STKI: ה-IT בישראל יגדל השנה ב-12.6% ל-4.5 מיליארד דולרים

המכנה המשותף לרוב המגזרים - עליה בהיקף הפעילות ● HP ניצבת בראש טבלת חברות התוכנה, החומרה והשירותים ● מטריקס - בראש חברות האינטגרציה ושירותי התוכנה ● ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI: "מכרז בתי התוכנה הממשלתי יזעזע את השוק ויביא לצמצום רווחי הספקיות" ● למרות האופטימיות: שוק החומרה ספג מכה קשה ב-2009 ● וגם: הצמיחה תימשך בשנתיים הבאות

שוק המיחשוב הארגוני בישראל צפוי לצמוח השנה ב-12.6%, ולהגיע להיקף של 4.575 מיליארד דולרים – כך על פי התחזית השנתית של חברת המחקר והייעוץ STKI. התחזית הוצגה היום (ג') לפני שעה קלה בכנס השנתי של החברה, שנערך במרכז הכנסים אווניו שבקריית שדה התעופה. על פי הנתונים, שיעור הצמיחה של ה-IT המקומי השנה דומה לשיעור הצמצום של השוק ב-2009, שעמד על 12.53%. למרות זאת, היקף השוק השנה יהיה נמוך במעט (70 מיליון דולרים) מזה של 2008, אז הוא עמד על 4.645 מיליארד דולרים.

הצמיחה, כך מעריכה חברת המחקר, צפויה להימשך גם בשנתיים הבאות – ב-2011 בשיעור של 9.46% וב-2012 בשיעור של 9.25%, ולהגיע להיקף שוק של 5 ו-5.47 מיליארד דולרים בהתאמה. שיעור הצמיחה השנה, מציינת STKI, בא לידי ביטוי בכל תחומי העיסוק של ענף ה-IT בישראל – חומרה, תוכנה, יישומים, אינטגרציה, מיקור-חוץ ועוד. אולם, לדברי ד"ר ג'ימי שוורצקוף – מנכ"ל STKI, תמהיל הצמיחה השתנה. כך, העריך, הצמיחה בעולמות החומרה והתוכנה תמשיך להיות צנועה, ואילו הצמיחה בעולם השירותים תהיה רבה יותר.

מבחינת פילוח המגזרים בשוק, הרי שהמגזר הציבורי – הכולל את תחומי הממשלה, החינוך והרפואה, יהווה השנה 15.74% מסך פעילות שוק ה-IT – נתון המהווה גידול של 1.74% לעומת 2009. ההוצאה הצפויה במגזר זה תעמוד על 720 מיליון דולרים. המגזר הציבורי הוא השני בגודלו ב-IT בארץ. המגזר הפיננסי, שהוא הגדול במגזרי פעילות ה-IT – והכולל את הבנקים וחברות האשראי והביטוח, יהווה 29.29% משוק ה-IT, ירידה של 0.71% לעומת שנת 2009. הוא יעמוד על 1.34 מיליארד דולרים.

שלישי בנפח פעילותו הוא מגזר ההיי-טק והטלקום, שיעמוד השנה על 14.21% מכלל שוק ה-IT המקומי – גידול של 2.21% לעומת 2009. הוא יעמוד על 650 מיליון דולרים. רביעי בגודלו הוא מגזר התשתיות והתחבורה, שיעמוד השנה על 12.68%, ירידה של 2.32% לעומת שנה שעברה. הוא יעמוד על 580 מיליון דולרים. פעילות ה-IT במגזר אבטחת המידע והמגזר הביטחוני תהווה 10.71% מכלל פעילות ה-IT – ירידה של 1.29% לעומת היקף הפעילות במגזרים אלה ב-2009. מגזר אבטחת המידע והמגזר הביטחוני יוציאו השנה 490 מיליון דולרים. שאר פעילות ה-IT בארץ, העומדת על כשישית מהיקף הפעילות הכולל, היא בתחומי הייצור, הקמעונאות וה-SMB ויושקעו בה קרוב ל-800 מיליון דולרים.

הדירוג השנתי

גולת הכותרת בהרצאתו של שוורצקוף, כמדי שנה, הייתה דירוג החברות הספקיות בארץ, לפי מדדים שונים. גם השנה החליטה STKI לפלח את הדירוגים לכמה תתי-ענפים, בגלל מורכבות הענף, והרצון לתת ביטוי נאמן יותר למה שקורה בשוק. המחקר התבסס על ראיונות עם מנמ"רים וספקים בשוק ה-IT, כשהדירוג נעשה בשקלול של מחזורי מכירות של הספקיות, עם "מודעות נתפסת" (Mind Share) – מדד שמציין את כמות הלקוחות החושבים על המוצר או השירות של הספק, ברגע שהם חושבים על מוצר או שירות באותה קטגוריה.

בטבלה המדרגת את ספקיות ה-IT הגדולות, המוכרות תוכנה, וגם חומרה וגם שירותים, ניצבת במקום הראשון HP – זו השנה השניה ברציפות. לאחריה מדורגות מלם-תים, יבמ (IBM), מטריקס, טלדור, נס טכנולוגיות, One1, מיקרוסופט (Microsoft) ובינת.

הדירוג המעניין ביותר הוא זה של חברות האינטגרציה, "ספקיות שירותי ערך מוסף", שם התחרות בין החברות בשוק גדולה מאוד. בראש הטבלה, לפי STKI, ניצבת מטריקס, ולאחריה בסדר הבא: מלם-תים, יבמ, נס ישראל, HP, טלדור, One1, אמן ויעל. עשר החברות הראשונות בתחום "שירותי ערך מוסף" (אינטגרציה) חולשות על 65% מהפעילות בשוק, ואילו יותר מ-100 חברות אוחזות בשליש השוק הנותר. שוק האינטגרציה המקומי חווה ירידה של 9.29% בהיקף הפעילות שלו ב-2009 ועמד אשתקד על 2.295 מיליארד דולרים. השנה הוא צפוי לחוות צמיחה של 15.16% ולהגיע להיקף פעילות של 2.643 מיליארד דולרים.

חומרה

שוק החומרה כולו צפוי לעלות השנה ב-5.07%, על פי תחזית STKI, ולעמוד על 1.099 מיליארד דולרים. בראש מצעד החברות הפועלות בשוק זה ניצבת HP, ולאחריה מלם-תים, יבמ, סיסקו (Cisco), בינת, הראל ודל (Dell). שוק החומרה כולל מכירות של שרתים, תחנות קצה, מערכי אחסון, תקשורת והדפסה.

לאחר ירידה חדה שהייתה בשוק השרתים ב-2009, שוק זה צפוי לעלות השנה בשיעור צנוע של 1.91% ולעמוד על היקף פעילות של 267 מיליוני דולרים. הסיבה לגידול נמוך זה היא בין היתר, כי ארגונים לא ממהרים לרכוש ציוד חדש, ומעדיפים למקסם את ההשקעה בשרתים הקיימים.

נתון לא מפתיע במחקר של STKI הוא ששוק האיחסון השנה יחזור לצמיחה, לאחר שחווה ירידה של מעט יותר מ-10% בשנה החולפת. היקף שוק האחסון המקומי יעמוד השנה על 147 מיליון דולרים, גידול של 13.08% לעומת אשתקד. שוק האחסון בדיסקים מהווה את רוב התחום – 135 מיליון דולרים, ואילו האחסון בקלטות מהווה את מיעוטו – 12 מיליון דולרים. בראש טבלת המכירות לתחום האחסון נמצאת EMC, ולאחריה בסדר יורד, נט-אפ (NetApp), יבמ, HDS (היטאצ'י דטה-סיסטמס), HP ודל. עשר האינטגרטוריות המובילות בעולם האחסון המקומי הן EMC, מלם-תים, נט-אפ, יבמ, אנקור, HDS (היטאצ'י דטה-סיסטמס), HP, גלאסהאוס (Glasshouse) ישראל, א.מ.ת מיחשוב ו-One1.

עולם המדפסות וניהול ההדפסה הארגוני בישראל צפוי לחוות השנה ירידה של 1.36% ולעמוד על 145 מיליון דולרים. HP מובילה בתחום זה, ולאחריה בסדר יורד, זירוקס (Xerox), לקסמרק (Lexmark) וסמסונג (Samsung).

תחום ה-IT הירוק יזכה לעדנה השנה, לאחר שחווה ירידה של 16.67% ב-2009, הוא צפוי לצמוח השנה ב-40% ולעמוד על היקף פעילות של 35 מיליוני דולרים. בראש תחום זה מדורגת בראש אלכסנדר שניידר ולאחריה ריטאל, HP, יבמ ובינת.

עולם מוצרי התוכנה צפוי לחוות צמיחה של 15.37%, ולעמוד על היקף פעילות של 833 מיליוני דולרים. זאת, לאחר ירידה שחלה בתחום זה בשנה שעברה, של 14.05%. בראש ספקיות התוכנה, ניצבת כצפוי, מיקרוסופט, ולאחריה, בסדר יורד, יבמ, אורקל (Oracle) וסאפ (SAP). מטריקס ניצבת במקום החמישי, בשל פעילותה, בין השאר, עם ביזנס אובג'קטס-סאפ, BMC, קומפיווור (Compuware) ורד-האט (Red Hat). שישית בשוק התוכנה המקומי היא CA, ולאחריה ניצבת קבוצת אמן, בשל פעילותה עם אינפורמטיקה (Informatica) וסיטריקס (Citrix).  סימנטק (Symantec) שמינית, וצ'ק פוינט (Checkpoint) תשיעית. סוגרת את העשיריה הראשונה בעולם התוכנה בשוק הישראלי היא טלדור, בין השאר בשל פעילותה בעולם ה-CRM וה-BI עם פתרונות סיבל (Siebel) מבית אורקל.

ERP

2009 לא היתה שנה טובה לשוק ה-ERP והיישומים העסקיים בכלל – התחום ירד אשתקד ב-26.29%. השנה צפוי לשוב הצבע ללחיי ספקיות ואינטגרטוריות של ה-ERP וה-CRM, כשהתחום צפוי לצמוח ב-27.13% ולהגיע ל-164 מיליוני דולרים. את תחום ה-ERP בשוק המקומי מובילה סאפ, ולאחריה – אורקל. בראש שוק ה-CRM והקול סנטר ניצבת אורקל, ולאחריה – מיקרוסופט.

ענף בדיקות התוכנה, קובעים אנשי STKI, יצמח השנה ב-15% ויגלגל שוק בהיקף 23 מיליוני דולרים. בראש הפעילות בשוק המקומי ניצבת HP, ולאחריה – יבמ, מטריקס, קבוצת אמן וקבוצת טופ. שוק בדיקות האיכות צפוי לחוות השנה גידול של 13.95% ולעמוד על 245 מיליוני דולרים. את התחום מובילה מטריקס, ולאחריה, מלם-תים, נס, טסנת וטסקום.

שוק ההדרכה וההטמעה המקומי, על פי STKI, יחווה צמיחה של 5.56% השנה ויעמוד על 95 מיליוני דולרים. זאת לאחר ירידה של 10% ב-2009. כל הכוכבות המוכרות בתחום ימשיכו לעשות עסקים: מטריקס (ג'ון ברייס הדרכה) בראש, ולאחריה, נס, מלם-תים, אלעד מערכות, טלדור, One1, קבוצת יאנה, נטווייז והחברה לאוטומציה.

"תשלום" על 2007 ו-2008

בהתייחסו לנתוני המחקר, אמר ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, בראיון לאנשים ומחשבים, כי "בשנת 2007 הייתה בענף ה-IT המקומי 'חגיגה' בתכנון ובהשקעות. ה-'תשלום' על 2007 היה בקיצוצים שהחלו ב-2008 ונמשכו במלוא עוזם ב-2009. בממוצע, יש כמעט פער של 20% בין תקציבי ה-IT ב-2007 לבין אלו של 2009".

ה-"מכה" של 2009, אמר, הייתה בעולם החומרה. השנה, צופה שוורצקוף, "המכה תבוא בשל מכרז בתי התוכנה הממשלתי. המכרז צפוי להשפיע באופן משמעותי על שוק המיחשוב בארץ ועל אופן פעולתן של הספקיות, בין אם הן תזכינה בו ובין אם לאו. הוא יביא לכך שהזוכות בו ירוויחו עשרות אחוזים פחות על כל עובד שיועסק במסגרתו. בסופו של דבר, זה ידחוף את בתי התוכנה לפעול יותר בעולם ביצוע והטמעת פרויקטים, ופחות בהעסקת 'גולגלות'. הוא יעורר טלטלה בקרב ספקיות המיחשוב המקומי".

בהיבט הפילוח הפנימי של ה-IT, אמר ד"ר שוורצקוף, כי "המאפיין את 2009 הייתה המכה שספגו ספקיות החומרה, כיוון שארגונים עיכבו ככל הניתן רכישת ציוד בתחום. לכן, השנה צפויה דרישה גדולה לחומרה. אלא שבשל ירידת המחירים בתחום, הצמיחה בהיבט הרווח תהיה מעטה". עוד ציין שוורצקוף, כי ארגונים ירכשו תוכנות חדשות, ויערכו פרויקטים רבים. לדבריו, תחומי הפעילות המובילים בהם ארגונים יניעו השנה פרויקטים, יהיו בתחום המובייל, ה-BI והם גם יחלו בהחלפת מערכות הליבה הישנות שלהם.

הוא הוסיף שכיוון שמגזרי הממשלה, הביטחון והפיננסים מהווים 65% מהיקף השוק הכולל, וכיוון שמגזרים אלה כבר דיווחו על כיווני פעילותן, הרי שאלה יניעו את כלל השוק לקראת הצמיחה הצפויה השנה. "ההתאוששות של הענף שלנו תהיה מהירה יחסית", סיכם מנכ"ל STKI, "כיוון שהענף יתמוך ביציאה מהמשבר של המשק כולו. כל פרויקט IT נבחן כיום במדדי עלות, רמת סיכון, והחשוב ביותר – החזר השקעה מהיר מאוד. פרויקטים המביאים להתייעלות ולחיסכון בעלויות – מקבלים קדימות".

תגובות

בתגובה לדירוג של אמר יהושע בקולה, מנכ"ל HP ישראל כי "אנו גאים בבחירה ב-HP למובילה בתחום זה בישראל, זו השנה השנייה ברציפות. התמקדנו ביצירת חוויה טכנולוגית פשוטה עבור מיליארד לקוחותינו בעולם ובישראל – מהארגונים הגדולים ביותר ועד לצרכנים הפרטיים. האסטרטגיה שלנו נשענת על חדשנות ובאה לביטוי בכל תחומי הפעילות שלנו. עובדי HP ישראל ואני בכללם, פועלים כל העת מתוך מחויבות לסייע ללקוחותינו לנהל, להניע ולשנות את הסביבה הטכנולוגית שלהם – ובכך לאפשר להם להוביל ולהשיג תוצאות עסקיות טובות יותר".

גילי רון, סמנכ"לית השיווק ושיתופי הפעולה של מטריקס, אמרה כי "אנו גאים לזכות זו הפעם הרביעית ברציפות בקטגוריה החשובה ביותר בשוק ה-IT. לקוחותינו והשוק מודדים אותנו על פתרונות, שירותים וערך מוסף ושם אנו נבחנים. החטיבות העסקיות, הרוחביות, ומרכזי ההתמחות שלנו – מספקים ללקוחותינו פתרונות ממוקדים לצרכים שלהם, כלים, ידע וניסיון במטרה לנהל פרויקטים מוצלחים ולעמוד ביעדים העסקיים. מגזר שירותי התוכנה, המהווה חלק משמעותי מעסקי הליבה שלנו, תרם את התרומה המשמעותית ביותר להכנסות ולרווח שהשתקפו בדו"חות שפרסמנו השבוע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים