שנה מעוננת

אודי וינטראוב, יו"ר קומקס הישראלית, מעריך ששתי מגמות יתנהלו במקביל השנה: ארגונים יעבירו יותר ויותר משירותי התוכנה שלהם למודל מיחשוב הענן, ומנמ"רים יעדיפו לרכוש מוצרים כחול-לבן ● האם שתי המגמות תשתלבנה יחד?

שוק פתרונות התוכנה מצוי בתחילתו של הליך שינוי מהפכני – הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט העסקי. התחום החם ביותר כיום SaaS (ר"ת Software as a Service) – להשתמש במשאבי תוכנה שמותקנים ומתוחזקים אי-שם בלשכות שירות וירטואליות, ולשלם תמורת שימוש, ולא על פי מוצר או רישיון.

המשתמשים הביתיים כבר מכירים את המודל הזה מחיי היומיום שלהם, למשל משירותי הדואר האלקטרוני החינמיים של גוגל (Google) או יאהו! (!Yahoo) – שם כל פריטי הדואר שלנו נשמרים בשרתי ענן שמותקנים ברחבי העולם. היישום הארגוני הראשון שעלה לרשת והוצע בתצורת מיחשוב ענן, היה כלי ה-CRM של Salesforce.com, שנחשבת לחלוצה בתחום.

בכנס השנתי של חברת המחקר גרטנר (Gartner), שנערך ביולי אשתקד, הוצג מיחשוב הענן כאחד מעשרת התחומים החזקים ביותר של 2010, לצד וירטואליזציה, דטה-סנטר, טיוב מערכות, מסרים מאוחדים ועוד. גם בישראל צובר הענן תאוצה. זה החל דווקא בשנה שעברה, שנת המיתון, כחלק מהצורך הכללי של ארגונים להשקיע בכלים ובטכנולוגיות לייעול העבודה.

אודי וינטראוב, יו"ר קומקס (לשעבר נייטיב דטה), אומר, כי "בשנת 2009 לקוחות רבים הקפיאו כניסה לפרויקטים גדולים, ובחנו החזרי השקעה מדידים וברורים. זו הסיבה העיקרית שמיחשוב הענן פרץ לתודעה".

קומקס פועלת בשוק הישראלי משנת 1994, ואת מודל הענן הם גילו כבר ב-2003, אז החלו לפתח מערכת ERP שפועלת במודל ענן – מערכת שנחשבה אז לאחת המתקדמות בעולם.

לווינטראוב אין ספק, כי מגמת מיחשוב הענן כבר כאן. הוא מדגיש, כי מיחשוב ענן הוא מודל של צריכת שירות ולא מוצר בפני עצמו ומוסיף, כי המגמה הזו תלך ותתחזק השנה.

אילו פרויקטי ענן בוצעו בשנה האחרונה?
"במיחשוב ענן, אין 'פרויקטים' במודל המסורתי – וזה אחד היתרונות של הטכנולוגיה הזו. אנו מדברים על מודל שנמכר בשוק כשירות ולא כ-'פרויקט' במובן המסורתי של המילה. לכן, התשובה לשאלתך היא שאין פרויקטים, אבל יש בהחלט לקוחות. למשל הרשתות הקמעונאיות רמי לוי וחצי חינם. ארגונים רבין בוחנים את השירות הזה ואני מעריך שיכנסו לזה בשנה הקרובה".

למרות ההתלהבות, אתה בוודאי מודע לחששות מפני המעבר לענן – למשל שיקולי אבטחה והעדר יכולת שליטה. מה דעתך על כך?
"הבעיה מוכרת, אבל יש לה פתרונות. למשל, תקנים וסטנדרטים העוסקים באבטחת איכות ורגולציה. אני ממליץ מאוד למנמ"רים לבדוק היטב האם ספק השירות שלהם עומד בתקנים אלו. אני לא חושב שארגונים יוכלו לדלג מעל מגמת הענן. עם הזמן יתברר שהמנמ"ר המודרני ישלב בין אפליקציות ענן שונות ובארגונים גדולים מאוד, יוקמו גם עננים פרטיים".

איך אתה רואה את השילוב שבין הענן למגמת הווירטואליזציה?
"אני צופה שמגמה זו, יחד עם מגמת הקונסולידציה, תימשך גם ב-2010. אני מעריך שיהיו פרויקטי ענן שהינם למעשה פרויקטי המשך ליישמוי וירטואליזציה".

אנו בתחילתו של עשור חדש. כיצד ייראה תחום ה-ICT בעשור הזה?
"חווינו בעשור האחרון משברים דרמטיים בכלכלה העולמית, אך היינו עדים גם לעליה מרשימה בשימוש באינטרנט ובסלולר. אל לנו לשכוח שהמשבר ב-2001 היה בעיקרו בגלל האינטרנט. המגמות החמות של תחום ה-ICT ינועו סביב מיחשוב הענן והנגשת אפליקציות עסקיות לסלולר".

בכנס נבכירים אילת-פטרה, שנערך ב-2008, קראת לתעשייה להעדיף כחול-לבן. האם קריאתך עזרה?
"לשמחתי, הלקוחות רוכשים כיום יותר ויותר מוצרים כחול-לבן. בהחלט יש שינוי במודעות. עם זאת, השינוי הזה לא מספיק. אני סבור שהעדפה מתקנת למוצרי כחול-לבן היא מטרה חשובה מאוד שמנמ"רים וספקים צריכים לעודד אותה, כי בסופו של דבר היא מספקת תעסוקה ומסייעת לענף שהם מתפרנסים ממנו. זו אחת הסיבות, אגב, שבחרתי להצטרף לקומקס. נאה דורש נאה מקיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים