ על מאות אלפים של תעודות מזויפות שעושים בהן שימוש פלילי, שימוש לצורך עבריינות כלכלית, ועוד". לדבריו, אנשים שכיום משתמשים בתעודות זהות מזויפות, ימצאו דרך חדשה להשיג תיעוד מזויף. הם יפנו לעובד רשות אוכלוסין וישחדו אותו. "זו בדיוק הסיבה שצריך בסיס נתונים מרכזי, מאגר ביומטרי. במצב הקיים כיום, שיש תעודות זהות כפולות או שיש תיעוד חדש בלי מאגר, אין דבר שמונע ממני, על בסיס הנתונים שדלפו ובהינתן שוחד לחוקר, ללמוד את כל הפרטים של אדם מסוים ולהזדהות בשמו. היכולת שלנו לתת מענה למצב שבו אדם בא עם תעודות זהות מזויפות, היא רק באמצעות המערכות הביומטריות שעושות השוואת נתונים – המערכת תבדוק האם קיים מישהו אחר שרשום במערכת עם אותה תעודה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוגב

    רק פייגלין יושיע את עם ישראל פייגלין ראש הממשלה הבא

  2. יובל

    לשלוח את מר. גון קמני ללמוד מחשבים?

אירועים קרובים