ווטסאפ טובה לבריאות

מחקר חדש מצא שבילוי זמן בתקשור עם חברים ומשפחה בווטסאפ עושה רק טוב לרווחתם הפסיכולוגית של אנשים ● פיתוח של בוגרי המחלקה להנדסת מכונות ומכטרוניקה באוניברסיטת אריאל ● אלקסה של אמזון תספק ייעוץ בריאותי לתושבי בריטניה ● וגם: אפליקציה שמצליחה לאבחן את סימני האלצהיימר כבר בשלבים הראשונים

אילוסטרציה: Bigstock

ייתכן שווטסאפ ואפליקציות רשתות חברתיות אחרות לא גרועות כל כך לבריאותם של אנשים כמו שחושבים. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת Edge Hill שבאנגליה מצא, שבילוי זמן בתקשור עם חברים ומשפחה בווטסאפ עושה רק טוב לרווחתם הפסיכולוגית של אנשים.

המחקר, שבדק 200 משתמשים של מדיה חברתית, העלה, ששיחות קבוצתיות ואישיות עשויות למעשה להועיל לאנשים, בהציעם תמיכה חברתית. "יש ויכוחים רבים לגבי השאלה האם בילוי זמן במדיה חברתית מזיק לנו, אבל אנחנו מצאנו שזה לא רע כל כך כמו שחשבנו", ציינה ד"ר לינדה קיי, מרצה בכירה באוניברסיטת Edge Hill. "ככל שאנשים בילו יותר זמן בווטסאפ, כך נמצא קשר ישיר לתחושות קרבה שחשו לחברים ולמשפחה, והם אף ראו את הקשרים הללו כבעלי איכות טובה. הממצאים מראים בפירוש", הוסיפה, "שהכללת גורמים הקשורים ליכולות החיברות מתאימים מאוד לתחום זה, כדרך להבין כיצד השימוש בטכנולוגיה קשור לרווחה פסיכולוגית. יש בכך תמיכה לרעיון, שטכנולוגיה חברתית כמו ווטס-אפ עשויה לעודד ולהגביר יחסים קיימים וגם הזדמנויות לתקשורת, ובכך לשפר היבטים של תחושה חיובית בקרב המשתמשים".

לרחוץ ידיים צ'יק צ'ק – המכונה תעשה הכל באופן אוטומטי

במסגרת תערוכת הפרויקטים של 2019 של בוגרי המחלקה להנדסת מכונות ומכטרוניקה באוניברסיטת אריאל, הוצג פיתוח שעשוי לסייע באחת ה"מלחמות" הקשות ביותר בתחום הרפואה בארץ ובעולם כולו – מניעת זיהומי בית חולים.

לפי הערכת משרד הבריאות, בישראל מתים בכל שנה יותר מ-4,000 מטופלים מזיהומים נרכשים בבתי חולים, במקרים רבים מחיידקים העמידים לאנטיביוטיקה. זיהומים אלו עלולים לגרום גם לנכות, להארכת משך האשפוז ולאשפוזים חוזרים. אחת הדרכים להילחם בתופעה ואף למנוע רבים מן המקרים הללו היא הקפדה על היגיינת ידיים ועל סביבה טיפולית היגיינית.

העניין הזה לא חדש. פרשה ידועה בהיסטוריה של הרפואה היא על איגנץ פיליפ זמלווייס, הרופא האוסטרו-הונגרי, שגילה ב-1847, עוד לפני גילוי החיידקים, כי רחצת ידיים בחומר מחטא בבתי יולדות מקטינה את הידבקות היולדות באלח דם, מחלה שכונתה באותה תקופה "קדחת יולדות" ונחשבה לקטלנית. בעקבות תגליתו, ולאחר מותו העגום, הוא כונה "מציל האימהות".

מובן שהמצב היום שונה, וכל אנשי הרפואה מודעים להכרח שבחיטוי הידיים, אבל איכשהו, זיהומי בית החולים אינם נעלמים, אם כי לא רק, אבל גם בשל אי הקפדה של הצוות הרפואי על היגיינת ידיים.

אנג'לה נזרוב, דוד אזולאי ואביגיל אויר, בהנחיית פרופ' צבי שילר, פיתחו מתקן אוטומטי לחיטוי ידיים ועטיית כפפות בו זמנית ללא מגע יד אדם, שיכול לשמש בתחום הרפואה וגם תעשיית המזון. הפיתוח יקצר את זמן שטיפת הידיים ועטיית הכפפות לטובת סביבת עבודה סטרילית. הכפפות מתנפחות על ידי משאבת ואקום, היוצרת הפרש לחצים. חיטוי  הידיים מתבצע על ידי חיישן מרחק, שקולט את הידיים ומדליק משאבה שמתיזה חומר חיטוי על הידיים, ולאחר מכן מאוורר ומייבש אותן. כל התהליך מתבצע אוטומטית ללא מגע יד אדם במכונה עצמה.

ד"ר אלקסה, אני חולה!

שירות הבריאות הלאומי בבריטניה (NHS) חבר לאמזון כדי לספק לתושבי הממלכה מידע בריאותי שכיח ויומיומי מאתר שירותי הבריאות באמצעות פקודות קוליות לאלקסה, העוזרת הקולית מבוססת AI.

על שאלה כמו "אלקסה, מה הסימנים של שפעת?", או "אלקסה, איך מטפלים במיגרנה?" תחפש אלקסה את המידע הרלוונטי באתר שירותי הבריאות ותשיב לפונה. במשרד הבריאות מקווים, שהטכנולוגיה תפחית את העומס על שירותי הבריאות והמרפאות.

לפי משרד הבריאות והרווחה האנגלי, עד 2020 יותר ממחצית מכל החיפושים באינטרנט יבוצעו באמצעות טכנולוגיית סיוע קולי.

"טכנולוגיה מעין זו היא דוגמה מצוינת לכיצד אנשים יכולים לקבל גישה למידע וייעוץ אמינים של שירותי הבריאות המצוינים שלנו בנוחות בביתם", אמר שר הבריאות הבריטי, מאט הנקוק.

שיתוף הפעולה הוא חלק מפרויקט גדול של משרד הבריאות הבריטי, הקרוי NHSX, שמטרתו לקדם את הטרנספורציה הדיגיטלית של שירותי הבריאות והרווחה בממלכה.

לא לשכוח להיבדק באפליקציה לזיהוי אלצהיימר!

צוות רופאים ופסיכולוגים מבית החולים הדסה, בשיתוף עם אוניברסיטת הרווארד, פיתח בהתנדבות אפליקציה שמצליחה לאבחן את סימני האלצהיימר כבר בשלבים הראשונים – גורם בעל חשיבות עליונה ביכולת להתמודד עמה.

האפליקציה כבר מופעלת ומסייעת בטיפול. במסגרת האבחון נשאל הנבדק סדרה של שאלות על חייו, המשפחה והחברים הסובבים אותו וכן שאלות כלליות, שיכולות להצביע על שליטה במרחב. על פי התשובות ובעזרת אלגוריתם של בינה מלאכותית, האפליקציה יכולה לתת לרופא הערכה האם הנבדק נמצא בשלבי מחלה ראשונים, ובאפשרותו לשקול את הטיפול הראוי. הנתונים נשמרים, ואפשר לערוך בדיקה חוזרת אחת לכמה חודשים ולבדוק אם חלה הידרדרות. השימוש באפליקציה והמבדק שנעשה באופן אישי חוסכים לרופא זמן יקר של בדיקות ידניות ותיעודן.

השבוע התכנסו מתכנים מחברת ההיי-טק גארדיקור המעורבים בפיתוח האפליקציה בהתנדבות, כדי לדון בנושאי אבטחה, כך שתעמוד בתקני הגנת המידע והפרטיות הבינלאומיים ותוכל לשמש כלי עבודה למאות אלפי רופאים ברחבי העולם, ולאפשר זיהוי מוקדם של המחלה אצל עשרות מיליוני חולים, עוד בטרם סימניה ניכרים לעין.

לדברי אריאל צייטלין, מנהל הטכנולוגיות הראשי בגארדיקור, שיוביל את המשך פעילות הפיתוח בהתנדבות: "מנגנון אבטחת המידע באפליקציה רפואית מסוג זה הוא קריטי לצורך הפעלתה, כדי למנוע מצבים שבהם התשובות הרגישות של המטופלים והאינדיקציות על מצבם הרפואי מגיעים לגורמים חיצוניים. אנחנו שמחים להעמיד את הניסיון והידע של גארדיקור בתחומי הסייבר והגנת המידע למטרה חברתית חשובה זו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים