המשימה של ההיי-טק: להתריע ולהרגיע

בכירים בענף מתריעים ממה שעלול לקרות, וטוב שכך, אבל עליהם בנוסף לעזור להרגיע את הרוחות הסוערות בציבור ● כאן הוא אחד המקומות שבהם הקטר של המשק צריך להיות גם הקטר של החברה והמדינה

שעה לא שמחה.

המנכ"ל הוותיק של מטריקס, מוטי גוטמן, התייחס ביום ה' האחרון, בכנס eGov של אנשים ומחשבים, למצב במדינה ואמר כי "לענף ה-IT, כקהילה, כמגזר, יש תפקיד חשוב: ליטול חלק ממתן, לצמצם את הקיטוב, למזער את האווירה הנפיצה ולמצוא דרך להידברות משותפת".

מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס.

מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס. צילום: ניב קנטור

דבריו של גוטמן נאמרו על רקע הסערה שאליה נקלע ענף ההיי-טק, שהצטרף לקבוצות שונות במשק, שמתריעות על ההשלכות הכלכליות החמורות שעלולות להיות אם וכאשר התוכנית של הממשלה להחלשת מערכת המשפט תעבור. המאבק של ראשי הענף והעובדים התגלגל במהירות רבה יותר מכפי שציפו. זה החל ב-15 בדצמבר, כאשר שורה של בכירים בהיי-טק, בהם חמי פרס מקרן פיטנגו ואייל ולדמן ממלאנוקס, שיגרו מכתב לבנימין נתניהו, אז עדיין ראש הממשלה המיועד, וציינו בפניו את הסכנות שעלולות לנבוע מהתוכניות שממשלתו מתכוונת לבצע. השלב הבא היה התארגנות של קבוצות עובדים מחברות היי-טק שונות, שהצטרפו להפגנות הגדולות שנערכות בתל אביב ובערים נוספות. ביום ג' האחרון נערכו הפגנות מחאה של מנהלי ועובדי היי-טק בכמה מוקדים במדינה ושביתה בחברות שונות בענף, וביום ג' הקרוב מתכננים במטה המאבק של עובדי הענף להרחיב את המחאות ל-18 מוקדים ברחבי הארץ ואף לעמק הסיליקון.

המאבק הזה מיצב סוף סוף את ההיי-טק כקטר של המשק גם אצל רבים במשק שלא הפנימו את זה עד היום. וכמו שהתפקיד של הקטר ונהגו הוא להוביל את הקרונות והנוסעים ליעדם, כך התפקיד של הקטר של המשק ו-"נהגיו" להוביל את הענף ואת הכלכלה הישראלית למקום מבטחים. הרגעה של המשק והציבור בכלל מהווה חלק מזה.

בנוסף, בכירים בענף מתריעים מפני מה שעלול לקרות, וטוב שהם עושים זאת. הם גם מתראיינים ומנסים להסביר שהמאבק אינו פוליטי, שיש ביניהם בעלי השקפות עולם שונות, אבל כולם מאוחדים בדעה כי חוסר יציבות שלטונית ופגיעה ברשויות החוק ישפיעו על מעמדה הבינלאומי של ישראל בעולם הטכנולוגי, ויפגעו בענף שמכניס הכי הרבה דולרים לקופת המדינה. החשש הוא בעיקר מקיטון בהשקעות ופחות מסגירת מרכזי מו"פ בישראל. זאת, כי משקיעים, בפרט מארצות הברית ומאירופה, מעדיפים להשקיע במדינות ליברליות ודמוקרטיות ולתפיסתם, תוכניות הממשלה מחלישות את הדמוקרטיה הישראלית. כמו כן, ואולי זהו המניע המרכזי, חוסר יציבות במדינה עלול להתבטא בחוסר יציבות כלכלי, וגם את זה המשקיעים לא אוהבים, מן הסתם.

המהלך של עינת גז – וההתנגדות לו

זה תהליך שכבר מתחיל לקרות – דווקא בקרב משקיעים ישראליים: ביום ה' האחרון צייצה עינת גז, מייסדת שותפה ומנכ"לית פאפאיה גלובל, הודעה דרמטית בחשבון הטוויטר שלה, שלפיה הקרן מוציאה את הכספים שלה מישראל. לא חלף זמן רב וטל ברנוח, המנכ"ל של שתי קרנות – דיסרפטיב ודיסרפטיב AI – פרסם הודעה דומה. כמו כן, בנקאים התריעו בפגישה שקיימו בכירי הכלכלה הישראלית עם נתניהו ביום ו' האחרון כי אנשים מתחילים להוציא כספים מישראל לחו"ל – בינתיים בהיקף קטן, אבל הוא עלול לגדול מאוד. ככלל, ייתכן בהחלט שהמהלכים הללו הם תחילתו של תהליך מתגלגל, שסופו מי ישורנו.

עינת גז, מייסדת שותפה ומנכ"לית פאפאיה גלובל.

עינת גז, מייסדת שותפה ומנכ"לית פאפאיה גלובל. צילום: יח"צ

לא כולם בענף שותפים לאזהרות, ויש הטוענים שהן מוגזמות ושזו עלולה להיות נבואה שתגשים את עצמה. אחד מהם, דובי פרנסס, שמוכר לציבור מתוכנית הריאליטי הכרישים, ושהוא אחד המשקיעים ומשקיף בבורד של פאפאיה, יצא בביקורת חריפה נגד המהלך של גז והאשים אותה בערבוב של אג'נדה פוליטית בשיקולים עסקיים. יש לציין שגם ראש הממשלה נתניהו, שאמנם מגיע כאן מפוזיציה אבל הוא מבין דבר או שניים בכלכלה, טוען שכלכלת ישראל לא תיפגע מהתוכניות המשפטיות של ממשלתו.

מה ראשי ההיי-טק צריכים לעשות?

לצד האזהרות, גורמים רבים בהיי-טק הישראלי, בחברות ובקרנות, מנסים בימים אלה להרגיע את המשקיעים הזרים ולצייר להם תמונת מצב שלפיה ההשקעות שלהם בטוחות. הם צריכים להגביר את המאמצים האלה, לטובת ההיי-טק הישראלי והכלכלה הישראלית. לענף ההיי-טק יש תפקיד חשוב, וראשיו צריכים להצטרף לקריאה של גוטמן ולקחת חלק גדול יותר במאמצי ההרגעה של הלקוחות, המשקיעים והעובדים.

ועוד משהו: המאבק הזה מיצב סוף סוף את ההיי-טק כקטר של המשק גם אצל רבים במשק שלא הפנימו את זה עד היום. וכמו שהתפקיד של הקטר ונהגו הוא להוביל את הקרונות והנוסעים ליעדם, כך התפקיד של הקטר של המשק ו-"נהגיו" להוביל את הענף ואת הכלכלה הישראלית למקום מבטחים. הרגעה של המשק והציבור בכלל מהווה חלק מזה.

ההיי-טק צריך להיות גם הקטר של הרגעת המשק.

ההיי-טק צריך להיות גם הקטר של הרגעת המשק. צילום: BigStock

כחלק מההרגעה, יוצאת מכאן קריאה לראשי ענף ההיי-טק להירתם למאמצים ליצירת הידברות בין הצדדים הפוליטיים – הקואליציה והאופוזיציה, תומכי התוכנית ומתנגדיה, שלא רוצים ולא מתכוונים לשבת ביחד ולדבר, נכון לעכשיו. ראשית, עליהם לצאת בהצהרות ובצעדי הרגעה, להנמכת הלהבות. ראשי הענף צריכים לחבוש את הכובע של המבוגר האחראי ולהזכיר לכולנו, כולל לפולמיטיקאים ולמשקיעים, שב(כמעט) 75 שנות קיומה, מדינת ישראל התמודדה עם משברים חמורים לא פחות מזה הנוכחי, כולל מלחמות, ולמרות הכול הפכה להיות אומת החדשנות, שמדינות רבות בעולם מתקנאות בה.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דניאל צימט

    נכון, חייבים לשמור על פרופורציות ולא להקצין, יחד עם זאת כשהרכבת תצא מהתחנה, קרי "הרפורמה" תחוקק, לא ניתן יהיה לעצור את הטרלול ...ולכן חייבים, לעניות דעתי, להפעיל לחץ בלתי מתפשר על המחוקקים בכל דרך לגיטימית כדי לא לאפשר לרכבת לצאת לדרך...

  2. גיל

    מאמר שגוי לחלוטין ולהערכתי גם מדבר מפוזיציה פוליטית הצעדים שהממשלה מתכננת הם סוף הדמוקרטיה כמו בטורקיה והונגריה. אלו צעדים כמעט בלתי הפיכים והנזק ארוך הטווח שלהם הוא ענק לכן עדיף לשלם היום מחירים קטנים כדי למנוע מחיר איום ונורא תפקיד הייטק גם להזהיר ולהתריע וגם להבהיר לחבריהם בחו"ל שדווקא עם הם רוצים לחזק את היי-טק בטווח הארוך הם חייבים כרגע לממש איומים של הפסקת השקעה בישראל

  3. אהוד

    לא היו משברים חמורים מזה. אנחנו סנטימטרים מסופה של המדינה הדמוקרטית. להיות הקטר של החברה והמדינה ברגע הזה משמעו להוביל את המרי עד שלא יהיה סיכון לדמוקרטיה

אירועים קרובים