58 שנים למיינפריים

המחשב הענק של יבמ הושק ב-1959 - ומאז השפיע רבות על תעשיית המחשוב ועשה היסטוריה ● וגם: 45 שנים למוצר הראשון של אטארי, המצלמות המידיות הראשונות והתאריך שבו נרשם השם המסחרי MICRO-SOFT

רבותיי, ההיסטוריה. צילומים: BigStock

1959
תגידו מזל טוב למיינפריים: היום (ה') לפני 58 שנים, אי שם ב-30 בנובמבר 1959, הותקנו שני מחשבי המיינפריים הראשונים של יבמ (IBM) מסדרת 7090. יחד עם גרסה משופרת שלהם, שהושקה שלוש שנים מאוחר יותר, הפכה הסדרה הזאת לפופולרית מאוד בקרב מחשבי מיינפריים מבוססי טרנזיסטורים.

המחשבים, שעוצבו ונבנו לצרכי מחקר ויישומים טכנולוגיים רחבי היקף, השתתפו בפרויקטי ענק, כמו בטיסות החלל מרקורי וג'מיני, וגם במערכת התראה נגד טילים. מחירה של מערכת טיפוסית ב-1960 עמד על 2.9 מיליון דולר. בהיוון לערך של ימינו, מדובר בכ-55.5 מיליון. שכירות של מחשב כזה עלתה 63.5 אלף דולר לחודש, השקולים לכ-1.2 מיליון דולר של היום. היו זמנים, כשהדולר היה שווה…

מחשבי המיינפריים ללא ספק עשו היסטוריה והביאו לפיתוח ניכר של התעשייה הטכנולוגית. דרך אגב, 58 שנים אחרי שהושקו, המיינפריימים עדיין חיים, נושמים ובועטים.

1972
ב-29 בנובמבר 1972 הציגה אטארי (Atari) את המוצר הראשון שלה – ה-Pong, שהיה משחק הווידיאו המסחרי הראשון שהצליח בעולם. הפופולריות שלו הייתה כה גדולה, עד שהוא הצית את תעשיית משחקי הווידיאו, שאטארי הובילה בה – הן במכונות המשחק (תיבות המשחק שהותקנו במקומות ציבוריים, בפאבים ועוד, והופעלו במטבעות) והן במשחקים ביתיים. אמתכם הנאמנה בילתה מול המכונות האלה לא מעט שעות בפאב השכונתי והייתה גם בין הראשונים להבריח (סליחה…) אטארי ביתי לארץ, שהפך את ביתה למקום הנחשק ביותר לחברים, לחברים של החברים ולעוד אנשים ששמחו לשחק בו ללא תשלום במקום בפאב.

ה-Pong של אטארי. משם הכל התחיל. צילום: כריס ראנד, מתוך ויקיפדיה

ה-Pong של אטארי. משם הכל התחיל. צילום: כריס ראנד, מתוך ויקיפדיה

אלן אלקורן, שהמציא את המשחק, יצר אותו בעצם לצורך אימון עצמי, ביוזמת נולן באשנל, אחד המייסדים של אטארי, שהרעיון שלו התבסס על משחק פינג פונג אלקטרוני שהיה כלול ב-Magnavox Odyssey – קונסולת המשחקים הביתית המסחרית הראשונה, שהושקה בארצות הברית בספטמבר באותה השנה. הדבר הוביל בהמשך לתביעה נגד אטארי.

כללי המשחק היו פשוטים ודומים לאלה של פינג פונג: הכדור נע על המסך מצד לצד והשחקנים, ששולטים במחבטים, צריכים להזיז אותם מעלה או מטה כדי שהכדור יפגע במחבט. במקרה ששחקן מסוים לא מצליח לחבוט בכדור, השחקן השני זוכה בנקודה.

1948
28 בנובמבר 1948, כמו בימינו, היה עוד יום בעונת המכירות לקראת החגים הנוצריים בארצות הברית. בחנות הכלבו Jordan Marsh בבוסטון הוצעו בחגיגיות למכירה 57 מצלמות Land (על שם ממציא המצלמה, שהיה גם מייסד החברה) של פולרואיד דגם 95 – המצלמות המסחריות הראשונות בעולם, שסיפקו תמונות בצבעי ספיה בתוך דקה אחת. דגם 95 הפך ללהיט מיידי וכל 57 המצלמות, שפולרואיד חשבה שיספיקו עד החג, יחד עם כל מלאי ניירות הצילום – נמכרו עוד באותו היום.

המצלמות היו קלות לשימוש וההנאה שהתלוותה לתמונות המיידיות שהופקו באמצעותן הפכה אותן לפופולאריות מאוד. כמעט מיליון מצלמות כאלה יוצרו וביססו את קו מוצרי הדגל של פולרואיד, ששמה הפך למילה נרדפת לצילום מיידי ולמצלמות שהשתמשו בטכנולוגיה הזאת. ב-1950 כבר הופקו מהמצלמה תמונות בשחור לבן ותמונות הצבע הגיעו רק ב-1963.

פולרואיד המשיכה לייצר את המצלמות האלה עד 2008, ואז מכרה את המפעל שלה, שכבר החליף כמה וכמה ידיים.

1995
שלושה חודשים לאחר השקת גרסה 1.0 של אינטרנט אקספלורר (Internet Explorer), השיקה מיקרוסופט (Microsoft) ב-27 בנובמבר באותה השנה את גרסת 2.0 של הדפדפן ל-Windows 95 ול-Windows NT 3.5.

הגרסה החדשה הייתה הראשונה שתומכת בתכונות שמוכרות לנו כיום, כמו SSL, ג'אווה סקריפט (JavaScript) ו-Cookies. הייתה זו גם הגרסה הראשונה שאפשרה ייבוא של סימניות מנטסקייפ (Netscape Navigator), שבאותה העת היה הדפדפן השליט בשוק. גרסה זו של האקספלורר סימנה את תחילתה של "מלחמת הדפדפנים", שפרצה בשנים הבאות.

1996
ב-26 בנובמבר 1996 הוענק בארצות הברית פטנט מספר 5,579,430 למכון פראונהופר (Fraunhofer) הגרמני, ל-"תהליך קידוד דיגיטלי" – הטכנולוגיה ששימשה ליצירת קבצי MP3. טכנולוגיה זו סללה את הדרך לתעשיית המוזיקה הדיגיטלית, כשאפשרה פורמט באיכות גבוהה, שהיה דחוס דיו, כך שאפשר היה לאחסן שירים רבים במכשירים עם זיכרון אחסון קטן יחסית.

המכון הגרמני החל את עבודתו על דחיסת המוזיקה כבר ב-1977, החל לפתח את מה שהפך לבסוף ל-MP3 ב-1987 וזכה לפטנט על ההמצאה בגרמניה ב-1989 – שבע שנים לפני ארצות הברית.

גודלם הקטן של קבצי ה-MP3 ואיכות השמע הגבוהה יחסית אפשרו את הפריחה חסרת התקדים בשימוש ברשתות שיתוף קבצים באינטרנט. תופעה זו הפכה את המוזיקה לנגישה לכולם ועוררה שאלות רבות בנוגע לחוקי זכויות היוצרים במציאות החדשה.

מיקרו סופט

מיקרו סופט

1976
באותו התאריך, ה-26 בנובמבר, אבל ב-1976, רשמו ביל גייטס ופול אלן את השם המסחרי MICRO-SOFT בניו-מקסיקו. בתחילה פעלו שני היזמים בשותפות בלתי רשמית בשם זה, שהורכב מצירוף המילים Microcomputer ו-Software. חברת מיקרוסופט כפי שאנחנו מכירים אותה כיום יוסדה ב-1981, קצת לפני השקת ה-IBM PC הראשון.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים