בית המשפט הורה לגוגל להסגיר זהות של אדם שהשמיץ אישה באינטרנט

בכך נענה בית המשפט לבקשתה של יועצת עסקית ודוגמנית לשעבר, שסרטון שכלל הערות פוגעניות כלפיה הועלה ליו-טיוב ● פרנקלין ועורכת דינה ציינו, כי ההשמצות עלולות לפגוע בקריירה שלה ● היא הביעה תקווה שההחלטה במקרה שלה תסייע גם לאחרים שמתמודדים עם בעיות דומות ● גוגל סירבה להגיב, בטענה לשמירה על הפרטיות

קרלה פרנקלין, יועצת עסקית ודוגמנית לשעבר מניו-יורק, שביקשה לדעת מי מפרסם אודותיה השמצות אנונימיות באינטרנט, פנתה לבית המשפט – וזה הורה לגוגל (Google) להסגיר את זהות המשמיץ, או המשמיצים.

בפסק הדין, שניתן בשבוע שעבר, הורה בית המשפט לגוגל לספק לפרנקלין בתוך מספר שבועות את הזהות ופרטי הקשר של האדם, או האנשים, שפרסמו אודותיה תגובות משפילות וסרטונים פוגעניים, החל מהשנה שעברה. לטענת פרנקלין, בסרטונים שפורסמו ביו-טיוב (YouTube) שבבעלות גוגל, הופיעו קטעים מסרט סטודנטים תמים שבו השתתפה לפני מספר שנים, והערות בעלות אופי מיני שנועדו להשמיץ אותה ברשת. היא ועורכת דינה ציינו, כי ההשמצות עלולות לפגוע בקריירה שלה.

לפני שהחלה לשמש כיועצת לארגונים שפועלים שלא למטרות רווח עסקה פרנקלין בדוגמנות ומשחק. הסרטונים שפורסמו צולמו במהלך לימודיה לתואר שני בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת קולומביה. בהודעה שפרסמה בבלוג בחודש האחרון ציינה פרנקלין, כי היא מאמינה שהיא יודעת מי אחראי להשמצות, אך החליטה לפנות לבית המשפט כדי לקבל ראיות מוצקות, שעשויות להוביל לצעדים משפטיים נוספים. אוניברסיטת קולומביה עצמה אינה צד לתביעה.

פרנקלין הביעה תקווה שההחלטה במקרה שלה תסייע גם לאחרים שמתמודדים עם בעיות דומות. "רשת האינטרנט אינה יכולה לשמש גן עדן בטוח למשמיצים ומטרידים", אמרה. גוגל סירבה, לעומת זאת,  להגיב, בטענה שהיא לא מתייחסת למקרים פרטיים, על מנת לשמור על הפרטיות. עם זאת, היא הבהירה, כי תפעל בהתאם לכל החוקים הישימים.

"התיקון הראשון לחוקה מעניק את הזכות להתבטא באופן אנונימי, אך לאיש אין זכות להפר את החוק", אמר בנט ג'י. קלי, עורך דין מסנטה מוניקה שבקליפורניה, מומחה משפטי לאינטרנט. "אנשים חושבים שהם יכולים לעשות באינטרנט ככל העולה על רוחם, אך החוק חל הן ברשת והן מחוץ לה".

ובכל זאת, אכיפת החוק עשויה להתגלות כאתגר לא פשוט. בחלק ממדינות ארצות הברית התקבלו חוקים שאוסרים על השמצות והטרדות באינטרנט, אולם קשה להתחקות אחר המשמיצים שיכולים בקלות להחליף את הכינוי שלהם ברשת, מה גם שהם עשויים להגיע מאזורי שיפוט אחרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים