המקצועות המתוגמלים בהיי-טק: הטבלה כן משקרת

מהנדסי מערכות, מנהלי אבטחת מידע, מפתחי מובייל ועוד בעלי מקצועות מבוקשים בענף מקבלים שכר נאה גם בשנת ההאטה הנוכחית ● אלא שלא לעולם חוסן ויש שורה של בעיות שאם לא ייפתרו בקרוב, 2014 תהיה לא מזהירה בכלל

משקיעים ומחשבים. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

ההיי-טק משדר בתקופה האחרונה האטה מסוימת, שבאה לידי ביטוי בירידה בביקוש לעובדים ברבעונים השני והשלישי של השנה. אולם למרות זאת, יש עדיין מספר לא מועט של מקצועות מבוקשים, שהמועסקים בהם מתוגמלים בצורה יפה, עם סטיות מאוד קטנות לעומת 2012. אלא שבניגוד למה שמקובל לומר, הטבלאות לא משקפות את כל האמת. מחסור בכוח אדם ובעיית הדולר מאיימים אפילו על מקומות העבודה המתגמלים ביותר.

מסקר שכר שערך פורטל דרושים, שמעודכן לספטמבר, עולה שהמקצועות המתוגמלים ביותר בענף הם מהנדסי מערכות, כאשר הבכירים שבהם משתכרים בממוצע בין 32 ל-35 אלף שקלים בחודש. הבאים בתור אחריהם הם מנהלי אבטחת המידע: ראש צוות בתחום זה משתכר בין 28 ל-33 אלף שקלים לחודש ואילו מנהל מתחיל, מיד לאחר סיום לימודיו, בין 12 ל-14 אלף.

עובדת היותו של תחום המובייל חם מאוד באה לידי ביטוי גם בטבלת השכר: מפתח מובייל משתכר בין 27 ל-30 אלף שקלים בחודש. מתכנת ++C יקבל בין 25 ל-28 אלף, אם יש לו ניסיון של מעל חמש שנים, ומתכנת מתחיל – בין 18 ל-22 אלף. תחום בדיקות התוכנה לא כל כך מבוקש וטווח השכר בו נע בין 20 ל-24 אלף שקלים בחודש לבעל ותק של חמש שנים ומעלה.

תמונה זו משקפת כמובן רק רכיב אחד מהסך הכולל של שוק ההיי-טק בישראל, שמאופיין בשלוש השנים האחרונות בחוסר יציבות ובעיקר בחוסר ודאות. לפי אתר השמת כוח האדם JobInfo, ברבעון השני של 2013 חלה ירידה של 25% בביקוש לעובדים בכל תחומי ההיי-טק בהשוואה לתקופה הקודמת ב-2012. עם זאת, לדברי שרית מלכה, דירקטורית גיוסים בחברה, "עיקר הירידה מושפעת מהרבעון הראשון של השנה, שהיה רווי בחופשות ובחגים, ולכן הגיוסים בחברות היו שמרניים".

לצד המקצועות הקלאסיים של ההיי-טק בתוכנה ובחומרה נרשמה עלייה בביקושים למנהלי מוצר, מאחר שהם אחראים על קווי מוצר שמשלימים את המוצרים הקיימים בחברות. הביקוש לאנשי מכירות המשיך לעלות ומנהל שיווק בינלאומי השתכר ברבעון השני של השנה עד 35 אלף שקלים בחודש.

המצב טוב או רע?
נכון הוא שאם מסתכלים על מפת השכר הקיימת, אפשר לומר שהמצב בענף לא רע, אולם התעשיינים וראשי חברות ההיי-טק לא מסכימים לניתוח האופטימי הזה. לדעתם, הגל הגדול של פיטורים בענף עוד לפנינו, וזאת משתי סיבות. האחת היא המשך היחלשות הדולר, שהתעשיינים מזהירים את בנק ישראל ואת שר האוצר שאם הם לא יתעשתו, אלפי עובדים ימצאו את דרכם הביתה בגינו. "על הממשלה לצאת למאבק בספקולנטים", חוזר ואומר אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, מעל כל במה אפשרית. "התעשיינים, שעובדים בעיקר לייצוא, לא יכולים לחיות עם שער דולר נמוך כל כך, כי הם ממשיכים לשלם משכורות לעובדים ומנהלים את כל הפעילות שלהם מישראל. מי שמעלה או מוריד את הדולר הם כוחות שוק לא טבעיים שפוגעים ביצואנים".

הטיעון השני של התעשיינים, שמחזק את האזהרה מפני פיטורים, הוא טבלאות השכר שמתפרסמות חדשות לבקרים על ידי חברות כוח האדם, כמו אלה שכלולות במאמר זה. הטבלאות הללו משקפות רמת שכר גבוהה ביותר עבור בעלי החברות, שנובעת ממחסור חמור בכוח אדם באותם מקצועות המתוגמלים בדרגות שכר שהן מעל ומעבר לממוצע במשק. התעשיינים לא יכולים לתפקד בלי בעלי מקצוע אלה, במיוחד בעולם התוכנה, ודורשי העבודה בתחום לא מסכימים לעבוד בשכר נמוך, כי הם יודעים שהמקצוע שלהם מבוקש. כללי ההיצע והביקוש שהם לכאורה טבעיים בשוק עבודה רגיל פועלים פה בדיוק ההיפך – נגד המעסיקים. הסיבות לכך קשורות לנושא כאוב אחר: חוסר היכולת של מערכת החינוך לספק לתעשייה ולצבא את כוח האדם הטכנולוגי הנדרש – עובדה שבאה לידי ביטוי בירידה מתמדת במספר הצעירים הפונים ללימודי מדעים וטכנולוגיה.

השורה התחתונה: טבלאות השכר שמראות על תגמול נאה לסוג מסוים של מקצועות בהיי-טק לא מציירות את התמונה האמיתית. אם לא יחולו שינויים בולטים במבנה שוק העבודה ובקצב הזרמת המהנדסים לשוק ולא תיפתר בעיית הדולר, 2014 צפויה להיות שנה לא מזהירה בכלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים