הפרלמנט האירופי דחה הסכם עולמי נגד פיראטיות

המתנגדים להסכם ACTA, שאוסר על הפרת זכויות יוצרים, רשמו ניצחון סוחף, לאחר ש-478 מחברי הפרלמנט האירופי התנגדו להצעת החוק, 39 תמכו בה ו-165 נמנעו ● נשיא הפרלמנט האירופי הדגיש בתום ההצבעה, כי המחוקקים אינם מתנגדים לשמירה על זכויות יוצרים, אלא להסכם ACTA ● ההערכות הן שדחיית ההסכם על ידי אירופה עתידה להקשות על הדיונים בהסכמים לסחר חופשי, מאחר שסין ישתמשו בה לדחיית יוזמות נוספות שקשורות בהסכמים אלה

הפרלמנט האירופי דחה אתמול (ד') ברוב עצום הסכם עולמי נגד הפרה של זכויות יוצרים. בכך הוא העניק ניצחון למתנגדים להסכם, שחששו שהחוק יוביל לתביעות נגד מי שישתפו סרטים ושירים באינטרנט.

ההצבעה בפרלמנט האירופי הייתה שיאו של מאבק בן שנתיים בין המחוקקים שתמכו בהסכם, שמכונה ACTA (ר"ת Anti-Counterfeiting Trade Agreement) לבין המתנגדים, רובם צעירים שנולדו לעידן הדיגיטלי. 478 חברי פרלמנט התנגדו להצעת החוק, 39 תמכו בה ו-165 נמנעו. כעת ייערכו בנציבות האירופית דיונים בניסיון לנסח הצעת חוק חדשה בעניין.

נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, הדגיש בתום ההצבעה, כי המחוקקים אינם מתנגדים לשמירה על זכויות יוצרים, אלא להסכם ACTA. זאת, לדבריו, מאחר שחוק זה מותיר מקום רב מדי לניצול לרעה של החוק ומעלה חששות בדבר "ההשלכות על הפרטיות, זכויות הפרט של הצרכנים, החדשנות והזרימה החופשית של המידע".

עשרות אלפי פעילים הפגינו בפברואר ברחבי אירופה נגד ההסכם וטענו שהוא יפגע בחופש ויאפשר לגורמים רשמיים לעקוב אחר הפעילות באינטרנט. כ-2.5 מיליון בני אדם חתמו על עצומה נגד ACTA.

ההסכם גובש בתום דיונים שנמשכו ארבע שנים. שותפות סחר רבות של אירופה כבר חתמו כבר עליו, בהן ארצות הברית, קנדה ויפן. הדחייה של ACTA אף מעלה ספקות לגבי עתידו של ההסכם, שכדי שיוכל להשיג תוצאות חייבים לפעול לפיו בכל העולם, ועשויה להוביל לחוק נפרד לשמירה על זכויות יוצרים, שיחול רק באירופה. בכירים באיחוד האירופי העלו חשש מפני התנגדות דומה לרפורמה המתוכננת בחוק הישן לזכויות יוצרים, שמכונה IPRED. דיונים ברפורמה אמורים להיערך בהמשך השנה.

"רבים מבין המפגינים נגד הסכם ACTA מתכוונים להפגין גם נגד רפורמת IPRED", אמרה מרייט האשה, חברה בפרלמנט האירופי מהולנד. "איננו מעוניינים שתיווצר בציבור אווירה שלילית נגד הנציבות האירופית בשל הניסיונות לשמור על זכויות יוצרים".

לפני ההצבעה אמר קרל דה גוכט, נציב הסחר באיחוד האירופי, כי "הצבעה נגד הסכם ACTA תפגע ביכולת להגן על הקניין הרוחני ברחבי העולם".

ההערכות הן שדחיית ההסכם על ידי אירופה עתידה להקשות על הדיונים בהסכמים לסחר חופשי. גורמים שמשתתפים בדיונים על הסכמים אחלה חוששים שנציגי סין ישתמשו כעת בדחייה של ההסכם בפרלמנט האירופי כנימוק לדחייה של יוזמות נוספות – דבר שיחליש את מעמדם של גורמים מערביים בדיונים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים