"הטכנולוגיה תקפיץ את כוחות ההצלה ליגה"

"יש לחברות ההיי-טק הזדמנות לתרום למערכי החירום ולהצלת חיים", אמר צביקה קנפר, מנהל תחום המדעים המדויקים והטכנולוגיה בלשכת המדען במשרד לביטחון פנים ● ממשלות ישראל וארצות הברית משתתפות בתוכנית שהשיקה קרן בירד לפיתוח טכנולוגיות לכוחות ההצלה

הטכנולוגיה למען כוחות ההצלה. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

השבוע הכריזה קרן בירד על תוכנית לפיתוח טכנולוגיות לכוחות ההצלה, בשיתוף המשרד לביטחון פנים בישראל והמשרד להגנת המולדת האמריקני. במה הדברים אמורים?
"התוכנית, Next Generation First Responder Technologies, מגיעה כיוון שהנושא של כוחות ההצלה, 'מגיבים ראשונים', נמצא בתנופה. לכן, סיכמנו עם האמריקנים להקים תוכנית לקידום טכנולוגיות חדשניות לעולם זה.

היא מגיעה לאחר שלפני מספר שנים חשפנו את אנשי הטכנולוגיה של המשרד האמריקני לקרן בירד והתחלנו לשתף איתם פעולה – דבר שעד כה עולה יפה. הם התרשמו מהעובדה שאנחנו חשופים לשתי תעשיות ההיי-טק – הישראלית והאמריקנית".

מה כולל המונח "מגיבים ראשונים?"
"מדובר בכוחות שמגיעים לזירת אירוע בשלבים הראשונים ובאחריותם לנסות להציל חיים, לטפל בנפגעים ולשמור על הרכוש והסדר הציבורי. הכוונה בארץ היא למשטרה, כיבוי אש, מגן דוד אדום, פיקוד העורף, עובדי רשויות מקומיות ותשתיות קריטית כגון חברת החשמל, תאגידי המים ובתי החולים.

התוכנית אמורה להביא טכנולוגיות חדשניות לגופים הללו, ואנחנו לא מבחינים בין הטכנולוגיות. אנחנו מנסים לעודד את תעשיות ההיי-טק בשתי המדינות להציע מוצרים, פרויקטים, מערכות ושיטות עבור המגיבים הראשונים, כדי להקפיץ אותם ליגה".

צביקה קנפר, מנהל תחום המדעים המדויקים והטכנולוגיה בלשכת המדען במשרד לביטחון פנים

צביקה קנפר, מנהל תחום המדעים המדויקים והטכנולוגיה בלשכת המדען במשרד לביטחון פנים

איך, למשל?
"אנחנו עומדים לפרסם בימים הקרובים רשימה מלאה של תחומים בהם דרוש שיפור. למשל, היכולת לדעת בזמן אמת את מיקומם של מגיבים ראשונים; לזהות, לנטר ולנתח בזמן אמת ובזירת האירוע האם מדובר באירוע אקטיבי או פסיבי, כדי למנוע החמרה; לשפר את היכולת ליצור קשר מיידי עם כוחות ההצלה בכל תנאי סביבה, לרבות בתוך בניינים ומתחת לאדמה. באירוע כמו קריסת אצטדיון או רעידת אדמה רשת הסלולר לרוב נופלת וצריך להיערך למצבים האלה.

עוד תחום חשוב הוא המידע הזורם ברשתות החברתיות, וזה בלט במיוחד באירועים האחרונים בפריז. יש ברשתות הללו מידע שיכול לעזור לקבל תמונת מצב בזמן אמת. דרוש להשקיע ביכולת לתכלל מהן מידע, לצרכים אופרטיביים, לזהות מגמות, קונספטים ותכנים בעלי חשיבות מתוך היקפי מידע גדולים שמתקבלים ממספר רב של מקורות, ולמצוא את המחט בערימת השחת (במילים אחרות, צורך במערכות אנליטיקה ל-Big Data בזמן אמת – א"ב).

דוגמה נוספת היא הצורך לשפר את ציוד המיגון האישי של המגיב הראשוני העתידי, כולל טכנולוגיות לבישות. בין היתר, מדובר בחיישנים שיתנו תמיכה בתהליך קבלת ההחלטות במהלך אירוע.

כאמור, אלה הן רק דוגמאות מרשימת הפערים שתפורסם. אנחנו מצפים שהחברות יבואו עם הצעות, ואפילו עם פריצות דרך".

מה אתה צופה לעתיד בתחום?
"הוא יקרום עור וגידים. התעשיות מבינות שהמשטרות מאמצות מאוחר יותר טכנולוגיות שפותחו עבור הצבא ולכן, יש לחברות הזדמנות לתרום לשדרוג מערכי החירום. העובדה שהאמריקנים וממשלת ישראל מוכנות לשתף פעולה ולהקציב לכך סכומים גבוהים. התוכנית שהשקנו תצעיד את התחום כמה צעדים קדימה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים