מיחשוב ממשלתי באווירה אופטימית

בין שפע תוכניות העבודה שהציג טל הרמתי ממשרד האוצר ועד המהלכים המצוינים שמוביל השר מיכאל איתן, ברור לכולם מדוע שררה אופטימיות רבה בקרב משתתפי כנס WORLD e-Gov Forum 2011 ● אם בשנה הבאה נזכה להרצאת פתיחה מפי המנמ"ר הממשלתי, שיהיה מצויד בתעודת זהות חכמה - דיינו

כנס WORLD e-Gov Forum 2011 עמד הבוקר (ה') בסימן שני נושאים מרכזיים, המשקפים את המציאות בשטח: מיחשוב הענן ואבטחת מידע. הענן נתפס כמעין אכסניה גדולה, שבעזרתה מצליחה הממשלה לשפר את השירות לאזרח. לכן, הדיון אם הענן קיים במשרד ממשלתי זה או אחר, תלוי במהות הפעילות של כל משרד והיכולת שלו לשנות תהליכים ארגוניים. זו הסיבה שגם השנה, כמו בשנים הקודמות, המנמ"רים במשרדים דיברו יותר על תוכניות ופחות על יישומים, למרות שיש כבר כאלו בשטח. המנמ"רים של משרד החינוך, המשרד לאיכות הסביבה והמרכז למיפוי ישראל אמרו, כי הם משקיעים מאמצים ביישום תפיסת האזרח במוקד. ברגע שתפיסה זו תחלחל אל כל משרד ומשרד, כל יתר התהליכים – כולל יישום מיחשוב ענן – יבואו מאליהם.

כידוע, אחד החסמים למעבר למיחשוב ענן – הן בסקטור הפרטי והן בסקטור הממשלתי – הוא נושא אבטחת המידע. בשבועיים האחרונים התרחשו כמה אירועים שהגבירו את רמת ההיסטריה הלאומית באשר לשמירה על האתרים של ממשלת ישראל, כך שהנושא רגיש כעת אף יותר מהרגיל. קריסת אתרי הממשלה קושרה מיד לחשש מסייבר טרור, והחשש הזה הוזם על ידי כל הגורמים הממשלתיים שחקרו את האירוע החריג בממשל זמין. אבל השאלה המרכזית נותרה עדיין פתוחה: האם הממשלה עושה את כל מה שביכולתה כדי למנוע התקפות מהסוג הזה?

נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים ניסו להרגיע בכנס הבוקר, אך לא בטוח שהציבור שישב באולם אכן נרגע. המסקנה שכולם הסכימו איתה היא, שיש עוד הרבה מה לעשות בתחום. אותה המסקנה תקפה גם לנושא המאגר הביומטרי, שמנהלו – גון קמני, לקח חלק בפאנל שנערך בכנס, באחת ההופעות הפומביות הראשונות שלו. קמני מבין, כי אחת המשימות המרכזיות שלו, היא להסביר מהו מאגר ביומטרי ולמה לא צריך לחשוש ממנו.

אחד הספקים שהשתתפו באירוע, סיכם את האווירה ב-WORLD eGov Forum כאופטימית – ולא בכדי. טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, פרש שפע של תוכניות עבודה שבוצעו בשנה שעברה, וחלק מידע רב על הפעילויות המתוכננות לשנה הקרובה, שבסופו של דבר מתרגמות למכרזים ולחוזים. הוותיקים שמבין משתתפי eGov אמרו שלא זכורה להם תנופת עשייה גדולה כל כך כפי שמשתקפת מדבריו של הרמתי. את מעגל האופטימיות סגר השר מיכאל (מיקי) איתן, שבידיו הופקד תיק שיפור השירות לאזרח. השר איתן מיישם תוכניות מעולות שיהפכו את החיים של כולנו לקצת טובים יותר.

על שני דברים לא דיברו בכנס eGov השנה: על המנמ"ר הממשלתי ועל פרויקט תעודות הזהות החכמות. המנמ"ר הממשלתי, כזכור, שובץ להיות הדובר המרכזי בכנס השנה. מי שאמור היה למנות אותו הוא מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, שהוביל את הנושא – אך התפטר בקיץ האחרון. מאז עדיין לא מונה מנכ"ל חדש והתהליך כולו תקוע. גם נושא תעודת הזהות החכמות נראה תקוע. בשנה שעברה הבטיחו שהשנה סוף-סוף נסתובב כבר עם התעודות החדשות. בקיץ הבטיחו שבדצמבר יונפקו התעודות. כעת נותר רק לחכות ולראות. על כן, להלן שתי משימות לטיפול הממשלה לכנס eGov בשנה הבאה: הרצאת פתיחה של המנמ"ר הממשלתי, שיהיה מצויד בתעודת זהות חכמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים