להנגיש את מערכת הבריאות לציבור

דו"ח של ה-OECD חושף, כי ישראל מחזיקה באחת ממערכות הבריאות המוצלחות ביותר בקרב החברות בארגון ● עם זאת, הדו"ח מצביע על מספר המלצות חשובות, בהן הנגשת המידע הרפואי לחולה וחיזוק מערכות הדיווח, וכן השקעה במערכות BI, אנליטיקה ומערכות ייעודיות שיאפשרו לכל הגורמים לקבל תמונת מצב אמיתית ומיידית

ארגון ה-OECD פרסם השבוע טיוטה ראשונה של הדו"ח מקיף על מערכת הבריאות בישראל. זהו הדו"ח השני שארגון עורך בנושא. המדובר בעבודה מקיפה של צוותי מומחים מטעם הארגון, ששהו בישראל קרוב לשנה, במהלכה נחשפו לבתי החולים והמרפאות, הן בצורה גלויה והן בצורה נסתרת. בין היתר, הם ביקרו במרכז הארץ ובפריפריה, ונפגשו עם ארגונים לזכויות חולים ונציגי בני מיעוטים.

בשורה התחתונה, הדו"ח מחמיא לישראל ולמשרד הבריאות ואף מעניק לנו צל"ש, אבל כולל מספר המלצות וההערות לשיפור מערכת בתי החולים בישראל. לא במקרה חלק מההמלצות קשורות למערכות מידע ומיחשוב, בעיקר בנושא של שקיפות המידע והנגשתו לחולה.

הממצאים המרכזיים של הדו"ח מעידים, כי ישראל הקימה את אחת ממערכות הבריאות המוצלחות ביותר בקרב מדינות ה-OECD, זאת מאז שהוחל חוק ביטוח בריאות ממלכתי ב-15 השנים האחרונות. הדו"ח מבחין בצורה ברורה בין שירותי הרפואה הראשונית – הניתנים בין היתר על ידי קופות החולים – לבין השירותים הניתנים בבתי החולים, המהווים את הגרעין הקשה בטיפול הרפואי ודורשים השקעות תקציביות גדולות יותר מהקיים.

עוד מתייחס הדו"ח למערכת הדיווחים בין קופות החולים למערכות שהן צריכות לדווח אליו. כאן מוצאים אנשי ה-OECD מקום רב לשיפור. המידע הראשוני הנאסף על ידי המרפאות, שהן הקו הראשון שרואה את החולה הזכאי לטיפול רפואי, צריך להיות מרוכז בצורה נגישה למקבלי החלטות, ובמידה רבה גם לציבור. אם נפרש את ההמלצה הזו, הרי שה-OECD מציע לחזק את מערכות הדיווח, להשקיע במערכות BI, אנליטיקה ומערכות ייעודיות שיאפשרו לכל הגורמים לקבל תמונת מצב אמיתית ומיידית. בעולם הרפואי, כידוע, המידע אינו רק כוח, אלא בעל פוטנציאל אדיר להצלת חיים וחסכון במשאבים רבים.

ברמת בתי החולים, ממליץ הארגון על דברים שידועים ומוכרים לכל מי שעוקב אחר מערכת הבריאות, ביניהם מאמצים בלתי פוסקים להנגשת המידע הרפואי לחולה, בצורה הכי ברורה שיכול להיות. גישה זו מבוססת על התפישה לפיה המידע המופיע בגליון הרפואי של החולה הוא קודם כל שלו, ולכן היקף המידע שהחולה יקבל צריך להיות רחב ככל האפשר. אבל זה לא מספיק: כדי שהמידע בתיק הרפואי שלו ישרת את המטרה האמיתית שלשמה הוא נוצר – לתת לחולה את הטיפול הכי טוב שיכול להיות – בתי החולים צריכים למצוא פתרונות יצירתיים לנייד את המידע הזה ממקום למקום. כך, למשל, מקופות החולים לבתי החולים, ובתוך בתי החולים בין המחלקות השונות. סעיף זה התייחס כמובן לסוגיית הרשומה הרפואית הלאומית ולתיק רפואי מקוון. כמובן שביצוע המלצה זו חייב להיות במסגרת הכללים של שמירה על הפרטיות והגנה על הזכויות הבסיסיות של החולה.

ביסוד כל המלצות אלו נמצא תחום מערכות המידע ברפואה. על בסיסן ניתן לשפר את השירות ולהנגיש אותו לציבור. כך, בזכות ה-IT ישנם יותר ויותר שירותים רפואיים שניתנים און ליין, וכמות המידע על בדיקות מסוגים שונים זמין לכל אחד מאיתנו באינטרנט, בטלפון הסלולרי או במחשב הלוח שלנו.

במקריות לא מפתיעה, שירותי בריאות כללית הם אלו שזכו השנה בפרס אלוף האלופים בתחרות Webi Awards 2012 של אנשים ומחשבים. מגוון השירותים שארגון זה מאפשר כיום למבוטחיו הופך את המפגש הלא נעים בין החולה למטפל לקל יותר לשני הצדדים. הדבר נכון במידה רבה גם לארגוני הבריאות האחרים הפועלים בישראל, כגון מכבי שירותי בריאות, שזכתה גם היא באותה תחרות בפרס אלוף האלופים בשירותים מקוונים בתחום הבריאות.

בסופו של יום, הדו"ח מעמיד אתגרים רבים בפני מערכת הבריאות, כאשר לכולם המכנה משותף – הגברת המאמצים לשקיפות והנגשת המידע. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שבירך על מסקנות הדו"ח, הדגיש כי המסקנות יאלצו את המשרד לשנס מותניים ולטפל בכל ההערות הנכונות, ואף הטיל על מנכ"ל המשרד לטפל בכך.

ליצמן עצמו יהיה הדובר המרכזי בכנס השנתי לתיקשוב מערכת הבריאות Smart Doctor 2012, שייערך בשבוע הבא בהפקת אנשים ומחשבים. בין היתר, יעסוק הכנס בהיערכות מערכת הבריאות לשעת חירום. רשימת הדוברים בכנס תכלול את מנכ"ל בית החולים שיבא – פרופסור זאב רוטשטיין, שיתייחס לנושא המיחשוב בהבט של האדם מול מכונה, וברונו לביא, סמנכ"ל הטכנולוגיות בשיבא. כמו כן, תשתתף שירה לב-עמי, המנמ"רית הנמרצת של משרד הבריאות, שתביא את תוכניות העבודה של המשרד בתחום מערכות המידע. לא ייעדר כמובן מקומן של קופות החולים, שיציגו יישומים של רפואה מקוונת – חלקם חדשניים ופורצי דרך. יהיה מעניין.

רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס Smart Doctor 2012 של אנשים ומחשבים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים