משבר האמון בין המנמ"ר למנהל הכספים

רוב מנהלי הכספים מרגישים שמערך ה-IT הפנימי בארגון שלהם לא מספק את רמת השירות הנדרשת, לא פועל באופן גמיש ולא עונה על ציפיותיהם בכל הקשור לחדשנות ויעילות - כך על פי דו"ח חדש שפרסמה גרטנר ● תתפלאו, אבל לא מן הנמנע שהפתרון לבעיה הוא דווקא טכנולוגי

החיבור ההולך ומתהדק ביו המנמ"רים לליבת העסקים בארגון, עובר דרך לשכת ה-CFO. המנמ"ר ומנהל הכספים נפגשים כיום בתדירות גבוהה יותר – לא רק כדי לאשר תקציבים למנמ"ר, אלא גם בעניינים הקשורים ל-CFO, שמוצא את עצמו תלוי יותר ויותר ב-IT. האם השירות שמקבלים מנהלי הכספים משביע את רצונם? סקר משותף שערכו באחרונה גרטנר (Gartner) וחברת המחקר הפיננסית FERF בקרב 344 מנהלי כספים, מלמד על משבר אמון הולך וגדל בין שני בעלי התפקידים.

מנהלי הכספים, על פי הדו"ח, מרגישים שמערך ה-IT הפנימי בארגון שלהם לא מספק את רמת השירות הנדרשת, לא פועל באופן גמיש ולא עונה על ציפיותיהם בכל הקשור לחדשנות ויעילות. המחקר, שנושא את הכותרת "השפעת הטכנולוגיה על תהליך קבלת ההחלטות של ה-CFO", מאיר זווית מעניינת גם על עבודתם של מנהלי הכספים. כך, 51% מהנשאלים אמרו, כי ב-2011 הם היו או עתידים להיות קשורים עם המנמ"רים שלהם בחדשנות IT הקשורה לתהליכי העבודה וקבלת ההחלטות שלהם. לשם השוואה, בסקר דומה שנערך ב-2010, רק 45% ממנהלי הכספים אמרו, כי הם מטמיעים מערכות IT חדשות בעבודתם.

על פי הדו"ח העדכני, רק 35% ממנהלי הכספים שיש בארגונם מנמ"רים ויחידות IT גדולות, רואים ביחידות אלו שותפים נאמנים, חלוצים ומובילי טכנולוגיה. כל השאר טענו, כי הם לא מזהים מגמה זו אצל המנמ"רים שלהם. זאת ועוד, 30% ממנהלי הכספים הביעו סקפטיות לגבי היכולת של המנמ"רים שלהם להוביל שינוי בארגונם ולעמוד בציפיות שלהם כמנהלי כספים. 23% בלבד אמרו, כי הפעילות של ארגון ה-IT שלהם מספקת את הדרישות הבסיסיות של הארגון.

למה זה קורה? עורכי המחקר מציעים השערות שונות באשר לסיבות שהובילו למשבר האמון החמור הזה בין המנמ"ר למנהל הכספים. ראשית, המשבר הכלכלי והמיתון אילצו את המנמ"רים לתעדף את הפרויקטים שלהם ואת המענה שהם נותנים לכל אגף ואגף בארגון. המדובר בדילמה ידועה של כל מנמ"ר, שמצד אחד מוצף בדרישות, אך מצד שני מוגבל במשאבים. כאן פועל העיקרון של "אחריות לפני נחמדות" ומנהלי הכספים, בהיותם אנשים בשר ודם, אוהבים להיכלל במקום גבוה בסדרי העדיפויות של הארגון.

מעבר לעניין הפוליטי-ארגוני, למשבר בין המנמ"ר למנהל הכספים יש גם סיבה נוספת שמועלה בהסבר של גרטנר: מיחשוב ענן. אין זה סוד שהמנמ"רים לא מתלהבים, בלשון המעטה, ממעבר לענן, בגלל אלף ואחת סיבות, כמו אבטחה, זמינות מידע ושרידות. עם זאת, ברור לכולם פוטנציאל החיסכון הטמון במעבר לענן – גם למאכלסי קומות ההנהלה הבכירה בארגון. כך, באופן טבעי, הפיתוי לחסוך בהוצאות קורץ במיוחד למנהלי הכספים – וכאן מתחיל הקונפליקט.

השורה התחתונה: עורכי המחקר רומזים למנמ"רים שאם הם חפצים בשיפור היחסים עם מנהלי הכספים, עליהם להתחיל להסתכל בצורה חיובית יותר על הענן. אסור לשכוח שקיימת תלות הדדית בין המנמ"ר לאיש שחותם על הצ'קים. שווה לפתוח את הראש קצת בשביל להפוך את חייהם של כולם לקלים יותר, לא? חומר למחשבה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים