על ארבעה בני Big Data

ברוח החג הקרב ובא, מסביר אייל בירן כיצד ארבעת האחים מההגדה באים לידי ביטוי בשוק ה-Big Data

31/03/2015 05:55
אייל בירן, סגן וממלא מקום ראש החטיבה הבנקאית וראש אגף הפיתוח העסקי והדיגיטל בבנק לאומי. צילום: קובי קנטור

על ארבעה בנים מספרת ההגדה: חכם, תם, רשע וזה שאינו יודע לשאול. ברוח חג הפסח הקרב ובא, הבה ננסה למפות את עולם ה-Big Data ברוח הדמויות הראשיות באקו-סיסטם שמאפיין אותו.

זה שאינו יודע לשאול

מרבית הארגונים יכולים לזהות את עצמם עם זה שאינו יודע לשאול. הם חשים חוסר אונים מאחר וחסר להם ידע לגבי מהו עולם ה-Big Data: האם הוא נחוץ בכלל? האם הוא טרנד ויחלוף כפי שנוצר או שהוא באמת שובר שוויון? איך פועלים בו בכלל? איך יוצאים לדרך ומה עושים? כל כך הרבה שאלות, תחושה של רב הנסתר על הגלוי ומעט מאוד ניסיון. כך נוצרת מציאות שבה אפילו סדר בשאלות קשה לעשות ולכן רוב הארגונים נמצאים בהכחשה, או במילים אחרות: פשוט לא יודעים מה לשאול. דבר אחד בטוח: ארגונים שרק מתחילים לפעול בעולם ה-Big Data מבינים מהר מאוד שאם יש משהו שעליהם לשנות בוודאות, זה דווקא את דרך שאילת השאלות העסקיות שלהם – משאלות על העבר, לשאלות חיזוי ועתיד.

תם

התם מאפיין את אותם ארגונים ולקוחות בשוק ה-Big Data שאפשר למכור להם הכל ומהר: מערכות שלמות במסווה של Machine Learning, הבטחות ריקות מתוכן לגבי כלים אוטומטיים שיאפשרו לפטר אנליסטים, מצגי שווא של רכיבים שהינם במקרה הטוב רכיבי CRM ובמקרה הרע גם את זה הם בקושי עושים – והכל בחסות של כלי "Big Data מתוחכמים". הם קונים הכל ומהר רק משום שהם לחוצים "להיות שם" לפני המתחרים. הם מונעים מהרצון לעשות כבר משהו בעולם ה-Big Data, להצטרף לחגיגה, אך הם עושים זאת מבלי למפות תחילה את מה שהם באמת רוצים להשיג, לדעת על מה הם רוצים לענות ומה הם באמת צריכים. הם טרף קל, טרף תם.

רשע

הרשע הוא תמונת הראי של הטיפוס הקודם, או אם תרצו: המחולל והסיבה. אלו הם ספקים שונים, מוכרי כל מכל, מומחים לתפיסתם, גוזרי קופון לתפיסתי. הם יהיו הראשונים לבקר אצל התם. כשוחרים לטרף הם יריחו את ההזדמנות ויגיבו מיד לשמועות על ארגון שמנסה להיכנס לתחום ה-Big Data. הם יגיעו במהרה לזירת הארגון ויחלו במופע האימים. "Big Data מחייב סט של כלים", הם יגידו. "Big Data מחייב מסות של אחסון והרצת מידע בריל-טיים", הם יקוננו. "המוצר שלנו הכי טוב בשוק. יישמנו את הפתרון בארגונים המובילים בעולם", הם יתפארו. מיפוי עסקי ראשוני של מה נדרש באמת? מיותר לתפיסתם. ניתוח חלופות? בזבוז זמן. פיילוט לאינטגרציה? בכיף! רק תשלם…

אל תתבלבלו: הם עושים את מלאכתם נאמנה. משכורתם של מרבית אנשי המכירות הללו נגזרת מבונוסים, ואלו מגיעים כמובן מעסקאות מכר. חלקם הארי אף מקצוען בתחומו ובעל ניסיון רב. ועדיין, תמיד יש לזכור שנציג המכירות רחוק מאובייקטיביות ומייצג לרוב מותג אחד בלבד. אולי כזה עם סט של פתרונות טובים, אך עדיין לא כל הסטים הרלוונטיים והאפשריים.

חכם

אפשר להתחיל לראות סביבנו ארגונים כאלה. הם מאמצים מוקדמים של חדשנות ושל תפיסות מקצועיות. הם אלו שזיהו ראשונים את המעבר לדיגיטל ולרב-ערוציות ועתה הם מזהים גם את חשיבות ניהול ומינוף המידע. הם מבינים ש-Big Data זה לא טרנד ובטח לא דבר חולף. הם יודעים שמה שארגונים עשו בעבר נע בטווח שבין BI בסיסי להפקת תובנות והנגשת רגעי אמת במערכות ה-CRM, אבל רחוק היה מלעסוק בחיזוי וניבוי או העשרת המידע המובנה במידע לא מובנה והפיכתם לתובנות עסקיות פרסונליות. הם מבינים שבעולם של צמצום משאבים, התייקרות מקורות, הקטנת הכנסות ותחרות גוברת תוך נאמנות לקוחות כמעט אפסית, יכריעו את המשחק ארגונים שיעשו שימוש מושכל יותר במידע שלהם וישתמשו בו לטיוב פעילות המכר, השיווק והניהול.

החכמים מבינים שכדי לצאת לדרך, עליהם לבצע מיפוי ראשוני של תהליכי הארגון ומקורות הרווח ואיתור נקודות החוזק והחולשה שלו. הם מבינים שעליהם להגדיר שאלות ומטרות עסקיות ברורות ומבינים ללא צל של ספק שעולם ה-Big Data לא עוסק רק באחסון המידע ובמהירות העברתו או בתדירות עדכונו והיקפו – אלא בעיקר באיכות המידע, מרכיביו ובמה עושים איתו בפועל במישור העסקי.

אז בהזדמנות זו, לאחר ההכרות האישית שערכנו עם ארבע דמויות ההגדה ומיפינו את תפקידן באקו-סיסטם של עולם ה-Big Data, אני מרים לכבודכם כוס יין ומאחל לכולכם חג שמח ופעילות Big Data אפקטיבית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים