אופרה עוקף את הצנזורה בקזחסטן – והפך לדפדפן הפופולרי במדינה

רכיב שנועד להביא לגלישה מהירה יותר ברשת גורם לכך שהדפדפן מקבל ומעביר דפי ווב מכווצים דרך שרת שנמצא מחוץ לקזחסטן ● כך, יכולים הגולשים במדינה לצפות בתכנים "אסורים", בהם בלוגים שמביעים ביקורת על שלטונו של הנשיא ● נתח השוק של אופרה בקזחסטן מגיע ל-32% - יותר מאלה של אינטרנט אקספלורר, כרום וספארי

דפדפן אופרה

אופרה (Opera) הפך לדפדפן הפופולרי ביותר בקזחסטן, לאחר שהגולשים גילו, כי אפשר לעקוף באמצעותו את הצנזורה המוטלת במדינה על האינטרנט. זאת, מאחר שרכיב שנועד להביא לגלישה מהירה יותר גורם לכך שהדפדפן מקבל ומעביר דפי ווב מכווצים דרך שרת שנמצא מחוץ לקזחסטן.

על פי נתונים של של חברת המחקר StatCounter, נתח השוק של הדפדפן הנורווגי ברפובליקה הסובייטית לשעבר עומד בימים אלה על 32%. הוא עקף את אינטרנט אקספלורר (Internet Explorer) של מיקרוסופט (Microsoft), כרום (Chrome) של גוגל (Google) וספארי (Safari) של אפל (Apple). מאופרה נמסר, כי הדפדפן צמח בשנה האחרונה בקזחסטן בשיעור של 60%.

קזחסטן היא אמנם דמוקרטית יחסית לשאר מדינות מרכז אסיה, אולם המצב בה רחוק מלהיות מושלם. הקהילה הבינלאומית וארגונים לא ממשלתיים מעלים האשמות קשות על הפרת זכויות אדם מצד השלטון, שבראשו עומד כבר שני עשורים נורסולטן נזרבייב. התקשורת המקומית מוחזקת על ידי קרוביו של הנשיא, והם מגבילים את זמן המרקע שניתן למתנגדיו.

חוק שנחקק במדינה בשנה שעברה מאפשר לגורמי האכיפה לחסום גישה לאתרים שנקבע, כי הם "לא חוקיים", דוגמת Livejournal.com ו-Blogger.com של גוגל, שמאכסנים כמה מהבלוגים הפופולריים במדינה. כותבי הבלוגים הללו מתנגדים לשלטונו של הנשיא נזרבייב, שכאמור – אינו רגיל במתיחת ביקורת כלפיו בשאר אמצעי התקשורת. כך, 3.2 מיליוני הגולשים בקזחסטן לא יכולים לגלוש בהם, ולדעת ארגוני זכויות אדם, מדובר בצנזורה של הרשת.

המהדורה החדשה של אופרה, שיצאה בשנה שעברה, מאפשרת לצפות בתכנים האסורים על ידי שימוש ברכיב Opera Turbo, שבמקור נועד להאצת מהירות הגלישה. קזחסטן מדורגת כאחת מעשר המדינות בעולם שבהן השימוש ברכיב זה הוא הנפוץ ביותר.

יצוין, כי למרות זאת, אופרה לא מפרסמת את דבר קיומו של רכיב ה"אנטי-צנזורה", היא אף סירבה להגיב על יכולות עקיפת הצנזורה של הדפדפן שפיתחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים