בינה עסקית כתומכת בהחלטות עסקיות

חלק שלישי ואחרון

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

בסקירות הקודמות (חלק ראשון | חלק שני) ראינו שחברות המחקר צופות שב-2012 תהיה צמיחה בשוק הבינה העסקית ושארגונים ימשיכו לפנות ל-BI ככלי חיוני ליצירת פעילות עסקית תועלתית. כמו כן, ראינו כיצד אפריקה-ישראל קידמה את התחום ברמה האסטרטגית של הקבוצה.

בחברת אופיסופט מעריכים, ששנת 2012 תהיה טובה לעסקי ה-BI. ההרגשה היא מעט מוזרה, אומר גדעון ישראלי – מנכ"ל משותף בחברה, "סוג של דה-ז'ה-וו בן כשלוש שנים. אנו מריחים מיתון ושפל כלכלי". לדבריו, חשוב לדעת כי בתוך חוסר הוודאות, ישנן חברות העוברות את התקופה הקשה עם מידע עדכני יותר, זמין, רחב ועמוק: "אלו החברות שהשקיעו במהלך שנות הגיאות והיציבות בבנייה ושדרוג של מערך ה-BI האסטרטגי והכלל ארגוני שלהן, בבחינת 'מי שטרח בערב שבת – אוכל בשבת'. אין הכוונה כאן דווקא לרכש של תוכנות וחומרות, אלא לבניית תכנית אב ואסטרטגיית BI כלל ארגונית ובהמשך לבניית מערך ה-BI השלם על בסיסן, כולל מחסן נתונים ארגוני, פורטל BI וכיוצא בזה".

ישראלי ממשיך ומפרט: "חברות אלו נמשלות לאותו רץ למרחקים ארוכים שנשאל לסוד הצלחתו וסיפר, כי הוא מתחיל לרוץ במלוא התנופה ולאחר מכן הולך ומגביר את הקצב. החברות מפעילות יישום ראשון, ולאור הפתרונות והמידע הניתן בהם, למדים המשתמשים על האפשרויות הגלומות במערכות, ומפתחים תיאבון וטעם בפתרונות נוספים. מדובר בשדרוג הארגון ועסקיו, למעשה בפרוייקט לשינוי ארגוני. כל הפוסל בהקשר הזה, במומו פסל, ועתה הוא נאלץ לחיות בחוסר ודאות רבה, כולל לגבי המידע שברשות המנהלים".

ישראלי טוען שבשנים האחרונות הם החלו לראות בגרות בתחום ה-BI ברוב הארגונים הגדולים אותם הם ליוו: "השאלה היא כבר מזמן לא האם אנחנו צריכים מידע עסקי. ההבנה שהמידע העסקי הוא לב הארגון והמניע המרכזי לפעילות עסקית מצליחה ותחרותית היא כבר הפנמה ישנה. נושא ה-BI, ללא ספק נמצא במקום אחר לחלוטין לעומת היכן שהיה. האיכויות פנטסטיות, המגוון רחב, החומרות, רבות עוצמה, מופיעים פתרונות מובייל, ענן, פתרונות חברתיים, האינטגרציה והחיבוריות נפלאות. האפשרויות הטכניות רבות מספור. ישראלי אומר שחלה התקדמות חשובה בראיית הארגונים את נושא ניהול ה-BI, כחלק מנושא ניהול המידע, כולל תקנונו ואיכותו.

בנוסף, הוא אומר, כי "נושא ה-BI עובר לעיתים קרובות שדרוג דרך ריכוז הניהול והסמכויות בגופי ה-IT המרכזיים, לאור השקעות מבוזרות רבות שלא קידמו את הארגונים. כמו כן, בשנים האחרונות, נכנס נושא ה-BI, ליותר תחומים – תפעוליים כמו גם אסטרטגיים, כאשר התקציבים היחסיים גדלים לעומת יתר התחומים המתוקצבים. השאלה היום היא, איך פתרון ה-BI הארגוני נותן מענה לדרישות רגולטיביות ועסקיות שמשתנות כל הזמן".

לדבריו, שנת 2011 היתה ללא ספק שנת ה-Agile BI בישראל. הרבה מאוד תקציבים הופנו כדי להפוך את ה-BI לגמיש יותר, מהיר יותר וזול יותר משמעותית לתחזוקה. בין נושאי ה-BI  שהתעסקו בהם בשנה האחרונה אפשר למנות:

1.    פרויקטי שדרוג, הקמה מחדש והסבה של מחסני נתונים ארגוניים, כדי שיוכלו לתת מענה לעשור הבא ויתנו מענה לגמישות וזמני התגובה הקיצוניים שהארגון דורש בהספקת תוצרי BI חדשים.

2.    סטנדרטיזציה מלאה של מערך ה-BI – כמעט בכל ארגון שבו יש BI ותיק אפשר למצוא ריבוי של כלים שאמורים לבצע אותו דבר. לפעמים זה נובע מיוזמה פרטית של יחידות עסקיות בארגון, ולפעמים מאיחוד גופים וחברות. למעשה, מדובר במהפיכה דומה לזו שארגונים ביצעו לפני עשור בהחלפת שלל המערכות התפעוליות בשכבת ERP אחת.

3.    BIG DATA – אם בעבר, פרויקטי BI התמקדו במידע סיכומי, בעיקר בגלל מגבלות טכנולוגיות, היום המצב שונה. טכנולוגית ה-BI המודרניות וארכיטקטורות מתקדמות של מחסני נתונים, הסירו את המגבלה הזאת ופתחו עולם חדש של יכולות. למעשה מחסן הנתונים המודרני, מכיל כל פריט מידע מובנה ולא מובנה אשר יכול לשרת את צרכי הארגון, בהיבט הניהולי והתפעולי.

לגבי השינויים שיעבור עולם ה-BI ב 2012, עקב ההתקדמות בתחומים כמו ענן, ישומי סלולר, רשתות חברתיות, ביג דאטה וכו' – אומר ישראלי, שעל סמך התרשמותם מתקציבי הארגונים, כל מה שראינו ב-2011 יכנס בהיקפים גדולים משמעותית ב-2012. ובנוסף, ציין, תקציבים רבים יופנו לתחומים הבאים:

1.    MDM – ניהול מרכזי של ישויות כגון ישות לקוח, מוצר, עובד, ספק וכו' – מתחיל לעבור משלב הדיבורים לשלב המעשים.

2.    Data Quality – תחום נוסף שחוזר להיות בפוקוס של הארגונים הגדולים הפעם בגישה הוליסטית הרבה יותר הן בהיקף התחומים המטופלים והן בהיבט של שימור לעורך זמן ולא כפרויקט טיוב חד פעמי.

3.    Social BI – הרעיון הוא לא להפוך את ה-BI לפייסבוק אלא שילוב של גישת השימוש בפייסבוק בפתרונות ה-BI. הרעיון שעומד מאחורי גישה זו הוא שמינוף מידע לידע מתבצע בעיקר דרך אינטראקציה בין הגורמים השונים בארגון על בסיס אותו מידע.

4.    BI פיננסי – התחום הוותיק הזה מתעורר. ארגונים רוצים לבצע החלפה או קונסולידציה של מערכות תקציב ובקרה מבוססות אקסלים או פתרונות ותיקים. שימוש ב-XBRL כגישת דיווח סטנדרטית מתחיל לתפוס תאוצה בגופים הרגולטיביים ויחלחל במהירות לגופים המדווחים ועוד.

5.    BI במובייל – יש פתרונות טכנולוגיים בשוק. ב-2012 יגבר הביקוש אצל הלקוחות, לראות את המידע בסלולר או בטבלט.

לגבי נושא הענן, אומר ישראלי, כי אין ספק שמדובר בבאז חם, אבל כדאי להכניס דברים לפרופורציה. בשלב זה עדיין לא מדובר על מהפיכה. בהיבט ה-BI ניתן לחלק את ההתייחסות לענן לשני מרכיבים:

א.    תשתיתית – היום שבו ניתן יהיה להשתמש בתשתיות BI בענן במקום בתשתיות פיזיות בארגון הולך וקרב. שוב לא מדובר במהפיכה אלא בעוד חלופה/אלטרנטיבה. המנמ"ר צריך להגיע להחלטה האם להשתמש בחלופה זו ובאיזה אופן היא חלק מאסטרטגיית ה IT.

ב.    הענן כמקור מידע, פה הענן פותח לנו עולם חדש, דרך גופים אשר יספקו מידע לארגון באופן שוטף דרך הענן. המידע ישולב דרך מערך ה-BI של הארגון באופן שוטף ואינטגרטיבי, עם המידע הארגוני. המחסום כרגע הוא רמת הבשלות הנמוכה של המידע הזמין אולם אנחנו צופים שתוך מספר שנים, נתיב זה יהפוך לנתיב מידע חשוב ומרכזי.

לדברי ישראלי, "אין ספק שבעתיד יימשכו המגמות הקיימות בהקשר שכלול התוכנות והחומרות, הגדלת היצע הפתרונות למשתמש הקצה ושימוש רב יותר על ידי יותר משתמשים ברחבי הארגונים. "העתיד יביא כיסוי רחב יותר של פתרונות, ביזור ודמוקרטיזציה של המידע בארגון, מידע מגוון ואיכותי יותר, ו… BI מובייל – ביד".

אין ספק שתחום ה-BI הינו נושא אסטרטגי להצלחת הארגון והגשמת מטרותיו. ישראלי אומר שכתחום אסטרטגי, הנשען על תשתית מידע איכותית ורצינית, יש לראות את ההוצאות עליו כהשקעה נושאת פירות בהקשר לטווח הארוך, ולא כסעיף הוצאה שוטף. "הדבר החשוב יותר במסגרת זו הינו פיתוח והטמעת פתרונות מתוך ראייה ארגונית רחבה, ולא פתרונות נקודתיים, על בסיס מידע נקודתי. הארגון כולו צריך להנות ממידע שופע, מגוון, עדכני, אמין, רלוונטי, ומניע לפעולה – בקצות האצבעות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מנחם לנדאו

    ישר כוח , נא דבר עם ורד וילנקו במלן האחראית לנושא BI במלן נא אשר בחוזר מנחם

אירועים קרובים