ממשל זמין אצל הדוד סם

ויוק קונדרה, מנמ"ר הבית הלבן, שבע רצון מההתקדמות הרבה שחלה בממשל זמין האמריקני, ומשרטט מפת דרכים להמשך, הכוללת שימוש ברשתות חברתיות וקישורן לאתרי ממשל ● בישראל מתכנסים מחר (ג') קברניטי המיחשוב הממשלתי ב-WORLD e-Gov Forum לדווח מה עשו ומה יעשו בשנה הבאה

מיד עם כניסתו לתפקיד נשיא ארה"ב, שם לעצמו ברק אובאמה מטרה לקדם, בין השאר, נושאים טכנולוגיים, כמו את פעילות ממשל זמין והשימוש ברשת כמרכיב מרכזי במערכת היחסים של הממשל עם האזרחים. אחת הפעולות הראשונות שעשה אובאמה, היה מינוי מנמ"ר לבית הלבן: ויוק קונדרה (Vivek Kundra). תשעה חודשים לאחר תחילת כהונתו של אובאמה, התייצב באחרונה קונדרה בכנס GOV 2.0 שנערך בוושינגטון הבירה, וסיכם את הפעילות שנעשתה בתחום ממשל זמין. לדברי קונדרה, פעילות זו הביאה לשורת השקעות בפיתוחים שנעשו באתרים שונים, וכלל הפעילות הביאה להגברת השקיפות של הממשל. "עתה סלולה הדרך להמשך התוכניות כפי שהנשיא אובאמה היתווה", אמר קונדרה, ופירט בפני המאזינים את מה שעוד נותר לעשות בתחום, וזה לא מעט.

אחת הבעיות, אמר קונדרה, היא שיש עדיין יותר מדי אתרים המבוססים על טכנולוגיות מיושנות, כגון כאלה שפותחו בשפת קובול, ואלו אינם יכולים לתת מענה לצרכים העכשוויים של ממשל זמין. "שדרוג התשתיות הוא דבר שצריך יהיה לעשותו – במוקדם או במאוחר", הצהיר המנמ"ר, "זאת כדי שהממשל יענה על ציפיות האזרחים המתאימות לזמנים אלו".

קונדרה ציין היבט מעניין של המידע הזורם מאתרי ממשל זמין ואליו. הוא אמר כי המטרה של הממשל היא לקבל ולהעביר את המידע בזמן אמת, מהרגע בו הוא נוצר. "אבל", סייג, "בשרשרת ההפצה של הנתונים יש יותר מדי אנשים שמנסים 'לנקות' את המידע, מסיבות שונות, דבר הפוגם באמינות שלו".

קונדרה רמז בכך לאחת הבעיות היותר קשות ביישום ממשל זמין: הנכונות של המשרדים השונים לחשוף את המידע שברשותם, משמע – היכולת שלהם להתמודד עם שקיפות ציבורית, שחושפת אותם לביקורת מתמדת.

קונדרה הוסיף, כי הממשל האמריקני מתכנן לבצע שורה של השקעות בתשתיות, שיביאו ויאפשרו הוצאת מידע מהיר, שיהיה גם אמין יותר: "היום אתה יכול להשוות מחירי מצלמות בתוך דקה", אמר, "אבל מה קורה כשאתה רוצה לדעת אילו שירותים רפואיים הכי טובים ומה המחירים שלהם? באתר רשות הבריאות הפדראלית הדבר לא ניתן כיום לביצוע. זהו היעד אליו חותר הממשל".

היבט אחר שמעסיק מאוד את האמריקנים, הוא ההזדהות והאפשרות שרשויות ממשל שונות ישמרו את המידע אודות האזרחים. לדברי קונדרה, הממשל בודק את טכנולוגיית ה-OpenID, המבוססת על קוד פתוח והיא תאפשר לממשל לתקשר עם האזרחים מבלי שאלו יצטרכו להשאיר פרטים שיישמרו. זאת ועוד: קונדרה גילה, כי הממשל רוצה להרחיב את פעילותו גם לרשתות החברתיות, כגון פייסבוק (Facebook), ולאפשר לגולשים שם לתקשר עם האתרים מרשתות אלו, תוך שמירה על אנונימיות. "איני מבין מדוע שלא נהיה שם", אמר.

הנה כי כן, נראה כי יחסי הציבור שעשה הנשיא אובאמה לשימוש באינטרנט, ווב 2.0, ובסלולר – השיג את שלו. בסוף השבוע פורסם בארצות הברית דו"ח של סוכנות עצמאית שבודקת את הרייטינג של אתרי ממשל. מהדו"ח עולה, כי ביולי האחרון, יותר מ-81 מיליון אזרחים אמריקנים ביקרו באתרי ממשל זמין. כמות זו מהווה 42% מכלל הגולשים ברשת בארה"ב. הציונים על שביעות רצון הגולשים מהאתרים הללו נעו בין "טוב" ומעלה מזה. הפופולריים ביותר היו אתרי הממשל בנושאי חינוך, בריאות, מס הכנסה, וכן אתר חדש יחסית של רשות התחבורה האמריקנית, המפרסם מידע על מכוניות שהפכו לגרוטאות – משמע ירדו מהכביש. רייטינג בלתי מבוטל נרשם, כמובן לאתר של הבית הלבן. אולם מהצצה על רשימת האתרים שפרסמה הסוכנות, מעלה כי דווקא אתרים מבוססי ווב 2.0 – דוגמת data.gov – לא נכללו ברשימת האתרים הנצפים. נתון זה יכול בהחלט להיות חומר למחשבה.

ומה אצלנו? דו"ח ממשל זמין ל-2009 טרם פורסם. הדו"ח האחרון שמופיע באתר ממשל זמין הוא לשנת 2008. ממנו ניתן ללמוד, בין היתר, כי בישראל ממוצע הגלישה לאתרי ממשלה, עומד על 34%, וכי הגופים שהצטיינו בשימוש נבון באינטרנט בשירות לאזרח היו הרשות לניירות ערך, משרדי המשפטים, התמ"ת והביטחון, וכן המוסד לביטוח לאומי.

מחר (ג'), יתקיים במרכז הכנסים אווניו הכנס השנתי WORLD e-Gov Forum, בו ניתן יהיה ללמוד על המגמות בתחום ממשל זמין בישראל. הדוברים הראשיים בכנס יהיו השר מיכאל (מיקי) איתן, השוקד על תוכנית פעולה רוחבית להעצמת ממשל זמין בכל משרדי ממשלה; ח"כ מאיר שטרית, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת; וכן טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר. הרמתי עומד כיום בראש המערך של כל פרויקטי המיחשוב של הממשלה. המכרז הגדול של בתי התוכנה, ירחף בוודאי גם הוא באוויר, אם כי ספק אם מישהו מנציגי הממשלה יתייחס אליו בפומבי. עוד יהיו שם כמובן גם כל הספקים שעובדים עם הממשלה, שיבואו לשמוע אילו מכרזים צפויים להם אחרי החגים. יהיה מעניין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים