נא לשלם דרך הסלולר

האם הטלפון החכם יחליף בקרוב את הארנק שלנו, ויפנה ממנו את שלל כרטיסי האשראי והכסף המזומן? על פי InformationWeek, עד 2015 נקנה מוצרים ונשלם באמצעות הרכיבים הניידים בהיקף של 670 מיליארד דולרים ● מנהלי הרשתות הקמעונאיות מצטרפים באיטיות לחגיגה, אבל מבהירים כי לא יכנסו להשקעות חדשות כדי להיות "IN" ● והלקוח? עדיין ממתין שיספקו את הטלפונים החכמים עם היישומים הנדרשים

בעוד זמן לא רב, יתכן ועד סוף השנה, כשתגיעו לעמדת תשלום באחת מרשתות הקמעונאות הגדולות, בישראל או בעולם, אל תתפלאו אם המוכר או המוכרת יאמרו שהם מעדיפים שתשלמו באמצעות הטלפון החכם שלכם.

על פי מחקרים שונים, ההיקף הכולל של שוק התשלומים באמצעות מובייל צפוי להגיע עד 2015 ל-670 מיליארד דולרים. על פי InformationWeek, תשלומים באמצעות טלפונים ניידים יהיו הדבר הבא בעולם המובייל. הם יחליפו את כרטיסי האשראי או את התשלום במזומן. על פי נתונים שפורסמו, כבר כיום יותר מ-100 מיליון סינים עושים שימוש בטלפון סלולרי כאמצעי תשלום, וחברות ענק כמו וריפון (Verifone) מיהרו להשקיע בהם.

קיימים כמה מודלים כדי להפוך את המובייל לאמצעי תשלום: האחד הוא תחום ה-NFC (ר"ת The Near Field Communication), טכנולוגיית רדיו המאפשרת לשני רכיבים "לדבר" זה עם זה במרחק של כמה מטרים. במקרה הזה אמצעי השימוש הוא באמצעות הארנק האלקטרוני של גוגל (Google). למיזם זה הצטרפו חברות כמו מאסטר קארד (MasterCard), שפיתחה עמדת מכירה מיוחדת לצורך קליטת התשלומים. קיימת גם אפשרות לשלם ישירות באמצעות המובייל ללא NFC. תהליך התשלום מבוצע כולו באמצעות לחיצה על מקשים שעל הטלפון החכם, כולל הקשת שם בית העסק ונתונים מזהים. גם חברות ותיקות בשוק ה-E-PAY מציעות פתרונות דומים, כמו למשל PayPal, שהכריזה בפברואר האחרון על מיזם חדש, בו לקוחות רשת Home Depot יוכלו לשלם ישירות באמצעות הטלפון הנייד שלהם.

אבל בעוד שהטכנולוגיה מציירת עתיד ורוד לעולם התשלומים באמצעות הסלולר, הרי שיש גם צד שני: הסוחרים, מנהלי החנויות והרשתות שצריכים לרכוש את האמצעים שיאפשרו לנו לשלם בקלות יותר. על פי InformationWeek, תמונת המצב אצל הקמעונאים אינה ברורה דיה. כל הרשתות הגדולות שהוזכרו כאן ורבות אחרות, מציינות כי שיטת התשלום החדשנית היא בגדר אופציה בלבד ללקוחות. את אותן רשתות מעניינת שאלה אחת: כמה אמצעי התשלום החדש תורם להגדלת המכירות, והאם, אולי, הוא פוגע במכירות. חוויית התשלום היא חלק מחוויית הרכישה של הלקוח, ואם ליד הקופה הוא חש שהוא מבזבז זמן יקר, סביר להניח שהרשתות יוותרו על הכבוד הגדול להיות חלוצות טכנולוגיה. עובדה זו מאששת נתוני סקר שפורסם, שנערך בקרב מנהלי טכנולוגיות בארה"ב. אלה נתבקשו לדרג את העדיפות של תשלומים באמצעות המובייל. 39% מהם אמרו שהם בוחנים את הנושא בעדיפות גבוהה, ו-34% נוספים אמרו שהתחום ייבחן לצד אמצעים אחרים כולל פתרונות אבטחה.

בעיית האבטחה עלתה גם בישראל לכותרות בשנה שעברה, בעקבות פרשת ההאקר הסעודי. מרבית חברות האשראי עסוקות כעת ביישום תקן PCI – תקן האבטחה הבינלאומי לרכישה מקוונת באמצעות אשראי. וריפון מיישמת את התקן הזה בקרב הלקוחות שלה, כמו גם חברות מתחרות אחרות.

וריפון, שמחזיקה בישראל סניף פעיל, הינה אחד השחקנים הבולטים והמרכזיים בתחום התשלום באמצעות רכיבים ניידים, mobile payment. זאת, מעצם היותה עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות סליקת כרטיסי אשראי וכרטיסים חכמים. על פי ראשי החברה, הם הצליחו להתגבר על מחסומים שמנעו עד היום את ההתפתחות של טכנולוגיה זו, על ידי הפתרון של שימוש ב-SIM, אשר מקל על חברות הסלולר להיכנס לעולם הסליקה. מחסום נוסף הוא הקמעונאים, אלו שצריכים לרכוש את המכשירים שיאפשרו את התשלומים.

נכון להיום הם מוכנים להירתם למשימה, בתנאי שלא יצטרכו להשקיע יותר מדי כסף. בשוק יש פתרונות, בין היתר של וריפון, שיודעים להתאים את אמצעי התשלום החדש לרכיבים הקיימים. האם הרגולטור בישראל יאפשר מעבר לתשלום באמצעות הסלולר? האם הלקוח הישראלי ייתן אמון במערכות אלו ויצטרף למגמה החדשה? על שאלות אלו ואחרות אפשר יהיה לקבל תשובה בכנס המרכזי בנושא תשלומים מקוונים, ePay, של אנשים ומחשבים.

הצעות להרצאות והדגמות יתקבלו בברכה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים