מה זה "המפעל הדיגיטלי?"

על מנת להשיג את היעדים של המעבר לדיגיטל, על הארגון לדאוג להקמת "מפעל דיגיטלי" פנימי, שיניב לו את מקסימום הערך במינימום זמן וכסף

גלית רוטשטיין, ירקטורית ומנהלת משותפת של Deloitte Digital

"דיגיטל" הוא אחד המונחים הפופולריים בימינו, ודאי בהקשר של המחשוב הארגוני. חברות רבות עוסקות בימים אלה בתכנון ובמימוש הטרנספורמציה הדיגיטלית. אבל מה זה "דיגיטל" באמת עבור הארגון?

בתור התחלה, דיגיטל זה הרבה מעבר ל-"ענן", "מובייל", "רשתות חברתיות" ו-"אנליטיקה". אין ספק שכל אלה מהווים טכנולוגיות פופולריות, שתומכות באופן משמעותי בייסודם של פתרונות טכנולוגיים עסקיים רבים, אך הפיכת הארגון לדיגיטלי, בעיקר עבור המנמ"ר, היא לא דבר שסובב סביב הטמעת טכנולוגיות חדשות, אלא מתמקד באופן בו ניתן ליישם את הטכנולוגיות הללו בתהליכים חדשניים. המטרה היא, כמובן, לתמוך ביעדים העסקיים של הארגון בצורה הטובה ביותר.

הדיגיטל עתיד להיות ה-דבר הגדול הבא של השינוי העסקי ויחידת ה-IT מהווה את נקודת הפתיחה של שינוי זה. בניתוח שערכה דלויט (Deloitte), בסקירה של כ-100 פרסומי משרות מנמ"ר שביצעה במהלך 18 החודשים האחרונים, נמצא כי 38% מהחברות מעוניינות במנמ"ר שיניע תהליך של אפשור דיגיטלי בארגון. ציפייה זו אף מדורגת כאחד הגורמים המרכזיים בחיפוש אחר מי שימלא תפקיד זה.

הטרנספורמציה הדיגיטלית – הזדמנות ואתגר למנמ"ר

האתגר הראשון בטרנספורמציה הדיגיטלית הוא גיבוש הקונספט והחזון הדיגיטלי של הארגון. יש ארגונים שמחליטים לייצר מודל עסקי חדש לגמרי – בנק דיגיטלי, סופרמרקט דיגיטלי וכדומה. אחרים מחליטים להנגיש ולהפוך שירותים או מוצרים קיימים לדיגיטליים, דוגמת הנגשת תשלומים באופן מקוון. ארגונים מסוימים מחליטים שהם מעוניינים בטרנספורמציה דיגיטלית רק עבור התייעלות פנים ארגונית, כגון אוטומציה של תהליכים, ויש כאלה שמחליטים על אסטרטגיה שמשלבת מספר יכולות.

תהליך הטרנספורמציה של הארגון לדיגיטל מעמיד בפני המנמ"ר אתגר והזדמנות להוכיח את היכולת של יחידת ה-IT הארגונית להובלת השינוי הדיגיטלי ולקבלת תפקיד מרכזי בשולחן ההנהלה. על מנת להוכיח את יכולתו להוביל את השינוי, על המנמ"ר להוכיח שהוא מסוגל לנהל את שירותי ה-IT בצורה איכותית, חסכונית ויעילה, תוך שמירה על "טביעת הרגל" הטכנולוגית של הארגון, הוזלת עלויות ה-IT ותמיכה מהירה בדרישות העסקיות המשתנות.

על מנת להשיג את כל אלה באופן יעיל ואיכותי, ולהיות מסוגל לתמוך בטרנספורמציה הדיגיטלית, על המנמ"ר להוביל להקמת "מפעל דיגיטלי" בתוך הארגון. המפעל הדיגיטלי הוא גוף נפרד, בעל יכולות מתקדמות ותהליכים חדשניים, שמסוגל להתקיים בתוך הארגון כחלק הומוגני ממנו, ויחד עם זאת לאפשר צמיחה מהירה וגמישה, שתביא למימוש יכולות עסקיות שיניבו לארגון את מקסימום הערך במינימום זמן וכסף.

כדי לתמוך באופן יעיל בשינוי דיגיטלי, על המפעל הדיגיטלי לפעול מתוך הארגון, כיחידה עצמאית. לכשיוקם, יהיה צורך להגדיר באופן ברור את התפקידים והסמכויות של המפעל הדיגיטלי ושל שאר היחידות הארגוניות, ואת תהליכי העבודה ההדדיים ביניהם. מפעל זה יפעל כיחידה בעלת תהליכים חדשניים ולפי מתודולוגיות חדשניות, ועליו לממש מספר עקרונות:

הובלת תהליכי אפיון חדשים, השונים מתהליכי האפיון הקלאסיים. אם עד כה סבבו התהליכים הללו סביב פעולת המערכות ותיאור לגבי אופן עבודת כל מרכיב, במפעל הדיגיטלי, העקרונות המנחים של האפיון יתמקדו במסע הלקוח ומשם יגזרו יכולות ומרכיבים דרושים. הדגש יהיה על חוויית הלקוח, איך הוא חווה את ערוצי הארגון בהם הוא נפגש וכיצד הוא מתקשר איתם.

סטנדרטיזציה ואוטומציה הן מאבני הייסוד של המפעל הדיגיטלי. שאיפתו של המפעל הדיגיטלי היא להביא שינוי וככזה, עליו להיות בנוי בהתאם לעקרונות השינוי הדיגיטלי, להוכיח יכולת מימוש (POC) ולדחוף את הארגון להתאים את עצמו לסביבה המשתנה, עד כדי המצאתו מחדש. בניית המפעל הדיגיטלי צריכה להיות על תשתית סטנדרטית ואוטומטית. לצורך כך, רובה, אם לא כולה, תבנה בענן, יהיה בה שימוש נרחב בשירותי רשת, בתהליכים אוטומטים ובמתודולוגיות עיצוב ארכיטקטורת חדשניות, ויתקיימו בה מימוש כלי DevOps ו-Loosely coupled systems.

שינוי שיטות הפיתוח באמצעות הטמעת מתודולוגיית אג'ייל, שתכלול שינוי של מבנה הצוות, התפקידים, נקודות הדיווח וזמני העלייה לאוויר. בנוסף, יתבצע שינוי בתפיסת הפרויקטים, כאשר הפרויקטים הארוכים המוכרים כיום יפנו מקומם לפיילוטים שיכללו סט יכולות מוכוונות לקוחות, שנועדו לשפר את חוויית הלקוח ומאפשרות מימוש ועלייה לאוויר תוך זמן קצר יותר.

הטרנספורמציה הדיגיטלית כבר מזמן איננה מושג כללי ומעורפל. היא כאן וביכולת המנמ"ר להחליט האם לתפוס מקום מרכזי בשינוי ולהוביל מהפך מתוך הארגון ככלל ויחידת ה-IT בפרט, או לתת לשינוי לתפוס אותו לא מוכן ולהכתיב ליחידה את העתיד.

הכותבת הינה דירקטורית ומנהלת משותפת של Deloitte Digital.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים