עניין של השקפה

כאשר מדברים על מעמד המנמ"ר, נוטים בדרך כלל לכוון לכך שעליו לשאוף להגיע לקומת ההנהלה ● מה קורה כאשר מתחלפת ההנהלה, וזו מחליטה להוציא את המנמ"ר משורותיה? ● זה מה שקרה בנטפים, לאחר פרישת המנמ"רית, איילת שפירא ● ארנון קולמובוס, סגנה ומנהל בכיר בחברה, שהיה המועמד הטבעי לתפקיד, הסיר את מועמדותו ● בשיחה גלוית לב, הוא מסביר למה ומהי השקפתו על מעמד המנמ"ר

מחלקות ה-IT בארגונים גדולים מהוות כיום עוגן חשוב מאוד בליבה העסקית של הארגון. בגופים בינלאומיים, למשל, מערכות המידע משמשות עוגן מרכזי למינוף הפעילות השיווקית של הארגון ברחבי העולם. בארגונים כאלו, פעילות אגף ה-IT היא נגזרת ישירה של מערכת קבלת ההחלטות של ההנהלה הבכירה, ומנהלי מערכות המידע בגופים אלו הם חברי הנהלה בכירים לכל דבר.

כזה היה המצב בחברת נטפים הישראלית, שהפכה לשם מותג בינלאומי בכל מה שקשור למערכות השקיה בנפח נמוך (טפטוף). המנהלת הקודמת של חטיבת המיחשוב בנטפים, איילת שפירא, היתה חברת הנהלה בכירה ומנקודת מבט זו ניהלה את כל מערך ה-IT של החברה. הדגש בפעילותה היה על יישום המערכות ברמה הגלובלית בכל אותן מדינות שנטפים פעילה בהם. לפני כמה שבועות הודיעה שפירא, כי היא פורשת מתפקידה וחוזרת לתפקיד ניהולי בכיר ברפא"ל. בין התקופה שבה הודיעה על פרישתה ועד לסיום תפקידה, חיפשה הנהלת נטפים מחליף. כל האצבעות הופנו אל סגנה הנאמן, ארנון קולמבוס, שהיה מנהל תוכניות היישומים הגלובליים וניהל את תחום התכנון, התקציב והאסטרטגיה של האפליקציות העסקיות בחברה. בשבוע שעבר הודיע קולמבוס במפתיע, כי החליט להסיר את מועמדותו לתפקיד, וכך מונתה שלי רוטשילד, עובדת ותיקה בחטיבה.

שיחה עם קולמבוס על נסיבות פרישתו ועל האתגרים החדשים שעומדים בפניו, מעלה שוב לדיון את שאלת מעמדו של המנמ"ר – אבל מזווית אחרת. בארגונים שבהם הצליח המנמ"ר להתברג להנהלה, נדירים הם המקרים בהם ההנהלות מחליטות לשנות את המבנה הארגוני ולהגדיר מחדש את תפקידו. יצוין, כי על פי הידוע, ההחלטה של הנהלת נטפים לגבי מעמדו של המנמ"ר היתה אסטרטגית ולא קשורה במועמד זה או אחר.

מהם השינויים הארגוניים שבגינם החלטת להסיר מועמדותך?
"בתקופה האחרונה נעשו מספר שינויים ארגוניים בנטפים, ביניהם גם ביחס למיקומו של תחום ה-IT בארגון. המדובר בשינויים שלהערכתי יסיטו את התחום ממרכז העשייה וההשפעה שהייתה לו בארגון. לאחר פרישתה של איילת שפירא היה זה אך טבעי ומובן מאליו שאהיה המועמד המיידי להחלפתה, אולם בשל חוסר עניין ופערים לגבי תפיסת התפקיד – בחרתי לבחון ערוצים אחרים בשלב זה.

במשך שבע שנים עברתי מתחום התפעול ל-IT, וככל הנראה זהו הזמן המתאים לבחון שינוי נוסף שיאתגר אותי ניהולית ויביא עימו עניין ותוכן אמיתי. בנטפים הייתה לי הפריבילגיה לבצע את אחד התפקידים המגוונים, המעניינים והמאתגרים בתקופת פריחה וזינוק מדהימים של ארגון IT בתוך חברה גלובלית וצומחת".

כיצד אתה מסכם את תפקידך עד כה?
"בשנת 2002 עזבתי את תפקידי כמנהל שרשרת האספקה הגלובלית ונכנסתי לחטיבת ה-IT בנטפים, שהייתה מושתתת בעיקר על פעילות ישראלית מקומית והתעסקה בייצוב מערכת הסאפ שהוטמעה במטה התאגיד והאתרים היצרניים בישראל בשנת 2000. כיום פרוסה מערכת ה-IT בעומקי יישום שונים על פני 36 מדינות, עם הטמעות סאפ מלאות, גדולות ומורכבות במדינות הגדולות, עם מפעלי ייצור ורצפות ייצור ממוחשבות ב-13 אתרים בעולם, מערך איסוף וניתוח דו"חות כספיים גלובליים מהמתקדמים בעולם ומערך BI מתקדם. פרסנו רשת ותשתיות עם מערכי תמיכה שירות והדרכה גלובליים, ביצענו פרויקטים לשיפור ולמידה תקופתיים, מערכי אינטגרציה וניהול ממשקים מתקדמים ביותר. בשיתוף עם האקדמיה, אפילו פיתחנו מודל ייחודי וראשון לשילוב של ה-IT בתהליכי M&A מקובלים.

תוך כדי הפרויקטים הטמענו למעשה תרבות ארגונית – יצרנו 'שפה אחת' לארגון, נהלי עבודה והבאנו לתיאום בין מטה התאגיד לחברות הבנות. טיפלנו בתרבות העסקית וניהלנו תהליכים חוצי יבשות וממשקי עבודה רגישים ומורכבים מכל ההיבטים. זהו הקושי וזו ההנאה מאתגר ניהולי-גלובלי מהסוג הזה".

מה היו הפערים העיקריים בינך לבין ההנהלה בהיבט ה-IT?
"החטיבה שהקמתי בשנים האחרונות בנטפים, הפכה להיות זרוע ביצועית ואסטרטגית, העוסקת בהשגת היעדים העסקיים של הארגון. חלקם הגדול של הפרויקטים הארגוניים מנותחים, נבנים ומוצאים אל הפועל בהשתתפות אנשי ה-IT ובהובלתם. למעשה, חטיבת ה-IT משמשת גם כגוף או"ש מרכזי של ומובילת פרויקטים עסקיים. זהו הערך העסקי והאסטרטגי האמיתי של חטיבת IT אפקטיבית ומובילה – לא כל שכן בחברה מורכבת וגלובלית".

כיצד זה משפיע לדעתך על מעמדו של המנמ"ר?
"חייבת להיות יכולת של המנמ"ר, או כל סגן נשיא אחר, להשפיע באופן אמיתי על ה-P&L של החברה. לכן, חשוב היה שבמבנה הארגוני הקודם מנהלת החטיבה תהיה חברת הנהלה. אני רואה בזה חשיבות – ולא רק בגלל העניין האישי והדרגה".

אתה יודע היטב שבעולם יש דווקא מאמרים שמלמדים על ירידה במעמדו של המנמ"ר.
"אני יודע. קראתי אפילו נתונים שפורסמו באחרונה ב-InformationWeek על הירידה במעמדם של המנמ"רים בארגונים. כמי שהגיע מתחומי הניהול העסקי, אני מאמין שכסאו של המנמ"ר בישיבת ההנהלה הוא חשוב, ולכך כיוונתי את מיקומה ופעילותה של החטיבה בנטפים. גם בהרצאות לסטודנטים באוניברסיטה ובייעוץ נקודתי שאני נותן לחברות הנמצאות בשלבי מעבר לחברה גלובלית, אני מקפיד להעביר את אותם מסרים ניהוליים לגבי מהות ה-IT בביזנס. זוהי תפיסת עולם ניהולית איתה אני הולך לאורך כל הדרך, ורק זו מביאה תועלת אמיתית.

מאחר ותחום ה-IT בנטפים צפוי להיכנס לסטגנציה ממשית לאחר שהוא הוסט למקום פחות מרכזי בארגון, הוא אינו מהווה יותר אתגר או עניין ניהולי עבורי, ולכן בחרתי לחפש את דרכי בערוצים עסקיים אחרים. חשוב לציין שבנטפים נמצאת קבוצת IT איכותית ויעילה באופן בלתי רגיל. אני מקווה, מאמין ומאחל שהגרעין האיכותי הנ"ל, בניהולה של שלי רוטשילד, ימשיך להצעיד את ה-IT ואת נטפים להצלחות".

איך ההנהלה קיבלה את הצעדים שלך?
"קיימתי שיחות פתוחות איתם וכל אחד מבין את עמדתו של השני. זו החלטה שלהם ועלי להחליט אם לקבל אותה או לא. כך נהוג בארגונים מסודרים ואני שלם לחלוטין עם ההחלטה שלי וכל מה שאני אומר פה אינו בגדר ביקורת, אלא רק העמדה שלי".

מה אתה הולך לעשות כעת?
"כרגע נבחנות אפשרויות לחזור לניהול בכיר בתחומים העסקיים בנטפים, שם אוכל להביא את ניסיוני הניהולי ואת ההבנה העסקית והארגונית שלי לתרומה ישירה להשגת היעדים העסקיים בנטפים. במקביל, אני בוחן מספר מיזמים עסקיים אחרים בתחומי ה-IT מחוץ לנטפים ואקבל החלטות בתקופה הקרובה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים