איגוד התקשורת העולמי החליט: ממשלות יוכלו לחסום את הגישה לאינטרנט

נכשלו המגעים שהתקיימו במסגרת הוועידה של איגוד התקשורת העולמי בין גוש המדינות בראשות רוסיה, שביקשו לקבל החלטה לפיה השליטה על האינטרנט לידי ממשלות, לגוש בראשות ארצות הברית, שביקש לשמור על הרשת חופשית ● לאור זאת, הובאה הצעת ההחלטה הרוסית להצבעה - ועברה ברוב גדול ● באיגוד האינטרנט הישראלי מביעים צער על ההחלטה וגורסים ש-"הוועידה גזרה את גורלה של רשת האינטרנט, שלא תישאר כפי שאנחנו מכירים אותה כיום עוד זמן רב"

המאמצים שהתקיימו במסגרת הוועידה של איגוד התקשורת העולמי (ITU) של האו"ם להגיע לפשרה בסוגיה האם ממשלות יוכלו לפקח על האינטרנט נכשלו. במקום זאת, קיבלו החברות באיגוד את הצעתו של גוש המדינות בראשות רוסיה, שלפיה ממשלות תוכלנה לחסום את הגלישה באינטרנט.

הוועידה התכנסה בדובאי על מנת לשנות את אמנת האינטרנט, שלא עודכנה מאז 1988. לקראת סיומה ביום ו' האחרון הצביעו 89 מדינות בעד העברת השליטה על האינטרנט לידי הממשלות, בעוד שרק 55 מדינות הצביעו נגד וביקשו להשאיר את השליטה בידי הציבור ובעלי עניין נייטרליים.

עם זאת, שניות לאחר שמזכ"ל האיגוד, חמדון טורה, הכריז שהכללים החדשים אושרו ברוב, הודיעה ארצות הברית, כי לא תחתום עליהם. לסירובם של האמריקנים הצטרפו מיד 20 מדינות, בהן אוסטרליה, קנדה, קוסטה ריקה ומדינות שונות באירופה, בכלל זה הולנד, שוודיה ופולין.

משמעות הכללים שאושרו הינה שהשליטה על האינטרנט תועבר מידי הציבור וגופים הפועלים במתווה של בעלי עניין רבים (Multi stakeholders) לידי ממשלות, מה שיאפשר להן לשלוט על האינטרנט, ובכלל זה לחסום ולצנזר תכנים. ארצות הברית טענה, כי בכך שלא חתמה על הכללים, אין היא מחויבת להם אלא לכללים הישנים, מ-1988.

טורה לא התרשם מסירובן של המדינות בראשות ארצות הברית לתחום על הכללים החדשים ויצא בהצהרה לפיה הכללים הללו הם הצלחה. "אני שבע רצון מכך שהוועידה הגיעה לסיום מוצלח", אמר. לדבריו, הכללים החדשים והשינויים בתקנות הטלקום הבינלאומיות (ITRs) "הציגו הגנות חדשות עבור ציבור הצרכנים ברחבי העולם ויעזרו לעוד מיליארדים להפוך למקוונים".

איגוד האינטרנט הישראלי הגיב על ההחלטה בציינו ש-"הוועידה הסתיימה בדרך הגרועה ביותר שהייתה יכולה להסתיים. את הנזק שנגרם נרגיש, ככל הנראה, בשנים הקרובות בחקיקות בכל רחבי העולם. הוועידה גזרה את גורלה של רשת האינטרנט. אין ספק שהאינטרנט כפי שאנחנו מכירים כיום לא יישאר כך עוד זמן רב".

"עקבנו בדאגה אחר המתרחש במהלך הוועידה בדובאי, תוך תקווה לתוצאה מוצלחת, לפיה תתקבלנה בוועידה הסכמות שיאפשרו צמיחה, חדשנות ושיתופי פעולה בינלאומיים", נמסר בהודעת האיגוד. "אחד הנושאים שהיו צריכים לרדת מסדר היום של הוועידה הוא ההתייחסות להגבלות תוכן ברשת, שעלולות להביא לפגיעה מיידית בחופש האינטרנט. למרות זאת, הוועידה ננעלה באישור הכללים המעבירים את השליטה על האינטרנט לידיהן של ממשלות. ההצעה שהוצעה על ידי סוריה, רוסיה ועוד התקבלה, באופן לא מפתיע אך מאכזב, ואושרה על ידי הוועידה".

עו"ד מי-טל גרייבר שורץ, סמנכ"לית קשרי ממשל ומשפט באיגוד האינטרנט הישראלי, אמרה ש-"העובדה ש-89 מדינות הצביעו בעד כללים המאפשרים לממשלות להסיר תכנים מסוימים מהרשת מעידה על מגמה בעייתית, שמצירה את החופש באינטרנט. תוצאות אלה מדגישות את החובה של ישראל, כחלק ממדינות המערב הדמוקרטיות, לא לשקוט ולהמשיך להיאבק למען שמירת האינטרנט חופשי ופתוח לטובת כלל הציבור. איגוד האינטרנט ימשיך לעמול על שמירת האינטרנט בידי בעלי עניין, תוך העדפה, ככל הניתן, של הסדרה עצמית על פני חקיקה ולמען המשך הצמיחה, החדשנות והפיתוח של הרשת".

עמדה מפתיעה של מצרים
יצוין, כי בדרך כלל מתקבלות ההחלטות במפגשים של סוכנויות של האו"ם, כפי שהייתה ועידה זו, בדרך של הסכמות משותפות, ורק במקרים קיצוניים מגיעים להצבעה, כמו שאירע הפעם.

אי ההסכמה הובילה לכך שעמדה מפתיעה שהציגה מצרים התהפכה, בסופו של דבר, על פיה.

המצרים הודיעו בתחילה שהם תומכים באינטרנט חופשי ובפיתוח הרשת והתפשטותה בקרב אזרחיה. הנציג המצרי לוועידה אף הדגיש, כי סינון תכנים וצנזורה לא צריכים להיעשות במסגרת ה-ITRs.

משקיפים ציינו, כי "עמדה מצרית זו מדגישה עוד יותר את העובדה שלא מדובר בקרב בין מזרח למערב ושהנושאים עליהם דנו במסגרת הועידה בדובאי מורכבים ביותר".

עם זאת, למרות העמדה האמורה והסתייגותה לאורך הוועידה, ברגע האמת הצביעה המשלחת המצרית בעד הכללים החדשים והצטרפה למדינות שתמכו בהעברת השליטה לממשלות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. YeshGo

    קבלו את הרשימה עם חלוקה לרעים ולטובים: http://yeshgo.com/itu/

אירועים קרובים