השבוע שהיה

מזג האוויר הסוער הוא הזדמנות טובה להיערך לאסונות ● השבוע שוב הוכח שהממשלה שמה חסמים בפני שיפור התחבורה הציבורית ולא שומרת על פרטיות הנוסעים ● ובשבוע הבא נאמר תודה לפרויקטים המצטיינים של השנה בתחרות ITAwards

תרגיל על רטוב

סוף השבוע הזה הוא בסימן מזג אוויר סוער: גשמים, שלגים, שיטפונות ורוחות ולצידם, שוב ושוב, תקלות, קריסות והפסקות פעילות, בגלל העדר תשתיות מתאימות וחוסר היערכות בזמן. מזג אוויר סוער הוא גם עוד אחד מהמבחנים של מערכות המיחשוב והמידע בארגונים.

בארצות הברית ובאירופה, תקלות וקריסות של מערכות הן עניין שבשגרה, כי יש שם סערות רבות בלתי ניתנות לחיזוי או לעצירה. לעומת זאת, אצלנו, מרבית הסערות ניתנות לחיזוי ולכן, באופן טבעי, לא אמורות לקרות. אלא שכל מנמ"ר יודע שאסור לסמוך על המזל ולכן, ימי החורף הם הימים שבהם אגפי ה-IT בודקים את כל התשתיות, קווי התקשורת וכמובן מערכי הגיבוי. כמו בכל אסון טבע או תקלה, מה שקובע הוא זמן ההתאוששות וחזרה לשגרה.

הבדיקות החוזרות הן סוג של תרגיל בזמן אמת שבדרך כלל לא מבוצע בימים כתיקונם. לגמרי במקרה ניתנה היום (ה') תחזית מסוג אחר, של האלוף אייל איזנברג, אלוף פיקוד העורף. בכנס במכללת כינרת לאגודת חוקרים צבאיים אמר האלוף איזנברג כי אחד התרחישים שצה"ל נערך אליו הוא שהתקפת פתע על העורף תתחיל בירי מסיבי, שרמת ההתרעה אליו היא אפסית. ירי כזה מסוגל לממש תרחישי תקלות וקריסות שקיימות בכל ארגון וארגון. גם פה, האחריות של ההנהלות ושל המנמ"רים מתחילה ברגע שבו מסתיים האירוע וצריך להמשיך בפעילות. המוכנות למצבים כאלה לא מושלמת ועל מנת להיערך אליהם, יש לבצע עבודה רציפה. ימי גשם וסערה הם הזדמנות מצוינת לרענן נהלים, לבדוק מערכות ולתקן את מה שצריך.

תחבורה על הכוונת

התחבורה הציבורית בישראל עמדה השבוע על הכוונת, בהיבט הטכנולוגי מיחשובי. במסלול תחבורה שנערך מדי שנה לצד הכנס השנתי WORLD e-Gov Forum, שעוסק במיחשוב במגזר הממשלתי-ציבורי, דיברו על כרטיסים חכמים, אמצעי תשלום וייעול תהליכי התשלום, תכנון לוחות הזמנים ובקיצור – שיפור השירות. בין היתר, ישבו באולם נציגים של מפעילות התחבורה הציבורית, שקיבלו את הזיכיון או הרישיון מהמדינה. הם שייכים לאנשים הטובים בסיפור והטענות הופנו לא אליהם אלא כלפי הרגולטור, משרד התחבורה.

מזה שנים רבות יש במשרד תוכניות מצוינות להצעיד את התחבורה הציבורית קדימה, כדי להנעים את חווית הנסיעה. התוכניות מדברות על כרטיס חכם אחוד, תשלומים חכמים באמצעות טלפונים ניידים, איחוד מערכות בילינג במטרה למנוע מהאזרחים טרטורים ועוד כהנה וכהנה רעיונות מעולים.

כמו במקרים דומים, הטכנולוגיה זמינה ולא מהווה חסם בפני יישום המרכיבים של התוכנית. מי החסם? כמו במקרים רבים, הממשלה. ביורוקרטיה, חוסר משילות ועוד כל מיני חוליים שמוכרים מהשירות הציבורי. למפעילים, שמשנעים מדי יום נוסעים רבים ברחבי הארץ, יש רעיונות מקוריים איך אפשר לשפר את השירות בארץ, אבל הרגולציה לא מאפשרת להם לבצע את זה.

ואם הממשלה כבר מתעשתת ועושים מהפיכות טכנולוגיות, כמו הרב קו, לא טורחים לבדוק את אבטחת המידע. בדיון שנערך השבוע בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנושא הגנת הפרטיות תקף ח"כ משה גפני, יו"ר הוועדה, את משרד התחבורה, לאחר שהתברר במהלך הישיבה שהמידע שהמשרד כופה על המפעילות לאסוף מהנוסעים שקונים כרטיסי חכמים לא עומד בתקני הגנת הפרטיות ומפרים אותה בצורה בוטה. "איך העזתם?", שאל ח"כ גפני את נציגי משרד התחבורה שהשתתפו בדיון. כצפוי, הוא לא קיבל תשובה במקום.

המצטיינים של 2013

אין כמו סוף שנה על מנת לסכם, ובכלל זה לציין את אלה שהצטיינו. ביום ד' הקרוב, 18 בדצמבר, ייפגשו אנשי מערכות מידע בארגונים כדי להריע לכמה עשרות נציגי ארגונים מכל מגזרי המשק, שלקחו חלק השנה בתחרות מצטייני המיחשוב של אנשים ומחשבים, ITAwards. השנה נרשם מספר שיא של פרויקטי IT שהוגשו לתחרות. כל אחד מהפרויקטים עבר תהליך שיפוט שמורכב משני שלבים מרכזיים: בשלב הראשון השופטים עוברים על המצגות באמצעות פורטל ייעודי לתחרות, שפותח על ידי צוות הפיתוח של קבוצת אנשים ומחשבים. זהו שלב הסינון הראשוני, שלאחריו מוזמנים אלה שעברו לשלב השני למפגשים פרונטליים עם שתי קבוצות שופטים, כדי שיוכלו לשכנע אותם למה מגיע להם לזכות בתחרות.

התוצאות הסופיות, שעיבודן מסתיים בימים אלה, יוצגו במסגרת התחרות, המהווה חלק מהאירוע השנתי Closing The Year שכאמור, ייערך ביום ד' הקרוב. הזוכים יוכתרו ויקבלו תעודות הצטיינות, ובראשם אלוף האלופים, שקיבל את הציון הגבוה ביותר. המידע על זהותו נשמר בסודיות מוחלטת עד לרגע ההכרזה ומשאיר את מאות היושבים באולם במתח.

בכל שנה, השופטים ומנהלי התחרות מתרגשים מחדש ורואים כיצד מתממש החזון שעומד מאחוריה: הגברת המצוינות והחדשנות בארגוני ה-IT השונים. 10 שנים של תחרות מוכיחות כי המצוינות והחדשנות לא נגמרים לעולם. בכל שנה ובכל רגע, אנשי ה-IT נדרשים להיות יצירתיים ומקוריים. בכל שנה אנחנו רואים שהחדשנות שהם נדרשים אליה מחייבת הלימה מלאה לליבת העסקים של הארגון. ה-IT הוא חלק מהאסטרטגיה הארגונית ותפקידו לספק לעובדים כלים שיאפשרו לממש את המטרות העסקיות. על פי איכות הפרויקטים שנשפטו ואלה שהגיעו לגמר, זה לא נעשה קל משנה לשנה. לכן, כל אחד מאלה שהשתתפו ראוי להערכה ולתודה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים