היכן עמק הסיליקון של ישראל? והפעם: רמת גן

מתחם הבורסה ברמת גן נהנה ממיצוב יוקרתי ומנגישות תחבורתית טובה מאוד, אבל גם ממחירים גבוהים ומפקקים ● האם הוא עמק הסיליקון של ישראל?

ישראל היא מעצמת היי-טק וסטארט-אפים, ויש המשווים אותה לעמק הסיליקון בארצות הברית. מספר ערים בארץ מתגאות במספר הרב של החברות בתעשייה שפועלות מהן, אבל קשה להצביע על אזור אחד בישראל שניתן להגדירו כעמק הסיליקון הישראלי. פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים בשיתוף נת"מ שירותי נדל"ן, המתמחה בשירותי נדל"ן למגזר העסקי ולחברות בתחום ההיי-טק, ממפה את אזורי ההיי-טק המובילים של ישראל בדרך לתשובה: איזה אזור בארץ הוא עמק הסיליקון הישראלי?

רמת גן
העיר רמת גן היא מהערים המובילות בגוש דן ובישראל בכלל, ובזכות מיקומה המרכזי, בצמוד לתל אביב, הפכה עם השנים גם למרכז עסקים מוביל בארץ. רוב חברות ההיי-טק והטכנולוגיה בעיר מרוכזות במתחם הבורסה השוקק, שזכה אמנם לשם הזה בזכות פעילותה ההיסטורית והענפה של בורסת היהלומים בישראל, אך כיום ניתן להצביע עליו כעל אזור עסקים מגוון הרבה יותר. יש באזור מספר רב של גורדי שחקים מרשימים וחדשים, שמאכלסים מגוון חברות טכנולוגיה וסטארט-אפים לצד נותני שירותים עסקיים רבים, כגון עורכי דין, רואי חשבון וחברות פרסום. רמת נגישות תחבורתית גבוהה ושפע של מסעדות ובתי קפה משלימים את האווירה העסקית וההיי-טקיסטית הנוצצת, מה שהופך את רמת גן למועמדת ראויה לתואר.

מה מאפיין את חברות ההיי-טק ברמת גן?
הן מתחלקות לשלושה סוגים: חברות טכנולוגיות בינלאומיות, חברות שירותי IT וסטארט-אפים.

אילו חברות היי-טק בולטות באזור?
פייסבוק
(Facebook), סמסונג (Samsung), קליקטייל, SQLINK, א.מ.ת מיחשוב, טאטא (TATA), קלטורה ועוד.

האם האזור נגיש תחבורתית?
רמת גן בכלל ומתחם הבורסה בפרט נהנים מנגישות תחבורתית גבוהה מאוד ברכב ובתחבורה ציבורית, בזכות נתיבי איילון, כביש 4, ציר ז'בוטינסקי-מנחם בגין, רחוב אבא הלל וגשר מודעי, המחבר בין תל אביב ומתחם הבורסה. לאלה יש להוסיף קווי אוטובוס רבים שעוברים באזור וכמובן את תחנת הרכבת והאוטובוסים ארלוזורוב (רכבת מרכז), שמתחברת למתחם באמצעות גשר מיוחד להולכי רגל.

מהם מאפייני שטחי הנדל"ן למשרדים?
האזור מציע מגוון רחב של משרדים, ממפוארים וחדשים ועד משרדים בבניינים ישנים יותר. השטחים המוצעים לרוב קטנים, עד כ-1,000 מ"ר בקומה, כאשר החברות הגדולות יותר שוכרות מספר קומות משלהן.

בין הבניינים הבולטים באזור ניתן למצוא את מגדל משה אביב, בנייני הבורסה ליהלומים, ובראשם מגדל היהלום, מגדלי פז, מגדלי התאומים, בית סילבר, בית אבגד, מגדל איילון ומגדל הראל.

כמה זה עולה לנו?
בניינים מסוג CLASS A (בנייני משרדים עם שטח בנוי של 10,000 מ"ר ומעלה, חברת ניהול מקצועית ורמת גמר גבוהה מאוד) – 80-105 שקלים למ"ר. בניינים מסוג CLASS B (בנייני משרדים עם שטח בנוי מעל 5,000 מ"ר ועם רמת גמר סבירה) – 60-80 שקלים למ"ר.

דמי הניהול והאחזקה לחודש נעים בממוצע סביב 18 שקלים למ"ר. בבניינים הישנים יותר, העלות הממוצעת היא כ-10 שקלים למ"ר.

מה צופן העתיד באזור?
במתחם הבורסה יש שלושה מגדלי משרדים בבנייה: אמות המעיין, מגדל השחר ומגדל הראל החדש. בניינים אלה צפויים להוסיף למתחם כ-80 אלף מ"ר המיועדים לשטחי משרדים.

כמו כן, על אף שמדובר בחזון רחוק, הרכבת הקלה צפויה לעבור במתחם הבורסה, מה שישפר עוד יותר את רמת הנגישות, שכאמור, גם ככה גבוהה כבר כיום.

למה כן?
האזור נהנה מיוקרה, מיצוב גבוה, מיקום במרכז הארץ, בסמוך לתל אביב ובלב זירת ההיי-טק והסטארט-אפים, נגישות תחבורתית מצוינת, מגוון רחב של משרדים ובניינים, נגישות גבוהה לנותני שירותים עסקיים, ריכוז עובדים גבוה בתחום ההיי-טק, מבחר עצום של מסעדות ובתי קפה, ומלון עסקים בסמוך.

למה לא?
מחירי השכירות ודמי הניהול גבוהים יחסית, הארנונה גבוהה, היצע השטחים הגדולים (מעל 2,000 מ"ר) מצומצם ויש פקקים בשעות העומס.

סקירת האזור בוצעה בסיוע מחלקת המחקר של נת"מ שירותי נדל"ן ועדי רימון, יועץ הנדל"ן של נת"מ לאזור רמת גן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים