בצעד מפתיע: הממשל האמריקני מתיר יצוא טלפונים חכמים לאיראן

שבוע לפני הבחירות הכלליות ברפובליקה האסלאמית, הממשל האמריקני מפרסם תקנות חדשות המקלות באופן משמעותי את ייצוא הסמארטפונים ותוכנות רלוונטיות ● על פי גורמים אמריקניים, המהלך נועד לאפשר לפוליטיקאים באיראן חופש דיבור ותנועה לקראת הבחירות ולמנוע מהשלטונות כל אפשרות להצר את צעדיהם – אם כי עדיין קיימת "רשימה שחורה"

משרד האוצר האמריקני פירסם תקנות חדשות שמשמעותן הקלה משמעותית ביצוא טלפונים חכמים ותוכנות רלוונטיות לאיראן, כך נחשף במהלך סוף השבוע האחרון. הצעד עורר פליאה במיוחד לאור העיתוי שלו – שבוע לפני הבחירות הכלליות באיראן. על פי גורמים אמריקניים, המהלך נועד לאפשר לפוליטיקאים באיראן חופש דיבור ותנועה לקראת הבחירות ולמנוע מהשלטונות כל אפשרות להצר את צעדיהם. כתוצאה מכך, למשל, אפל (Apple) תוכל לייצא את ה-iPhone שלה לשוק האיראני בפעם הראשונה.

"תושבי איראן צריכים להיות בעלי יכולת לתקשר ולהיות נגישים לכל סוג של מידע, מבלי שיהיו נתונים למעקב ופיקוח על ידי שלטונות המדינה", נמסר ממשרד האוצר האמריקני. עם זאת, גורמי ממשל דיווחו כי הם יקפידו שהטלפונים לא יגיעו לידי אנשים שכלולים "ברשימה השחורה" – בהם מוסדות וגורמים ספצפיים באיראן – עליהם חלים הגבלות על ייצוא ומכירה.

איגוד התקשורת האיראני, שמחזיק בשלוחה בארה"ב, מברך את המהלך. "זהו ללא ספק צעד חשוב ובונה אמון", אמר ג'אמאל אדבי, אחד ממנהלי הארגון. "הסנקציות האלו היו דוגמה מצויינת להענשה קולקטיבית של אוכלוסיה אזרחית, וכעת זה יסייע להם מאוד".

בשנים האחרונות חנויות אפל בארה"ב מסרבות באופן קבוע למכור טלפונים לאיראנים, בנימוק של רגולציה ואיסור מוחלט של השלטונות. עתה, עם התרת הרסן, נראה כי השימוש במכשירי המובייל וברשתות החברתיות יגברו לקראת הבחירות הקרובות – המשך ישיר למה שהתרחש ברפובליקה האסלאמית בבחירות 2009.

ההחלטה מגיעה לאחר מספר שנים בהן מנסה השלטון האמריקני להילחם ולהצר את צעדי איראן באמצעות סנקציות כלכליות, במסגרת המאבק נגד התחמשותה של הרפובליקה האסלאמית בנשק גרעיני. הסנקציות נועדו להילחם, בין היתר, בחברות ההיי-טק המסייעות לשלטונות, ולא רק באיראן עצמה.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Dee

    אני ממש מזועזעת- לא משבירת הסנקציות הכלכליות אלא מהאפשרויות הטכנולוגיות, שארה"ב תספק לכל מי שמעוניין לעשות פעולות-טירור נגדה ונגד כל אחד אחר, כולל אותנו. המרובעות האמריקנית של "לשמור על הדמוקרטיה", (שבארה"ב קיימת על הנייר בלבד- חייתי שם יותר מעשרים שנה), גובלת ממש בטמטום, כאשר זה נוגע לביטחון!!!

אירועים קרובים