יבמ בונה את מחשב-העל החזק בעולם

מחשב-העל החדש, IBM Blue Gene/Q, שזכה לכינוי "מירה" (Mira), יבצע חישובים בקצב של 10 פטה-פלופ - עוצמה הגדולה פי 20 מזו של מחשב-העל הקיים כיום ● הוא ישמש לתכנון סוללות לרכב חשמלי, חקר אקלים והתפתחות היקום ● חברת Cray עתידה להציע אף היא מחשב-על מהיר

המעבדה הלאומית Argonne של משרד האנרגיה האמריקני, שממוקמת סמוך לשיקגו, תשתמש בדור חדש של מחשב-העל Blue Gene של יבמ (IBM) בשורת תחומי מחקר, ובכללם תכנון סוללות יעילות במיוחד למכוניות חשמליות, ניתוח שינויי אקלים וחקר היקום. המחשב יגיע לשוק בשנה הבאה.

מחשב-העל החדש, IBM Blue Gene/Q, שזכה לכינוי "מירה" (Mira), יבצע חישובים בקצב של 10 פטה-פלופ – עוצמה הגדולה פי 20 ממחשב Blue Gene/P, המבצע כיום 500 טריליארד פעולות בשנייה.

המערכת תוכל לבצע בשנייה אחת של חישוב פעולות בכמות השקולה לזו שאותן היו מבצעים כל תושבי ארצות הברית אילו היו משלימים מבצע של פעולת חישוב אחת מדי שנייה – במשך כמעט שנה שלמה של עבודה רצופה סביב השעון.

המחשב, שכאמור – ייכנס לשימוש במהלך 2012, יעמיד לשירות החוקרים כלי חדש לבניית מודלים ולהרצת סימולציות מורכבות. לקראת הפעלת המחשב החדש בחרו מעבדות משרד האנרגיה של ארצות הברית ב-16 פרויקטים במגוון תחומים ובעיות, שיהיו הראשונים להתבסס על עוצמת העיבוד הזאת.

מיבמ נמסר, כי עם השלמת ההקמה וההפעלה המלאה, צפויה מערכת  "מירה" של הענק הכחול להיות מערכת המחשב החזקה ביותר בעולם. זאת, בזכות שילוב בין תכנון חדשני של שבבים למערכת יעילה לקירור במים, המאפשרת להריץ את המעבדים האלה במהירויות גבוהות יותר, ללא חשש להתחממות יתר.

ראשי המעבדה חוזים בנוסף, כי אפשר יהיה לשדרג את המחשב החדש לעוצמות עיבוד ברמות של אקסא-פלופ. אקסא-פלופ אחד הוא אלף פטה-פלופ, או מיליון טרה-פלופ.

רשימת 500 מחשבי העל המהירים ביותר, שתופיע בשנה הבאה, תכלול מערכות שמסוגלות לבצע חישובים בקצב מהיר עד פי שמונה ממחשבי העל המהירים ביותר כיום.

יבמ אינה החברה היחידה שמתכננת להציע מחשבים כה מהירים. מחברת Cray נמסר, כי היא ערוכה לספק מערכת בקצב של 10 פטה-פלופ ומנהלת מגעים בעניין עם המעבדה הלאומית אוק רידג', שבה משתמשים כיום במחשב על XE6 של Cray. עם זאת, העסקה עדיין לא סוכמה.

ג'ק דונגרה, מומחה מחשבים מאוניברסיטת טנסי שלקח חלק בתכנון הטכנולוגיה שמשמשת לבחינת המחשבים שברשימת 500 מחשבי העל המהירים ביותר, העריך, כי בשנה הבאה נראה מחשבי-על נוספים שיפעלו בקצב של 10 פטה-פלופ. "קצב ההתקדמות תואם לחוק מור, והמהירות מוכפלת מדי 18 חודשים, פחות או יותר", אמר דונגרה ל-InformationWeek האמריקני.

דונגרה צפה, כי עד 2017 יופיעו מערכות שיפעלו בקצב של 100 פטה-פלופ ומערכות בקצב של אקסא-פלופ (כלומר – 1,000 פטה-פלופ) יופיעו בין השנים 2018 עד 2020. "התפתחויות אלה תלויות, כמובן, במימון ובתקציבים", סייג. "מחשבים כאלה יופיעו רק אם יימצא המימון הנחוץ לפיתוחם".

מחשב-העל המהיר ביותר בעולם – Tianhe-1A – פועל כיום בסין, בקצב שעון של 2.57 פטה-פלופ. הוא הגיע לראש הרשימה הרבעונית של 500 מחשבי-העל המהירים ביותר, שפורסמה בנובמבר האחרון. מערכות יבמ המתוכננות להופיע בשנה הבאה מהירות ממנו בהרבה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים