חזרה לצמיחה

רבים הגיעו לכנס השנתי של STKI כדי להאזין למנכ"ל חברת המחקר, ד"ר ג'ימי שוורצקוף, שקבע שהמיתון הסתיים ● אין זה אומר שחוזרים לחגיגות של 2006 ו-2007, אבל בהחלט רואים הכל במשקפיים ורודות יותר ● ומי החברות שיצאו שבעות רצון מהסיכומים? HP ישראל ומטריקס ● על האור שבקצה המנהרה

הכנסים של STKI מהווים מדי שנה אבן דרך בפעילות העסקית של ענף ה-ICT המקומי. שלל הנתונים, מארג הטבלאות, הניתוחים והמגמות מהווים מסמך רב ערך לספקים וכמובן גם ללקוחות, המנמ"רים שקונים את השירותים מהחברות.

בשנה שעברה תיאר וצפה ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, את המציאות העגומה שהיינו בה מזה כמה חודשים: מיתון והאטה בפעילות של כלל המשק, שנתנה את אותותיה על כל הענף. אתמול (ג'), מעל במת מרכז הכנסים באווניו, הקהל הרב הגיע כדי להאזין לשוורצקוף ולהבין שהמיתון הסתיים. אין זה אומר שחוזרים לחגיגות של 2006 ו-2007, אבל בהחלט רואים הכל במשקפיים ורודות יותר.

בחודשים האחרונים, לא מעט מנכ"לים ומומחים התווכחו ביניהם בדבר מפלס ההיסטריה שאחז במגזרים רבים במשק. זו היסטריה שהביאה לתגובות מנע קיצוניות, שכללו בעיקר פיטורי עובדים, עצירת תקציבים והקפאת תוכניות. חשוב גם לזכור את ההערה של שוורצקוף, לפיה כיוון שהמיתון הגיע אלינו בהפתעה, התחזיות שניתנו ב-2007 וב-2008 היו ללא רלבנטיות והפספוסים – בהתאם. לעומת זאת, התחזית של 2009 היתה מדויקת, הירידה היתה כפי שצפו, וכעת נערכים להתאוששות. זו כמובן שלא תבוא בבת אחת. עד 2012 הענף יחזיר לעצמו את השחיקה שחלה בשנתיים האחרונות.

השנה הטובה של HP

הנתונים מראים שבסך הכל אפשר לומר שענף ה-IT עבר את המיתון בשלום, עם פגיעות מזעריות במגזרים שונים. גם טבלאות הדירוג של החברות השונות, המהוות את החלק הסקסי והצבעוני של הדו"ח של STKI מלמדות על יציבות בצמרת החברות שמוכרות גם חומרה, תוכנה ושירותים (HP), כמו גם בהובלתה בתחום בדיקות התוכנה. אין ספק שהדו"ח הביא לחיוכים ולשביעות רצון בקרב הנהלת HP בישראל, שהיתה עסוקה בשנה האחרונה במיזוג הסניף המקומי של EDS וכמובן בהתמודדות עם המיתון.

בדירוג חברות האינטגרציה ממשיכה להוביל מטריקס, עובדה שמתיישבת היטב עם התוצאות הכספיות הנאות שהציגה החברה השבוע. סאפ (SAP) ואורקל (Oracle) חולקות ביניהן את שווקי ה-ERP וה-CRM כאשר על פי STKI, סאפ מובילה ב-ERP ואורקל מובילה את שוק ה-CRM.

גידול מסוים ניכר בצפי להתחזקות השוק הממשלתי-ציבורי, והוא מתיישב עם תוכניות הממשלה לגבי פרויקטי מיחשוב במגזר זה, הצפויים לצאת בהמשך שנה. וכמובן יש גם ציפיה למכרז בתי התוכנה הממשלתי. השנה, כבשנה שעברה, נמצא המגזר הציבורי שוב במקום השני מבחינת היקף הפעילות שלו, אחרי המגזר הפיננסי. זה המגזר שצפוי לגלגל מאות מיליוני בהוצאות על IT, בין השאר בשל התחרות החריפה שהתפתחה בין הבנקים לגבי יישום ושיווק שירותים בערוצים הדיגיטליים.

לצד הדירוגים בצמרת, עדיין צפוף מאוד בטבלאות של החברות המספקות פתרונות ושירותים בתחום ה-IT. נראה כי מגמת הקונסולידציה בין חברות, עליה דיברו ערב המיתון, תתחזק ככל שהשוק יתאושש.  בתחילת המיתון חשבו, כי חברות רבות תוצענה לרכישה, אבל מסתבר שהיו הרבה מוכרים ואילו "על המדף", רק חברות מעטות הציעו עצמן למכירה. הסיבה: בעלי חברות ובעלי הון לא היו מוכנים לשלם את המחיר הנקוב עבור אותן חברות, שלדעתם הגיעו לסוף דרכן כחברות עצמאיות. יתכן וחלק מאותם קונים מצטער בדיעבד, שכן הנחת העבודה בתחילת 2009 הייתה שהמחירים ימשיכו לרדת.

כעת, עם בוא התחזית על התאוששות הצפויה, שוב נעשה צפוף מאוד בצמרת ובתחתית, והמחירים כנראה יעלו. אלא שלצד עובדה זו, יש נתון נוסף שאי אפשר להתעלם ממנו – שוק ה-IT מכיל יותר מדי שחקנים שנלחמים על עוגה של כארבעה מיליארד דולרים, ולכן כוחות השוק ידחפו למיזוגים ורכישות בצורה זו או אחרת.

השורה התחתונה: 2010 מבשרת את סיום ההאטה ואת תחילת החזרה להתאוששות. זו לא תתרחש כולה ב-2010 אלא תימשך עוד שנתיים לפחות. מה זה אומר לגבי כל אחד ואחד מאיתנו? ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים